Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door judith1967
#785457
Henk en Donja schreef: Ik vraag me af of een hond niet vis kan weigeren omdat hij een lastig graatje is tegen gekomen en daarom het als 'vervelend' voer gaat zien.
Dat idee heb ik wel van mijn hond.Cairo at altijd panharing,zonder problemen,zalm(diepvriesmoten)heb toen eens wijting gekocht(volgens mij) en Cairo heeft het wel opgegeten,s'nachs alles eruitgekotst.Panahring na 2 weken weer geprobeerd,nou hij moest het niet,draaide zijn kop er voor om.Toen weekje later zalmoten(diepvries)gegeven met groente mix,nou mr at alleen de groente er uit(met lange tanden) en liet de zalm mooi liggen.
Dus ik denk idd dat het bij Cairo komt door die wijting(met gevolg kotsen door die harde graten) dat ie nou ineens een hekel aan vis heeft.
Ik geef even een aantal weken geen vis meer en ga dan toch weer de zalm proberen.
Gebruikersavatar
Door pike
#785567
Minna schreef: De zalmolie heb ik gewoon in een fles!
Bedankt, ik heb de fles gevonden bij de Dursy dog.  ;)
Door Henk en Donja
#785637
judith1967 schreef: Dat idee heb ik wel van mijn hond.Cairo at altijd panharing,zonder problemen,zalm(diepvriesmoten)heb toen eens wijting gekocht(volgens mij) en Cairo heeft het wel opgegeten,s'nachs alles eruitgekotst.Panahring na 2 weken weer geprobeerd,nou hij moest het niet,draaide zijn kop er voor om.Toen weekje later zalmoten(diepvries)gegeven met groente mix,nou mr at alleen de groente er uit(met lange tanden) en liet de zalm mooi liggen.
Dus ik denk idd dat het bij Cairo komt door die wijting(met gevolg kotsen door die harde graten) dat ie nou ineens een hekel aan vis heeft.
Ik geef even een aantal weken geen vis meer en ga dan toch weer de zalm proberen.
Of zoals trimsalon zei even een tijdje malen, en dan eerst ergens weer doorheen mengen ofzo. Ik denk dat vis toch wel heel waardevol is om te blijven geven.

Ik zou overigens een zalmkop in vier delen moeten doen want anders is de hoeveelheid te groot, dus die ga ik denk ik standaard gewoon malen. Dat heb ik ook met makreel gedaan en dat bevalt prima. Sardien krijgt ze dan wel gewoon zo. Geweldig zon makro die alles gewoon heeft voor je hondje, niet supergoedkoop, maar die adresjes vinden we nog wel een keer.

Het nadeel van barfen met die van mij is dat grotere hoeveelheden, dus meer dan 250 gram ineens niet goed werken. Of er gaat een eetrem op dus dan blijft het liggen of ze begint te hakkelen en dan hoeft ze echt maar een slokje water te nemen of een sprintje te trekken en dan rolt het boeltje er weer uit.

Misschien kan ik haar wel langzaam laten wennen aan meer en dan een vastendag erna doen, maar ik ga er nu maar even van uit dat ik een soort 'minibarf' moet gaan bedenken ;D
Door Chi-Girl
#785704
Ik heb maar 1 hond erbij die vis lust en dan tot nu toe alleen sardientjes  ::) Dus ze krijgen wel een keer in de week een visolie capsule over de cb, ik heb die van de Hema.
Ik krijg van de visboer steeds kleine beetjes andere vis mee om te proberen, maar de rest moet t allemaal niet en zelfs de pup trapt er niet in als het geen sardiene is...
Gebruikersavatar
Door pike
#785805
Henk en Donja schreef: Dat bedoelde ik dus eigenlijk en dan zou wellicht wat trimsalon ook doet kunnen helpen, dus gewoon een tijdje malen en dan zijn ze weer vergeten dat er van die lastige dingen in zitten die ze ook nog moeten kauwen...... :P
dat bedoelde ik dus eigenlijk niet. Ik bedoelde dus: de makreelgraat is zo superzacht daar hebben ze echt geen last van. Pike heeft eerder last van een zoogdierbotje dat hij niet goed gekauwd heeft. Maar dan slikt hij het de volgende keer even goed weer zo in hoor. Voor hem geldt: de aanhouder wint ;D. En Armagnac kauwt alles echt helemaal uit zelfs het kleinste stukje wordt nog gekraakt. En als er nou ééntje zou mutsen had ik misschien nog mijn twijfels, maar ze laten het alle twee inene resoluut staan voor de ander, en de ander wil de vis van de ander ook niet. Dus hij deugt niet in mijn ogen.
Henk en Donja schreef: Of zoals trimsalon zei even een tijdje malen, en dan eerst ergens weer doorheen mengen ofzo. Ik denk dat vis toch wel heel waardevol is om te blijven geven.
En daar trappen ze dus helaas niet in! Vies is vies luidt hier het motto >:( De vette en daarmee waardevolle vissoorten zijn dus soms wel en soms niet lekker. Waar dat aan ligt weet ik niet (herkomst, voeding, leeftijd, paaitijd, geslacht, noem maar iets). Helaas is dat aan de buitenkant niet te zien. Als je ze opensnijdt zie je soms wel degelijk verschil. De vorige portie vis bevatte hom of kuit. (Die vonden ze trouwens erg lekker). Ik heb ook al een paar keer een vis ertussen gehad met een totaal afwijkende vleeskleur. (zo'n vis was misschien wel ziek?).  Er is dus wel degelijk verschil tussen de vissen.
Als ik ergens een hekel aan heb dan is het aan eten weggooien en dus geld.  En dat is niet de eerste keer. De vis die ze nu niet lustten staat in geldwaarde gelijk aan 5 dagen volledig barfen (vleesbot, spiervlees, orgaan en groente) voor twee honden. Dat vind ik gewoon te gortig. Dan maar visolie.
Overigens heb ik laatst eens een halve makreel in de pan gegooid. Ik vond hem niet te pruimen :-X en heb ook de helft weggegooid!
Door Minna
#785808
Mij is het gelukt om Pika laatst een bijna volledige vismaal te laten eten!! Hip hip hoera!! Een blikje makreel en een beetje geitenmelk en een ei erdoor, hiervoor moest ik nog helft vis/helft pens en dan nog van alles erdoor. Ikke ben blij! ;D Nu nog een keer rauwe vis... :-\
Door tieneke
#785810
Henk en Donja schreef: dus gewoon een tijdje malen en dan zijn ze weer vergeten dat er van die lastige dingen in zitten die ze ook nog moeten kauwen...... :P
Hier wordt niets gemaald zelfs niet voor de katten,als ze het weigeren te eten/kauwen hebben ze een probleem en haal ik gewoon het eten weg tot de volgende ronde,moet je kijken hoe ze dan hun best doen  ;)
Door tieneke
#785811
Minna schreef: Mij is het gelukt om Pika laatst een bijna volledige vismaal te laten eten!! Hip hip hoera!! Een blikje makreel en een beetje geitenmelk en een ei erdoor, hiervoor moest ik nog helft vis/helft pens en dan nog van alles erdoor. Ikke ben blij! ;D Nu nog een keer rauwe vis... :-\
Wat kleine stukjes rauwe vis bij het lekkers erdoor doen ,zo deed ik het ook in het begin.
Gebruikersavatar
Door pike
#785815
tieneke schreef: Hier wordt niets gemaald zelfs niet voor de katten,als ze het weigeren te eten/kauwen hebben ze een probleem en haal ik gewoon het eten weg tot de volgende ronde,moet je kijken hoe ze dan hun best doen  ;)
Toen Pike met zijn geitenribben mutste toen werkte dat wel, maar met de vis Echt niet, ze verhongeren nog liever!

Over makreel heb ik het volgende gevonden op deze site (en hier gaat het dus over het eten van RAUWE vis):
http://www.youngerthanyourage.com:

"Makreel is duidelijk minder lang houdbaar dan zalm en tonijn; waar je (afhankelijk van de versheid) er wel drie dagen achterelkaar van kan eten, moet je de makreel van de visboer gelijk dezelfde dag opeten.
Vandaar dat makreel als sashimi in een Japans restaurant (Saba), als het al niet gerookt is, op z'n minst gemarineerd en licht gezouten is."

Dus misschien heeft dit iets met de smakelijkheid te maken. Off topic maar wel erg interessant vond ik het volgende stukje over:


"Parasieten
De meeste mensen weten wel dat bepaalde rauwe vis, net als rauw vlees, parasieten kan bevatten. Wat men meestal niet weet, is dat als je eenmaal weet wat je doet, er helemaal geen gevaar is.
Er zijn drie soorten parasieten die in vis aanwezig kunnen zijn; trematoden, nematoden en lintworm (cestoden).

Trematoden in vis zijn te groot om onopgemerkt te blijven. Ze zijn ook extreem zeldzaam, en kunnen niet overleven in ons lichaam.

Nematoden kunnen ook niet overleven in ons lichaam, maar kunnen in de tussentijd wel kort even voor problemen zorgen; zoals gasvorming, buikkrampen en diaree. Vishandelaren kunnen dergelijke nematoden gemakkelijk ontdekken met behulp van een geluidsgolvenapparaatje. De nematoden die je in vis aan kan treffen lijken op korte (2,5 tot 15 cm lange), dikke (2 mm dik) mensenharen. In het vlees van de vis liggen ze haaks ten opzichte van de lengterichting van het spierweefsel, en zijn witdoorzichtig van kleur (niet verwarren met graten!). Tonijn (normale, blauwe-vin tonijn) bevat geen nematoden, maar gele-staart tonijn kan wel heel soms nematoden bevatten. Met name wilde zalm kan nematoden bevatten, kweekzalm vrijwel nooit (de zalm in de winkel is bijna altijd kweekzalm; wilde zalm is i.p.v. roze meer rood van kleur, minder vet, en dus minder lekker).

Lintworm is de enige die in ons lichaam kan blijven leven, maar gelukkig kan je gemakkelijk voorkomen dat je er eentje binnen krijgt. Lintwormen zijn namelijk alleen maar aanwezig in de inwendige organen en lichaamsholtes van de vis. Je bent dus absoluut veilig als je het fileren en schoonmaken aan de visboer overlaat en alleen maar visfilet koopt. Tonijn bevat overigens nooit lintworm. Zou je desondanks toch ooit eens onvoorzichtig zijn en een lintworm oplopen; medicijnen verhelpen dit snel en effectief.

Samenvattend: Koop geen hele vis, maar slechts de filet van kweekzalm of rode tonijn, en je kan natuurlijk ook sashimi in een Japans restaurant eten.
Dan zit je altijd veilig."
Door tieneke
#785820
pike schreef: Toen Pike met zijn geitenribben mutste toen werkte dat wel, maar met de vis Echt niet, ze verhongeren nog liever!

/quote]

Als Tinus zijn bui heeft eet hij een klein stukje en spuugt het weer uit,de rest mag ik zelf houden.... ::) de rest gaat dus naar de katten die al zitten te loeren op de buit.
Ik koop voorlopig geen makreel meer en zeker niet het laatste verpakte merk.
Tara slikt ze in 1 keer door,die proeft geen verschil volgens mij.
Gebruikersavatar
Door pike
#785821
Tara slikt ze in 1 keer door,die proeft geen verschil volgens mij.

;D ;D ;D

ik heb Fransmannen die houden van een goede keuken
Door tieneke
#785838
pike schreef: Tara slikt ze in 1 keer door,die proeft geen verschil volgens mij.



ik heb Fransmannen die houden van een goede keuken

Hier echte zweine-hunden  ;D ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door