Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door maaike en mac
#813480
hoi,

ik ben net is begonnen om Mac eens af en toe wat rauw te geven.
Gister een mergpijpje dat ging goed.

Nu kwam ik bij een soort islamitische winkel waar ook een kleine slager bij zak en ik vroeg of ze ook kippennekker hadden , die hadden ze niet, maar wel een zak lamsribben, bijna 2 kilo voor 2 euro.
Deze had hij liggen omdat er regelmatig mensen komen bij hem om wat te halen voor de hond.

Nu zijn het losse ribben met veel vlees eraan.

Ik vraag me af kan ik zo een losse rib geven aan Mac of moet ik er nog iets mee doen?

mag je uberhaupt losse ribben geven?

Zo niet kan ik dan iets met deze losse ribben? bijvoorbeeld fijnmaken in de keukenmachine?

Gr Maaike en Mac
Door Eef+Stippels
#813484
Heb je het bottendocument al gelezen? Hier staat een boel informatie die ik eerst even zou lezen:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ,11.0.html

Mergpijp is eigenlijk wat hard om te geven. Lamsribben kan prima, wanneer de hond de makkelijkere botten al gewend is, zoals kippennekken.

Je kunt de ribben met vlees gewoon los geven. Ik zou er wel bij blijven om te  ijken of alles goed gaat, of hij er goed op kluift en het niet in 1x probeert door te slikken ofzo.

Je schrijft dat je nu net begonnen bent met het geven van rauw. Ik zou dat eerst uitbouwen (met vlees) voordat ik met botten zou beginnen.
Door Lizzy
#813490
maaike en mac schreef: hoi,

ik ben net is begonnen om Mac eens af en toe wat rauw te geven.
Gister een mergpijpje dat ging goed.

Nu kwam ik bij een soort islamitische winkel waar ook een kleine slager bij zak en ik vroeg of ze ook kippennekker hadden , die hadden ze niet, maar wel een zak lamsribben, bijna 2 kilo voor 2 euro.
Deze had hij liggen omdat er regelmatig mensen komen bij hem om wat te halen voor de hond.

Nu zijn het losse ribben met veel vlees eraan.

Ik vraag me af kan ik zo een losse rib geven aan Mac of moet ik er nog iets mee doen?

mag je uberhaupt losse ribben geven?

Zo niet kan ik dan iets met deze losse ribben? bijvoorbeeld fijnmaken in de keukenmachine?

Gr Maaike en Mac
Nee, je kunt geen losse ribben geven (die kunnen ze in 1 keer inslikken en dat is gevaarlijk), maar je kunt wel ribben op een rijtje geven, als een soort spareribs! Maar zo te lezen denk ik dat het echt een goed idee is wanneer je eerst in de barfplaats bibliotheek het document "honden en het eten van botten" leest. Want mergpijp is ongeschikt bot en lamsribben zijn ook ongeschikt voor de beginnende barfhond. Het is beter om met beginnersvleesbotten te beginnen.
Door wenche
#813493
Wat ik wel laatst gedaan heb ik de hond het vlees van het ribje af laten knagen... dit ging heel voorzichtig en het botje was helemaal kaal (ik hield het botje aan weerzijden goed vast, zodat hij het niet kon pakken) en het botje heb ik vervolgens weg gegooid... zo heeft de hond wel lekker het vlees, maar heb je geen risico met het bot... :)
Door Eef+Stippels
#813499
Bij mij krijgen ze de lamsribben per 2 of 3, dit zouden ze ook kunnen doorslikken, maar dat doen ze niet. Ik blijf erbij om in de gaten te houden dat ze dat ook niet proberen.

Ik vind dat 1 lamsrib wel gegeven kan worden, maar dit ligt ook wel een beetje aan de grootte van de hond. Als het een kleine hond is, vind ik dat 1 lamsrib wel kan. Het is alleen wel een kwestie van opletten.
Door Lizzy
#813502
Evelyn schreef: Bij mij krijgen ze de lamsribben per 2 of 3, dit zouden ze ook kunnen doorslikken, maar dat doen ze niet. Ik blijf erbij om in de gaten te houden dat ze dat ook niet proberen.

Ik vind dat 1 lamsrib wel gegeven kan worden, maar dit ligt ook wel een beetje aan de grootte van de hond. Als het een kleine hond is, vind ik dat 1 lamsrib wel kan. Het is alleen wel een kwestie van opletten.
Linga was een pup van 14 weken toen ze 1 rib van 21 cm in 1 keer inslikte :-\
Door Eef+Stippels
#813509
Lizzy schreef: Linga was een pup van 14 weken toen ze 1 rib van 21 cm in 1 keer inslikte :-\
:o :o
Je zou denken dat het met een rib van zo'n afmeting wel goed gaat...

Gelukkig gaan de ribben hier hartstikke goed. Er wordt goed op gekluifd en er worden geen doorslikpogingen ondernomen (in tegenstelling tot bij gewoon vlees, dat wordt vooral door wandor in 1x doorgeslikt  ::)).
Door maaike en mac
#813552
Ik heb ze maar weggegooid,

ik wil ook geen barfer worden, maar vind het leuk om mac af en toe eens iets extra's te geven zoals iets rauws wat ie lekker kan kluiven.
Door tieneke
#813560
maaike en mac schreef: hoi,

ik ben net is begonnen om Mac eens af en toe wat rauw te geven.
Gister een mergpijpje dat ging goed.

Nu kwam ik bij een soort islamitische winkel waar ook een kleine slager bij zak en ik vroeg of ze ook kippennekker hadden , die hadden ze niet, maar wel een zak lamsribben, bijna 2 kilo voor 2 euro.
Deze had hij liggen omdat er regelmatig mensen komen bij hem om wat te halen voor de hond.

Nu zijn het losse ribben met veel vlees eraan.

Ik vraag me af kan ik zo een losse rib geven aan Mac of moet ik er nog iets mee doen?

mag je uberhaupt losse ribben geven?

Zo niet kan ik dan iets met deze losse ribben? bijvoorbeeld fijnmaken in de keukenmachine?

Gr Maaike en Mac
Bye bye keukenmachine  :wavecry:
Door wenche
#813562
maaike en mac schreef: hoi,

ik ben net is begonnen om Mac eens af en toe wat rauw te geven.
Gister een mergpijpje dat ging goed.

Nu kwam ik bij een soort islamitische winkel waar ook een kleine slager bij zak en ik vroeg of ze ook kippennekker hadden , die hadden ze niet, maar wel een zak lamsribben, bijna 2 kilo voor 2 euro.
Deze had hij liggen omdat er regelmatig mensen komen bij hem om wat te halen voor de hond.

Nu zijn het losse ribben met veel vlees eraan.

Ik vraag me af kan ik zo een losse rib geven aan Mac of moet ik er nog iets mee doen?

mag je uberhaupt losse ribben geven?

Zo niet kan ik dan iets met deze losse ribben? bijvoorbeeld fijnmaken in de keukenmachine?

Gr Maaike en Mac

Je zou aan de slager kunnen vragen of hij ze wil malen???
Door tieneke
#813574
wenche schreef:
Je zou aan de slager kunnen vragen of hij ze wil malen???
Dan wel flink spiervlees erbij geven als ze kaal zijn.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#813639
Het is niet duur in ieder geval.

Hier eten ze het wel op, en ze knauwen er netjes op.

Ze krijgen nooit zoveel dus is meestal maar 2 ribbetjes aan elkaar en dat gaat prima.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door