Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Paul_Barte
#77303
Hoi Sander,

In principe bestaat een beest uit meer dan 1 soort botten ;)
Het percentage Ca en P in bv. een poot is beslist anders als van een nek of een vleugel dus het is voor een leek bijna onmogelijk om exacte cijfers te berekenen.
In principe zou je dus analyses moeten hebben van alle 'onderdelen' want dat verschilt nogal.
Cijfers die vaak in statistieken staan zijn bijna altijd 'gemiddelden'.
Een goede vleesvoerleverancier is uiteraard in het bezit van ALLE analyses!! (en dat kost een paar centen!!)

Voor zover ik weet kloppen die cijfers die ze aangeven wel aardig. Je ziet direct dat er nogal wat onderling verschil in zit.

De AAFCO geeft trouwens als Ca/P ratio het volgende aan voor zowel pups als volwassen honden:
Minimaal 1:1 en maximaal 2:1 (maar die houden zich uitsluitend bezig met brokken).
Door Paul_Barte
#77315
Lizzy schreef: Wacht ff hoor...! Ik snap er nu niks meer van. Bij mijn weten bevatten kleine botten (van kleine dieren) een relatief goede verhouding tussen calcium en fosfor. Hier hoef je dus niet veel vlees aan toe te voegen om een goede Ca/P verhouding te verkrijgen.

Bij mijn weten bevatten grotere botten (van grotere dieren), naast heel veel calcium, ook heel veel fosfor. In feite bevat het ZOVEEL calcium EN fosfor dat het status quo is. Je kunt aan de hoeveelheid Ca/P niets meer doen, het niet meer manipuleren. Maar, het bevat altijd nog meer calcium als fosfor. Beide schijnen ze gewoon weer uit te scheiden, dus no big deal.

Mijn vraag is dan of het werkelijk zo belangrijk is om altijd een juiste Ca/P aan je hond te voeren?
Klopt Lizzy,

Je trekt de verhouding eerder recht bij kippenbotten als bij bv. kalfsbotten want dat is bijna niet te doen.

Zit je iedere dag te puzzelen om een juiste verhouding te berekenen.....geef je je hond een lekker groot en sappig kalfsbot....hele weekschema naar de knoppen wat betreft de verhouding LOL LOL

Of het erg is Lizzy.....dacht het niet ;)

In de natuur gaat het eigenlijk ook altijd goed en zoals je weet zijn wolven heel slecht met de zakjapanner ;D
Door Lizzy
#77318
Paul_Barte schreef:

Klopt Lizzy,

Je trekt de verhouding eerder recht bij kippenbotten als bij bv. kalfsbotten want dat is bijna niet te doen.

Zit je iedere dag te puzzelen om een juiste verhouding te berekenen.....geef je je hond een lekker groot en sappig kalfsbot....hele weekschema naar de knoppen wat betreft de verhouding LOL LOL

Of het erg is Lizzy.....dacht het niet ;)

In de natuur gaat het eigenlijk ook altijd goed en zoals je weet zijn wolven heel slecht met de zakjapanner ;D
Hoi Paul, exact! Het is wat mij betreft dan ook zinloos om die verhoudingen te berekenen (als zelf samensteller). Dit zal voor een kant-en-klaar product vast anders zijn, hoewel je ook hun zorgvuldig berekende verhoudingen om zeep helpt wanneer je 2 maal per week een flink bot geeft ;D.

Maar nee, volgens mij zijn wolven inderdaad slecht met zakjapanners en volgens mij eten ook zij regelmatig wat grotere dieren en dus wat grotere botten en zij vallen daar ook niet dood bij neer ;D.

Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door