Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door me and my boys
#832449
als mijn honden runderknars of lamsribben eten met daarvoor een lap pens is er niets aan de hand.
Krijgen ze daarvoor kop of spiervlees oid. en dan een knars of ribben dan spugen ze stukken bot uit zowel s'nachts als de dag erna.
en het gekke is ze doen dat dan alle 3.
Nu is mijn vraag als ze de botten met pens eten waar blijven dan die stukjes bot die ze anders uitspugen?
Wordt dat dan toch samen met de pens verteerd of .......?
Vindt dan nm ook niets terug in de ontlasting.
ellen
Gebruikersavatar
Door Angelique
#832473
Geen flauw idee. Maar als het gaat zoals het gaat dan zou ik de ribben dan maar gewoon in combi met de pens geven.

Het enige wat me nu dan toch even te binnen schiet is dat de pens misschien in grotere stukken naar binnen gewerkt wordt dan het vlees en daardoor de stukjes bot als het ware inpakken.
Door Drijver
#832478
De bacteriën in pens vreten ander voedsel aan volgens Mogens. Het zou dan dus best kunnen dat die ook helpen om het bot goed te verteren.
Dan zou het resultaat nog niet zo gek zijn.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#832586
op zulke antw. hoopte ik wel, had al eerder gehoord dat pens een inpak functie had, maar wist niet dat bacterien in pens bot aan zouden vreten.
dus bot verteerd dan gewoon samen met de pens?!
ellen
Door judith1967
#832598
Dorian spuugde ook bot en peopte stukjes bot uit.
Toen raadde LIzzy mij aan om er pens bij te voeren.Pens is idd een botjesinpakker.
Door 202Spots
#832603
Wanneer de botjes door de pens ingepakt zou worden
dan komen er toch kleine pakjes pens met botje er in,
aan de achter kant uit?
Hefzelfde idee als met de watten die je geeft om de scherpe voorwerpen in te pakken... 8)
Ik denk eerder dat de samenstelling van de pens gewoon lekker helpt met de vertering van de botjes. ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#832699
202spots schreef: Wanneer de botjes door de pens ingepakt zou worden
dan komen er toch kleine pakjes pens met botje er in,
aan de achter kant uit?
Hefzelfde idee als met de watten die je geeft om de scherpe voorwerpen in te pakken... 8)
Ik denk eerder dat de samenstelling van de pens gewoon lekker helpt met de vertering van de botjes. ;)
Ik dacht meer eraan dat de grote stukken pens er langer over doen om te verteren en dat de botjes dan ook in die tijd wel grotendeels verteerd zijn, terwijl als je kleine stukjes vlees geeft deze wellicht eerder weg zijn en dat er dan kale stukjes bot in de maag achterblijven waarvan de maag zegt....astublief, hier heb je het terug. Dit ook met het idee dat als je goed bevleesde botten geeft er vaak maar weinig problemen zijn met teruggeven van stukjes bot, dit in tegenstelling tot wanneer men een kalig stuk bot geeft met wat los vlees erbij.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#832703
Drijver schreef: De bacteriën in pens vreten ander voedsel aan volgens Mogens. Het zou dan dus best kunnen dat die ook helpen om het bot goed te verteren.
Dan zou het resultaat nog niet zo gek zijn.
Ik weet het niet hoor, maar de nuttige enzymen/bacteriën die vuile pens bevat zijn diegene meehelpen bij de vertering van groenvoer. Ik heb nog nooit gelezen dat deze ook specifiek bij de vertering van botten zou bijdragen.
Door Drijver
#832851
Angelique schreef: Ik weet het niet hoor, maar de nuttige enzymen/bacteriën die vuile pens bevat zijn diegene meehelpen bij de vertering van groenvoer. Ik heb nog nooit gelezen dat deze ook specifiek bij de vertering van botten zou bijdragen.
Ik heb het ook niet zo specifiek gelezen maar ik kan me voorstellen dat je het volgende citaat kunt interpreteren zoals men zelf wil. Er staat niet dat het alleen bij de vertering van groenvoer helpt. Er staat dus ook niet specifiek dat het bij de vertering van botten helpt.
Het was even zoeken maar dit komt uit het boek van Mogens.

"De vele verteringsenzymen in de pens zijn ook een reden om de pens NIET te mengen met iets anders dat je een dag wilt bewaren. Het maakt niet uit om welk voedsel het gaat, maar alles waar pens mee in contact komt, wordt verteerd....
Het is beter om alleen pens door de maaltijd te mengen als je zeker weet dat de hond alles meteen opeet".
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#832867
hier wordt van nu af aan  eerst pens gegeven en dan lekkere ribben of runderknars!!
Vindt het prettiger als de honden niet spugen en het allemaal lekker wordt verteerd, daar geef je het per slot voor.
ellen
Gebruikersavatar
Door Angelique
#832883
Drijver schreef: Ik heb het ook niet zo specifiek gelezen maar ik kan me voorstellen dat je het volgende citaat kunt interpreteren zoals men zelf wil. Er staat niet dat het alleen bij de vertering van groenvoer helpt. Er staat dus ook niet specifiek dat het bij de vertering van botten helpt.
Het was even zoeken maar dit komt uit het boek van Mogens.

"De vele verteringsenzymen in de pens zijn ook een reden om de pens NIET te mengen met iets anders dat je een dag wilt bewaren. Het maakt niet uit om welk voedsel het gaat, maar alles waar pens mee in contact komt, wordt verteerd....
Het is beter om alleen pens door de maaltijd te mengen als je zeker weet dat de hond alles meteen opeet".
Ik ging van het ander uit omdat het wel om enzymen e.d. gaan die in een herbivoren maag zitten.
Ik hier hier nooit rare dingen zien gebeuren met de spullen die een dagje met de vuile pens in een bakje lagen :-\
Door 202Spots
#832909
Het was even zoeken maar dit komt uit het boek van Mogens.

"De vele verteringsenzymen in de pens zijn ook een reden om de pens NIET te mengen met iets anders dat je een dag wilt bewaren. Het maakt niet uit om welk voedsel het gaat, maar alles waar pens mee in contact komt, wordt verteerd....
Wanneer dat het geval is dan zou de kvvv maaltijden waar vlees EN pens door elkaar zit niet verkocht worden,want 't vlees zou al door de pens verteerd zijn voordat je 't aan de hond kan geven :-\

Maar ik denk dus WEL dat de enzymes in de verse pens,met de vertering van de botten zal helpen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door