Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Laska
#779520
Ik kan runderkopvlees en rundersnippers krijgen. Het kopvlees is veel goedkoper. Kan iemand me vertellen of het in voedingswaarde nog wat uitmaakt wat ik van deze twee geef? Als het niet uitmaakt is alleen kopvlees geven wel zo aantrekkelijk.
#779559
Als het kopvlees veel kimmels en veel vet bevat: dan is de voedingswaarde beslist lager dan van rundersnippers. Als het kopvlees weinig kimmels en vet bevat: dan is de voedingswaarde gelijk aan rundersnippers. Dus dat zul je even moeten vragen/bekijken (hoeveel kimmels/vet er aan het kopvlees zit).
#779886
pike schreef: Ik denk niet dat je het zo zwart-wit kunt stellen. Ik heb wel eens rundersnippers gehad daar zat heel veel vet aan. Dus het maakt toch ook wel wat uit wat de kwaliteit van je snippers is.
Ja, daar zit wat in. Maar als iemand beide kan krijgen en er zit een groot prijsverschil tussen het kopvlees en de snippers: dan denk ik dat je er gevoegelijk vanuit kunt gaan dat je in dat geval bij het kopvlees meer kimmels en vet aantreft dan bij de snippers. Kwaliteit betaal je.
#779898
Ik haal onderhand steeds een aantal dingen om adresjes uit te proberen, ik vind gewoon kopvlees handiger omdat ik dan zelf kan bepalen wat ik voer, ik vind het kopvlees zo al vet genoeg dus ik haal het vet er gewoon af, mocht ik zien dat ze best wat extra vet kan gebruiken(swinters misschien?) dat laat ik er meer aan. Ik denk overigens dat ik dan liever lamsvet geef dan rundervet want in vet van een volwassen rund zitten veel chemische stoffen heb ik begrepen. Kip vind die van mij overigens zaaaalig, en daar zit ook al zoveel vet in/aan dus ik wil het graag onder controle houden.

Als ik zo het spul naast elkaar leg betaal ik voor schoongemaakt kopvlees ongeveer 1/3 minder dan voor snippers en die vind ik veelste vet.
#779913
petrap schreef: Wat zijn `kimmels`??
Speekselklieren dacht ik, nouja het is zon wit/grijs ding met kliertjes(soort franjes). Donja vond het een heel raar ding, heeft een stukje ervan gegeten, maar het was niet boeiend genoeg om helemaal op te peuzelen.
#780160
Hier vind je een foto van kimmels in kopvlees:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 231.0.html
Lizzy schreef: Ja, daar zit wat in. Maar als iemand beide kan krijgen en er zit een groot prijsverschil tussen het kopvlees en de snippers: dan denk ik dat je er gevoegelijk vanuit kunt gaan dat je in dat geval bij het kopvlees meer kimmels en vet aantreft dan bij de snippers. Kwaliteit betaal je.
Dat zou je zeggen. Maar ik heb intussen ook gemerkt dat er aardig wat kwaliteitsverschil bij dezelfde prijs zit. En dat voor een bepaald bedrag soms heel mooi vlees, en soms vlees met heel erg veel vet geleverd wordt, door een en dezelfde leverancier. Niet iedereen past zijn prijzen aan aan de kwaliteit. Het blijft een kwestie van altijd weer goed bekijken!
#780273
Wat Lizzy zegt klopt in mijn geval wel. De snippers zijn heel mager, effen rood vlees, het kopvlees zit ook behoorlijk wat vet door. Ik heb nu maar half om half gedaan, het kopvlees laten malen en de boel door elkaar gemixed. Naar mijn gevoel heb ik dan een mooi spiervleesmengsel. Het gaat overigens om biologisch vlees, dan zal er toch niet zoveel chemisch in het vet van het kopvlees zitten?
#780641
Ik heb hier volgens mij toch regelmatig gelezen dat
- kalfsvlees voor een hond niet veel voedingsstoffen bevat
- kopvlees meer voedingsstoffen bevat dan "gewoon" spiervlees
ben ik nu helemaal mis  :-\  ???
voedingsstoffen is dan denk ik iets anders dan voedingswaarde
want vet verhoogt de voedingswaarde aanzienlijk
(1 gram vet lever 9 kilocalorieën terwijl 1 gram eiwit 4 kilocalorieën levert)

Of je voorkeur uitgaat naar heel mager vlees of vlees met vet is natuurlijk heel persoonlijk en hangt ook van de hond af. Zelf eet ik ook het liefst mager vlees maar mijn honden denken daar iets anders over.  Als ik uitsluitend mager vlees voer heb ik aan 4% nog niet genoeg. Ik geef dus liever vlees met wat vet eraan, of ik wissel het af,  als het vandaag erg mager is, dan morgen wat vetter. ze moeten wel ergens hun energie vandaan kunnen halen. Maar het moet natuurlijk ook weer niet té vet zijn, als ik een kilo vleessnippers koop en de helft blijkt vet dan ben ik niet blij... en zoek ik een ander adres.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door