Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mevroi Kruim
#833072
Mijn honden vasten regelmatig op onregelmatige tijden  ;D ik verdeeld de hoeveelheid die ze per week krijgen in ongelijke porties en soms is een dagportie 0. Mij bevalt het prima om bv de dagt voor een zware training of grote inspannende wandeling niet te voeren, en mijn honden bevalt het ook heel goed. Ik heb nog nooit iets gemerkt van problemen met energie of slapte of honger oid zoals je als mens wel krijgt als je maaltijden overslaat. In tegendeel, op de vastendag zijn ze energieker en enthousiaster dan anders en kunnen meer.

Als je kijkt naar de verschillen in stofwisseling tussen honden en mensen ligt dat ook voor de hand. Mensen zijn gebouwd op regelmatige niet te grote maaltijden (glucose-stofwisseling, maag-volume, lengte darm etc.) terwijl honden gebouwd zijn op onregelmatige grote dan wel kleine maaltijden (rekbaarheid maag, andere glucose-stofwisseling, korte darm). Maw mensen zijn van oorsprong herbivoren (voedsel is altijd overal voorhanden) en honden carnivoren (voedsel is lang niet altijd voorhanden maar als, vaak in grote hoeveelheden, en voedsel moet dmv inspanning verworven worden). Mensen kunnen hun bloedsuikergehalte moeilijk op peil houden zonder regelmatige toevoer, honden daarentegen kunnen dat prima. En honden werken graag op een lege maag, en dan heb ik het niet over een ommetje aan de lijn maar over een inspannende wedstrijd of een stevige wandeling in fors tempo. Met een lege maag kan de hond alle energie besteden aan het lopen, het gewicht van de maag zit niet in de weg, de vertering vergt geen energie.
Ik vraag me dan ook af wat 'n wolf zal doen als hij vanmorgen heeft gegeten en vanavond 'n lekker happie heel makkelijk zou kunnen vangen...laat ie 't dan voorbij gaan en zegt tegen zichzelf...o jee wat jammer, maar ik heb vandaag al wat gegeten en ik kan overmorgen pas weer wat anders  te pakken nemen.... of eet ie meer dan 1 keer per dag wanneer ie de kans krijgt
Een wolf eet als z'n maag leeg is. Dus als die maaltijd van vanmorgen bestond uit 25 kilo eland dan geef ik je op een briefje dat het lekker hapje ongestoord voorbij kan wandelen. Bestond de maaltijd uit 10 muizen dan heeft het lekker hapje pech.

Ik geef mijn honden ook niet standaard een maaltijd van dubbel formaat voorafgaand aan een vastendag, soms wel, soms niet. Hangt af van wat ze daarna gaan doen, als ze de dag erop een flinke inspanning moeten leveren dan zorg ik dat de maag dan leeg is; wordt het een rustige dag dan kunnen ze langdurige uitbuiken en dus vantevoren flink bunkeren.
For our domesticated companions it is quite different. We don't feed them huge amounts of food in one sitting. Plus, they don't have to work hard and hunt in packs to down game.
Dit zijn dus aannames over hoe wij onze honden houden. Dat is een keuze die wij de hond opleggen, of we hem nou 4x per dag voeren of 4x per week, het is altijd 'gedwongen' door ons. En ik bv voer dus wel 'huge amounts of food in one sitting' vooral na een dag met veel inspanning, vergelijkbaar met het najagen van een prooi qua energieverbruik. Dat is een keuze die ik maak voor mijn honden, net zoals zij de keuze maakt om dat anders te doen. Geen van beide keuzes is a priori beter dan de andere, het gaat erom hoe je die keuze beargumenteert.
Wanneer 'n hardwerkend hond van grotere maat,
dan eventueel 'n hele grote maaltijd naar binnen werkt en dan 1-2 dagen geen eten krijgt is 1 ding...maar wanneer 'n schoothondje  van 4 kilo dat alleen 'n half uurtje per dag gaat wandelen en verder niks doet, dan ook nog is 'n gedwongen vastendag krijgt ..tja sorry  dat begrijp ik dus echt niet..
Tja, sorry ... daar begrijp ik dus niks van. Een kleine hond is mi niet minder hond dan een grote, dus dat vind ik geen argument om hem anders te behandelen. Voor een klein hondje is een half uur wandelen evenveel inspanning als 3 uur wandelen voor een grote hond, en juist een hond die weinig doet kan baat hebben bij een rustdag voor de ingewanden en om te voorkomen dattie moddervet wordt.
Door 202Spots
#833161
Wanneer 'n klein hondje (of elke andere hond)  2 x per dag 'n kwartiertje "wandeld" dan vind ik dat dus wat anders dan 'n hond ie 3-4  uur aan 't hollen en rennen is. ;)
En zou je dan ook 'n chiwawa laten vasten?
Wanneer ie normaal gesproken minstend  3-4 maaltijden per dag zou krijgen? denk 't niet toch ;)
Maar ieder doet gewoon wat ie zelf 't beste vind. ;)
Door Mevroi Kruim
#833175
202spots schreef: Wanneer 'n klein hondje (of elke andere hond)  2 x per dag 'n kwartiertje "wandeld" dan vind ik dat dus wat anders dan 'n hond ie 3-4  uur aan 't hollen en rennen is. ;)
En zou je dan ook 'n chiwawa laten vasten?
Wanneer ie normaal gesproken minstend  3-4 maaltijden per dag zou krijgen? denk 't niet toch ;)
Maar ieder doet gewoon wat ie zelf 't beste vind. ;)
Chiwawa's hebben vaak een stofwisselingsdefect waardoor ze niet instaat zijn om glucose vrij te maken uit vet wanneer hun bloedsuikergehalte daalt. Dus nee, een chiwawa zou ik zeker nooit laten vasten.
Andere honden die wat wel kunnen, en stukken beter dan mensen, daar zou ik geen probleem mee hebben.
Door Minna
#833448
Mijn lieve schoothondjes hebben vandaag een zware wedstrijd gehad, vanavond om 21.00 uur zaten ze aan dubbele portie geit en moren krijgen ze dus he-le-maal niks, dinsdag een keer weer, dan gaan we eerst even wandelen en dan trainen en na de training is er weer eten. En niet alleen onze herders dus, maar ook de kleine Rat. Helaas, die is ook gewoon een hond, en kan er prima tegen. Zelf denk ik dat meeste kleine hondjes juist een vastendag of twee of drie per week wel konden gebruiken, ik heb me vandaag ook weer verbaast over de aantal honden met overgewicht, en dat op een sportwedstrijd.  :(
Door Hanny
#833477
Ha Minna, wat een fleurige, kort door de bocht, veronderstelling, dat juist kleine hondjes zoveel vastendagen goed zouden kunnen gebruiken.
Wat dacht je van de veronderstelling, dat er gewoon te veel wordt gevoerd? Daar lijkt me toch de basis van de dikte te liggen en niet bij het wel, of niet aanhouden van vasten dagen.

Hanny
Door Minna
#833552
Ja natuurlijk komt het door teveel (en vaak verkeerd) voeren dat velke kleine hondjes meer weg hebben van een kroket op pootjes dan van een hond, ik bedoel ook niet dat een kleine hond meer moet vasten dan een grote, maar wat ik bedoel is dat het ligt niet aan het formaat dat ze wel of niet kunnen vasten.
En je zou natuurlijk bij het afvalprogramma gebruik kunnen maken van vasten, omdat de hond dan de "reserves" aan moet spreken.
Door roefus
#833783
Ik zou nooit een hond laten vasten, om het gewichtsprobleem op te lossen.
Dan zou ik gewoon de wekelijkse hoeveelheid minderen.
Want 'andersom geredeneerd' zou ik dan met Roefus nooit moeten vasten, omdat hij de neiging heeft om eerder te mager te zijn dan te dik.
Door roefus
#833786
Kruimel schreef: Tja, sorry ... daar begrijp ik dus niks van. Een kleine hond is mi niet minder hond dan een grote, dus dat vind ik geen argument om hem anders te behandelen. Voor een klein hondje is een half uur wandelen evenveel inspanning als 3 uur wandelen voor een grote hond, en juist een hond die weinig doet kan baat hebben bij een rustdag voor de ingewanden en om te voorkomen dattie moddervet wordt.
Mijn eerdere kleine asbakkie (5,5 kilogram) en opgegroeid met 'n labrador en herders, liep evenlang en evenveel als de rest.
En met groot gemak.
Zo werd ze 17  :)

Met 14 jaar liep ze nog mee op de geitenpaadjes in de Alpen  :D
Dat was de éérste keer trouwens, dat we halverwege de wandeling besloten om haar in de rugzak te stoppen  ;D
Door 202Spots
#833889
roefus schreef: Mijn eerdere kleine asbakkie (5,5 kilogram) en opgegroeid met 'n labrador en herders, liep evenlang en evenveel als de rest.
En met groot gemak.
Zo werd ze 17  :)
Mooie leeftijd hoor.
En hoeveel dagen per week vaste ze?
Door roefus
#834033
202spots schreef: Mooie leeftijd hoor.
En hoeveel dagen per week vaste ze?
Zeker een mooie leeftijd  :D
Maar wat je vraag betreft, dat lijkt me een vraag naar de bekende weg  ::)
Haha, maar ik wil best het antwoord geven, wat je graag hoort  ;)
"nee, ze heeft niet gevast, integendeel: ik voerde haar twee maal daags'.

Niet enkel brok, maar ik stelde op 'mijn manier' samen, wat wil zeggen: brood met pens, runderhart, soepvlees, rodi en ander versvoer, zo nu en dan 'gebakken levertjes', stukje paardenvlees, wat tafelrestjes, blikvoer en yep...ook een handvol brokken.

Helaas was ik indertijd nog niet bekend met Barf en het wolvenmenuue, want dat had ik ook dit beestje graag gegund. ;)
En ik ben er 100% van overtuigd dat ze het hier uitstekend op gedaan had.

Nooit met haar bij een dierenarts geweest (als voor wat entingen), dus ik neem aan dat alle orgaanfuncties behoorlijk in orde waren.
En dat dus ook háár maag/darmstelsel indentiek was aan dat van grotere honden/wolf (alles in verhouding, natuurlijk), maar evengoed bijvoorbeeld een rekbaar maagje.
Ik zou dan ook hier geen onderscheid gemaakt hebben tussen een kleine hond en grote honden (hooguit de botjes wat aangepast).
En als ik het besluit genomen zou hebben dat het (naar mijn idee) beter zou zijn om honden met regelmaat 'n dagje te laten vasten, dan had dat ook haar gegolden!
Ik zag haar als een volwaardig hondje  :)
Door ~anna~
#834103
Mooie uitleg.
Als het over vasten gaat dan komt de wolf altijd even om de hoek kijken en nu door vasten een hond laten afvallen :-X
Ik denk een hond 24-36 uur of langer voedsel onthouden niet zonder risico is.
Door Mevroi Kruim
#834109
balou&crystal schreef: Mooie uitleg.
Als het over vasten gaat dan komt de wolf altijd even om de hoek kijken en nu door vasten een hond laten afvallen :-X
Ik denk een hond 24-36 uur of langer voedsel onthouden niet zonder risico is.
Wat voor risico dan als ik vragen mag?
Mijn honden eten 1x per dag dus die doen standaard al 24 uur zonder eten, en als ik de ene dag 's ochtends en de andere dag 's avonds voer wel 36 uur. En een vastendag betekent die dag geen eten dus dan eten ze 48 uur niet. Tot nu toe hebben ze daar helemaal niks van gekregen, ja, meer energie.
Door Hanny
#834140
Kruimel, ik zou mijn wat kleinere honden ook gerust laten vasten. Komt er niet van, eetje is dragend, de andere is nog jong en super slank. Ik heb hier nu een veel te dikke logee en omdat ik haar in die tijd toch niet slank kan krijgen heb ik haar zuinigjes gevoerd en niet laten vasten. Ze wordt toch weer dik. Is wel afgevallen.
Ik heb eens een keer iets gelezen, dat je juist dikke honden niet moest laten vasten. Het risico leek dan op zoiets als fatty liver probleem bij toch wel kleine dikke ponies. Zoiets kan waar zijn, maar ook niet.
Ik weet dat niet, maar zou gerust die dikkerd die nu bij ons is een dagje durven laten vasten. 

Hanny
Door 202Spots
#834157
roefus schreef: "nee, ze heeft niet gevast, integendeel: ik voerde haar twee maal daags'.
Toch fijn dat ze evengoed 'n mooie leeftijd heeft gehaald dan!! ;)
Door jon
#834209
Kruimel schreef: Mijn honden vasten regelmatig op onregelmatige tijden  ;D ik verdeeld de hoeveelheid die ze per week krijgen in ongelijke porties en soms is een dagportie 0. Mij bevalt het prima om bv de dagt voor een zware training of grote inspannende wandeling niet te voeren, en mijn honden bevalt het ook heel goed. Ik heb nog nooit iets gemerkt van problemen met energie of slapte of honger oid zoals je als mens wel krijgt als je maaltijden overslaat. In tegendeel, op de vastendag zijn ze energieker en enthousiaster dan anders en kunnen meer.

Als je kijkt naar de verschillen in stofwisseling tussen honden en mensen ligt dat ook voor de hand. Mensen zijn gebouwd op regelmatige niet te grote maaltijden (glucose-stofwisseling, maag-volume, lengte darm etc.) terwijl honden gebouwd zijn op onregelmatige grote dan wel kleine maaltijden (rekbaarheid maag, andere glucose-stofwisseling, korte darm). Maw mensen zijn van oorsprong herbivoren (voedsel is altijd overal voorhanden) en honden carnivoren (voedsel is lang niet altijd voorhanden maar als, vaak in grote hoeveelheden, en voedsel moet dmv inspanning verworven worden). Mensen kunnen hun bloedsuikergehalte moeilijk op peil houden zonder regelmatige toevoer, honden daarentegen kunnen dat prima. En honden werken graag op een lege maag, en dan heb ik het niet over een ommetje aan de lijn maar over een inspannende wedstrijd of een stevige wandeling in fors tempo. Met een lege maag kan de hond alle energie besteden aan het lopen, het gewicht van de maag zit niet in de weg, de vertering vergt geen energie.

Een wolf eet als z'n maag leeg is. Dus als die maaltijd van vanmorgen bestond uit 25 kilo eland dan geef ik je op een briefje dat het lekker hapje ongestoord voorbij kan wandelen. Bestond de maaltijd uit 10 muizen dan heeft het lekker hapje pech.

Ik geef mijn honden ook niet standaard een maaltijd van dubbel formaat voorafgaand aan een vastendag, soms wel, soms niet. Hangt af van wat ze daarna gaan doen, als ze de dag erop een flinke inspanning moeten leveren dan zorg ik dat de maag dan leeg is; wordt het een rustige dag dan kunnen ze langdurige uitbuiken en dus vantevoren flink bunkeren.

Dit zijn dus aannames over hoe wij onze honden houden. Dat is een keuze die wij de hond opleggen, of we hem nou 4x per dag voeren of 4x per week, het is altijd 'gedwongen' door ons. En ik bv voer dus wel 'huge amounts of food in one sitting' vooral na een dag met veel inspanning, vergelijkbaar met het najagen van een prooi qua energieverbruik. Dat is een keuze die ik maak voor mijn honden, net zoals zij de keuze maakt om dat anders te doen. Geen van beide keuzes is a priori beter dan de andere, het gaat erom hoe je die keuze beargumenteert.

Tja, sorry ... daar begrijp ik dus niks van. Een kleine hond is mi niet minder hond dan een grote, dus dat vind ik geen argument om hem anders te behandelen. Voor een klein hondje is een half uur wandelen evenveel inspanning als 3 uur wandelen voor een grote hond, en juist een hond die weinig doet kan baat hebben bij een rustdag voor de ingewanden en om te voorkomen dattie moddervet wordt.
Zoiets had ik dus ook in mijn hoofd :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door