Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door cindy1986
#783221
Ik wil na mijn vakantie (over 2 weken) graag beginnen met KVV & Barf. Ik heb veel op dit forum gelezen, maar heb nog veel vragen.
Rakker, Jack Russell Terriër, krijgt nu Energique no. 4, 125 gram per dag (50 's ochtends en 75 gram 's avonds). Rakker weegt 4,5 kilo.
Kiera, Golden Retriever, krijgt nu Royal Canin (brokken), 300 gram per dag ('s ochtends 150 en 's avonds 150 gram). Kiera weegt 30 kilo. Zij mag eigenlijk wel iets minder voer, want ze begint weer wat dikker te worden.
Ik wil graag 4 dagen KVV voeren en 3 dagen Barfen.
Rakker wil ik pas later mee beginnen met Barf, omdat ze nu speciaal op Energique no. 4 zit omdat we denken dat ze een voedselallergie heeft. Dus het gaat hier vooral om Kiera.

Hoe kan ik het beste beginnen?
Ik wil eigenlijk verschillende soorten KVV gaan geven. Maar hoeveel moet Kiera dan per dag?
Kiera heeft nog geen ervaring met Barf. Ze krijgt weleens een gewoon bot, en daar kauwt ze hard op. Met welk vlees kan ik het beste beginnen? En in welke hoeveelheden?
Kun je eigenlijk ook 's ochtends KVv en 's avonds Barf geven?
Door DaisyD
#783351
KVV is gemalen barf, dus je kan het door elkaar geven. In KVV zit wel veel orgaan dus dat hoef je niet meer bij te  voeren op je barf dagen.
Het beste kan je even goed rondneusen in de bibliotheek, daar vind je heel veel antwoorden op je vragen. Ikzelf wilde om en om barfen, dus 'smorgens brok en 'savonds vlees, maar Daisy poepte zo vreselijk veel van de brok dat ik vrij snel op volledig barf ben overgestapt.
Daisy is in de groei en krijgt tussen de 700 en 900 gram per dag. Een volgroeide hond hoeft maar 2% van zijn gewicht aan vlees, dat is bij 30 kilo circa 600 gram. Het beste is het om eenmaal per dag te voeren.
Eventueel smorgens wat yochurt of fruit.
Begin met de kleine zachte botten; kipnek kwartel; konijn etc. (staat allemaal in de bieb) en bouw dat rustig uit.
Als je net zo enthousiast wordt al ik voer je over drie maanden complete kuikens en konijntjes.

succes Daisy
Door roefus
#783367
cindy1986 schreef: Ik wil na mijn vakantie (over 2 weken) graag beginnen met KVV & Barf. Ik heb veel op dit forum gelezen, maar heb nog veel vragen.
Rakker, Jack Russell Terriër, krijgt nu Energique no. 4, 125 gram per dag (50 's ochtends en 75 gram 's avonds). Rakker weegt 4,5 kilo.
Kiera, Golden Retriever, krijgt nu Royal Canin (brokken), 300 gram per dag ('s ochtends 150 en 's avonds 150 gram). Kiera weegt 30 kilo. Zij mag eigenlijk wel iets minder voer, want ze begint weer wat dikker te worden.
Ik wil graag 4 dagen KVV voeren en 3 dagen Barfen.
Rakker wil ik pas later mee beginnen met Barf, omdat ze nu speciaal op Energique no. 4 zit omdat we denken dat ze een voedselallergie heeft. Dus het gaat hier vooral om Kiera.

Hoe kan ik het beste beginnen?
Ik wil eigenlijk verschillende soorten KVV gaan geven. Maar hoeveel moet Kiera dan per dag?
Kiera heeft nog geen ervaring met Barf. Ze krijgt weleens een gewoon bot, en daar kauwt ze hard op. Met welk vlees kan ik het beste beginnen? En in welke hoeveelheden?
Kun je eigenlijk ook 's ochtends KVv en 's avonds Barf geven?



Het gaat dus nu om Kiera?
En Kiera weegt 30 kg en is wat te dik?

Nou ja, ik heb geen idee hoeveel je een hond aan brokken moet voeren.
Maar als je Kiera vers wil gaan voeren, dan denk ik dat je op 2% van het lichaamsgewicht kunt gaan zitten.
Dan kijk je later wel of ze te dik wordt of te dun, en dan pas je daar je voeding op aan.
Vaak vallen honden iets af in eerste instantie, als je ze overzet op vers ;)

Maar goed, 2% van 30 kg, dat betekent dus dat je Kyra dagelijks 600 gram vers gaat voeren.
Je wilt gebruik gaan maken van kvv (komplete versvoeding), dus je moet dan ook uitkijken dat je de complete versie geeft van de betreffende kvv's.
Daar zit in ieder geval standaard al het 'benodigde' in.

Ga je uitbreiden naar Barf, dan moet je een beetje gaan rekenen.
Maar om in eerste instantie wat uit te breiden op de kvv, zou ikzelf eerst eens kijken wat er in de kvv zit.
Is dat rund en kip?
Nou, dan zou ik eens voor een visje kiezen, of voor een ander stukje vlees (wat niet kip of rund is).
En ik zou er een lekker vleesbotje bij gaan voeren.
Dan kun je, om te beginnen, liefst het aller-eerst voor kippennekjes kiezen (dat is goed begin-materiaal, en er kan nauwelijks iets mee fout gaan).
Ook kippenvleugels zijn geschikt.
Vind je ze eng? Dan mep je ze een keer plat (plastic zakje erom tegen het spetteren) en/of je knipt ze in het gewricht door.
Als dat allemaal goed gaat, kun je verder met een drumstick of een karkasje of een poot of een hele kip.
En NOG beter om dan te gaan uitzien naar een ander soort prooidier.
Eend, parelhoen, konijn....allemaal adresjes zoeken, en hier op BP zijn er veel te vinden.
Ook rondkijken op de markt.

Als je HELEMAAL op Barf overgaat, dan moet je percentages een klein beetje in de gaten gaan houden.
Je zorgt dan dat de voeding voor ongeveer de helft uit vleesbotjes bestaat (i.v.m. de calcium) en voor de andere helft uit spiervlees en een gedeelte orgaanvlees.
(in de bibliotheek kun je hier vanalles over vinden).
Ook wat groente is gezond, en vind ik aan te bevelen (geen ui en prei).

Pffffffffffffffffff....wat een verhaal.
Feitelijk valt het hier allemaal te lezen.  :D

Maar oké, je start met kvv (wat een genot voor die hond  ;) :D).
En alles wat je aan vleesbotjes toevoegt, of aan ander spiervlees dat reken je (samen met de kvv) tot een 600 gram per dag.
En dán kijk je hoe Kiera het hierop doet.
Wordt ze/hij te dik, dan moet je minderen, en andersom.

Ik hoop dat ik iets duidelijks schreef. ;D
Door cindy1986
#783660
Bedankt allebei!
Ik heb het er vandaag even met Minna over gehad, en die gaat voor de eerste keer even wat voor mij samenstellen. Dan kan ik eerst eens kijken wat ze allemaal eten ;)
Ik begin over 2 weken (na mijn vakantie) en laat jullie dan wel horen hoe het gaat!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door