Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#82301
Anna Penta schreef: Mijn hondjes heb ik dus gister een kippenpoot met véél vlees gegeten. Ze zijn er 15 tot 30 minuten mee bezig geweest, eerst het velletje eraf gestroopt en toen beetje voor beetje het vlees en ten slotte het bot gesloopt. Eerder hadden ze al een vleugel gehad en ze barfen nu al zeker een maand.

De ontlasting was goed, van alle drie. Alleen Kitje had vannacht een beetje overgegeven, hoewel geen zichtbaar bot. Vergelijk ik dit met de vleugel, dan werd die slechter verteerd want twee hondjes gaven toen over en eentje spuugde een behoorlijk lang botje uit.

Nu wacht ik wel weer een tijdje met kippenpoten. Eigenlijk mogen ze - vind ik - helemaal niet gaan spugen na de barfmaaltijd.

Ik dacht er dus wel te laat aan dat ik de poten misschien niet op een lege maag had mogen geven, maar er zat zoveel vlees om dat het bijna een vleesmaaltijd was.
Waarom vind je dat ze niet mogen spugen na een barfmaaltijd? Ik ben het daar niet mee eens. Wees blij dat ze de dingen uitspugen die niet lekker op hun maag ligt! En er kan gewoon wel eens een botje zijn dat niet goed verteerd. En nogmaals, poten zijn vrij hard. En ook vleugels van biologische kippen zijn wat hard.

Over botten een lege maag: je moet vooral geen kale botten op een lege maag geven. Een kippenbout kun je inderdaad bepaald niet kaal noemen!
Door casangio
#82316
vlcaki schreef:

Is volgens mij ook een fabeltje dat nergens op berust, mijn honden drinken altijd na een maaltijd of ze nu bot gegeten hebben of niet, maakt niet uit.

gr.
Roger.
Hoi, hoi

Laatst heb ik ergens in een artikel gelezen dat je de honden beter niet kunt laten drinken nadat ze botten hebben gegeten omdat de botten dan niet goed meer verteren.
Bovendien is het algemeen bekend dat het sowieso niet goed is om een hond nog te laten drinken voor dat je zijn voer geeft en er net na ook niet.
Dit i.v.m. een maagtorsie. Ik heb een hond gehad met een maagtorsie en dat is geen pretje dat kan ik je verzekeren.
Je kunt natuurlijk altijd geluk hebben,maar als het een keer fout gaat dan is het echt een ellende. Beter is voorkomen dan genezen.

groetjes, alma
Gebruikersavatar
Door Sonja
#82324
CaSanGio schreef:

Hoi, hoi

Laatst heb ik ergens in een artikel gelezen dat je de honden beter niet kunt laten drinken nadat ze botten hebben gegeten omdat de botten dan niet goed meer verteren.
Bovendien is het algemeen bekend dat het sowieso niet goed is om een hond nog te laten drinken voor dat je zijn voer geeft en er net na ook niet.
Dit i.v.m. een maagtorsie. Ik heb een hond gehad met een maagtorsie en dat is geen pretje dat kan ik je verzekeren.
Je kunt natuurlijk altijd geluk hebben,maar als het een keer fout gaat dan is het echt een ellende. Beter is voorkomen dan genezen.

groetjes, alma
Maar in hoeverre is deze waarschuwing gebaseerd op de situatie van de broketende hond?
Toen ik mijn honden pas had overgezet op barf haalde ik ook altijd de waterbak weg, maar nu doe ik dat niet meer, omdat ik heb gemerkt dat ze na het eten toch niet of nauwelijks drinken. Hooguit een paar slokjes, meer niet. Ik maak me er dus niet druk meer om.
Door vlcaki
#82325
<<Laatst heb ik ergens in een artikel gelezen dat je de honden beter niet kunt laten drinken nadat ze botten hebben gegeten omdat de botten dan niet goed meer verteren.
Bovendien is het algemeen bekend dat het sowieso niet goed is om een hond nog te laten drinken voor dat je zijn voer geeft en er net na ook niet.
Dit i.v.m. een maagtorsie. Ik heb een hond gehad met een maagtorsie en dat is geen pretje dat kan ik je verzekeren. <<


Hoeveel drinkt een hond die zijn maag volgegeten heeft, denk je echt dat die twee , drie slokken water een invloed kan hebben ?

Mijn honden eten altijd buiten en hebben een hele vijver om uit te drinken, en wees maar zeker dat ze na elke maaltijd drinken.

Gebeurd een maagtorsie het makkelijkst op een volle of een lege maag ?
Door SHIVA
#82756
Ik haal de waterbak nooit weg
als ze willen drinken kunnen ze dat
het is zo minimaal wat ze na een vleesmaaltijd drinken
in de natuur halen ze het water toch ook niet weg
gr shiva
Door Anna Penta
#82766
Lizzy schreef:

Waarom vind je dat ze niet mogen spugen na een barfmaaltijd? Ik ben het daar niet mee eens. Wees blij dat ze de dingen uitspugen die niet lekker op hun maag ligt!
Misschien moet ik eraan wennen maar het komt op mij niet zo gezond over als een 8,5-kilo hondje in drie keer d'r hele maaltijd weer uitkotst. En zich er vervolgens vanaf wendt dus een lege maag heeft. Nog afgezien van vieze plekken in de houten vloer en vieze kleden die gewassen moeten worden. En dan drie hondjes die twee a drie keer spugen, overal vismaaltijd in huis. Alleen Poncho at haar maaltijd weer op, de andere twee moesten er niets meer van hebben. Ik vind dit zonde van de moeite die ik heb gedaan om een waardevolle maaltijd samen te stellen en van het geld dat het heeft gekost.

Maar misschien bedoel je dit niet. Een beetje kipmaaltijd uitspugen of een kippenbotje, is natuurlijk niet erg. En nogmaals: ik ben het niet gewend dat ze spugen. Maar als het erbij hoort dan accepteer ik het wel hoor! Hoewel dan liever met mate zodat ze ook nog wat binnenhouden.

Maar ik heb er nu wel een wat geruster gevoel over, nu ik weet dat het schijnbaar erbij hoort. Toch denk ik dat je veel kunt voorkomen, als je bijvoorbeeld weet dat een hele vismaaltijd steevast tot spugen leidt. In die gevallen ga ik het dus wel anders doen.

ps nu haal ik twee dingen door elkaar ;D Hier ging het over dat beetje spugen na de kippenpoot en ik denk nog aan de grote kotspartij na de vismaaltijd. Maar goed, het is denk ik wel duidelijk zo: spugen mag maar niet in extreme mate.
Laatst gewijzigd door Anna Penta op zo 18 apr 2004, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door