Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ~Joke~
#80335
Inmiddels heb ik 2 kg kippengehakt en 800 gr vuile pens. Aan kopvlees en groente kan ik ook nog komen. Hoe maak ik nu een verantwoorde maaltijd? Kan ik dat kippengehakt geven met wat groente? Of kan ik er beter nog iets aan toevoegen zoals kippenlevertjes of pens? Hoe geef je kopvlees? Daar zit nl geen bot bij. Kan ik daar het kippengehakt doormengen voor de benodigde botten? Moet ik ook olie toevoegen? Het gaat hier om Border Terriers ze zijn tussen de 6 en 8 kg zwaar. Kortom helllppppp!!! Ik heb leiding nodig :'(
Door ~Joke~
#80403
Ik denk dat ik eruit ben. Ik ga het kippengehakt combineren met kippenlevertjes en/of runderpens en groente. Het kopvlees laat ik eerst maar vallen want ik weet niet hoe ik dat met bot kan aanvullen. De hoofdzaak blijft carnibest in verschillende smaken. Ik vind het allemaal erg moeilijk. Vooral van de berekeningen snap ik niets. Ik heb nu gemalen kipkarkassen maar hoe de verhouding vlees/bot is? Schiet mij maar lek.
Door Ollie
#80777
Ze hebben mij toen aangeraden om bij het kippengehakt idd wat orgaanvlees te doen, omdat het geloof ik 80% uit bot bestaat, en dat is stoppend. Kopvlees voer ik ook, maar heb daar eingelijk ook nooit geen bot doorheen. ::)
Door ~Joke~
#80801
Dan heb ik het goed gedaan! Ik heb een mengsel van runderhart, kippenlever, kalkoenblokjes, vuile pens en een lamslapje er aan toegevoegd. Op 200 gr gehakt, 50 gr van dit mengsel en nog een groente en fruitprutje. Als je kopvlees geeft kun je natuurlijk ook een koeienrib erbijgeven om op te kluiven. Maar nu ik heb gehoord waar het kopvlees uit bestaat moet ik eerst nog maar eens even denken...
Door Lizzy
#80808
harns49 schreef: Dan heb ik het goed gedaan! Ik heb een mengsel van runderhart, kippenlever, kalkoenblokjes, vuile pens en een lamslapje er aan toegevoegd. Op 200 gr gehakt, 50 gr van dit mengsel en nog een groente en fruitprutje. Als je kopvlees geeft kun je natuurlijk ook een koeienrib erbijgeven om op te kluiven. Maar nu ik heb gehoord waar het kopvlees uit bestaat moet ik eerst nog maar eens even denken...
Wat geef je voor de rest aan je hond? Of stel je volledig zelf samen? Als je altijd zelf samenstelt, geef je dan iedere dag orgaanvlees? (ik zou dat niet doen, elke dag orgaanvlees).

Waar bestaat het kopvlees uit? Dat is toch gewoon rundvlees (uit de kop)? Volgens mij combineer je dat makkelijk met wat groente. Ribje erna is prima, maar ik weet niet of je er verstandig aan doet om runderrib te geven. Botten van volwassen rund is nogal hard...
Door ~Joke~
#81552
Hoi Lizzy,
Ze krijgen 's morgens Carnibest en 's avonds eigengemaakt. Is het niet nodig elke dag wat organen erbij te geven? Ik had 1 kippenlevertje voor drie honden gebruikt. Ik dacht lever voor vit D? Welke ribben kan ik dan beter geven? Kyra is allergisch voor lam dus geen lamsribben[rode vette jeukende huid] Kalf? Vandaag was pas mijn tweede zelfgemaakte maaltijd het is allemaal erg nieuw en onwennig voor mij.
Door Janet
#82793
Kalf is een goed alternatief. Of kip/ander gevogelte. 1 kippenlever is idd niet zóveel, daar zal de hond denk ik niets van krijgen. Je kunt eventueel ook wat koudgeperste olie er bij doen, voor een goede stoelgang.
Door ~Joke~
#83487
Bedankt! Ik heb inmiddels wat meer gelezen en las dat als je elke dag cb geeft, zoals ik, je zuinig met de organen moet zijn.
Door Lizzy
#83491
harns49 schreef: Bedankt! Ik heb inmiddels wat meer gelezen en las dat als je elke dag cb geeft, zoals ik, je zuinig met de organen moet zijn.
Ja, ik denk dat dat voor ieder versvleesvoer geldt (dat er genoeg orgaanvlees in zit).
Door Lizzy
#83493
harns49 schreef: Hoi Lizzy,
Ze krijgen 's morgens Carnibest en 's avonds eigengemaakt. Is het niet nodig elke dag wat organen erbij te geven? Ik had 1 kippenlevertje voor drie honden gebruikt. Ik dacht lever voor vit D? Welke ribben kan ik dan beter geven? Kyra is allergisch voor lam dus geen lamsribben[rode vette jeukende huid] Kalf? Vandaag was pas mijn tweede zelfgemaakte maaltijd het is allemaal erg nieuw en onwennig voor mij.
Volgens mij bevat CB dus ook voldoende lever en ook voldoende vitamine D. Ik denk niet dat je extra lever hoeft te geven, tenzij je vaker zelf gaat samenstellen. Nu kan een keertje lever geven ook niet direct kwaad ofzo hoor! Maar ik zou zelf niet teveel/geen orgaanvlees geven.

Is jouw hond al gewend aan het eten van botten? Misschien dat je eens een kalfsbot kan proberen, als jouw hond al gewend is aan bot. Bijv. een wervel ofzo.

Groetjes, Lizzy
Door ~Joke~
#84591
Lizzy schreef:

Volgens mij bevat CB dus ook voldoende lever en ook voldoende vitamine D. Ik denk niet dat je extra lever hoeft te geven, tenzij je vaker zelf gaat samenstellen. Nu kan een keertje lever geven ook niet direct kwaad ofzo hoor! Maar ik zou zelf niet teveel/geen orgaanvlees geven.

Is jouw hond al gewend aan het eten van botten? Misschien dat je eens een kalfsbot kan proberen, als jouw hond al gewend is aan bot. Bijv. een wervel ofzo.

Groetjes, Lizzy
LOL!! Ik kan me niet voorstellen dat ik dit een week geleden mailde, ik voel me inmiddels al een stuk zekerder van mezelf ;). Vandaag heb ik weer ribben bij de slager gehaald. Ditmaal waren het ribben van jonge koeien [kalf had hij niet] De slager had er mooie formaten van gemaakt en er zaten inderdaad ook wervels aan. Ze hebben er druk op gekauwd en op laatst heb ik ze weggenomen want ik vond het voor mijn kleine hondjes wat veel van het goede. Ze hebben naast deze ribben kopvlees met wat extra groente gehad. Is het eigenlijk ook nodig om extra olie toe te voegen? Het viel me op dat het kopvlees aardig vet was. Maar morgen krijgen ze konijn en dat is aardig mager vlees.
Door Janet
#85218
Je kunt ook wat vetter vlees kopen. Lam, schaap en geit zijn behoorlijk vet. En dat dan afwisselen met mager vlees. Zuinig zijn met dierlijk vet is niet nodig; het is de energiebron van de hond.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door