Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Zou je dit proberen?

Ja tuurlijk, mooi toch!
10
21%
Ja, maar dan wel meer spiervlees kopen.
18
38%
Nee, ik koop liever schoongemaakt vlees zonder werk.
18
38%
Nee, dat kan nooit gezond zijn.
1
2%
Gebruikersavatar
Door pike
#759379
Angelique schreef: Ja, dat is bij de slager. Dan moet het in een aparte bak en wordt het door een destructor opgehaald en daar moeten ze per kilo voor betalen, vandaar dat ze botten vaak graag meegeven ;D. Hier heb ik nog nooit iemand mijn grijze kliko zien controleren op de aanwezigheid van botten. Ze gaan er dus gewoon in.
Hier mag je botten gewoon bij het gft (groente-fruit-tuinafval) doen.
Ik kies voor gemakkelijker. Dat hakken, snijden, verpakken kost ontzettend veel tijd. En al die extra's als lippen, longen, hoeven enzo, dat is vast wel prettig als je een hele grote of meerdere grote honden hebt, maar met kleine honden kan je er volgens mij niet zoveel mee. Ik zie dat spul als extraatjes want het is nog bot, nog voedzaam spier- of orgaanvlees. En dan heb je al gauw veels te veel zodat je het toch weer weg moet doen.
Door roefus
#759447
Als je er zin in hebt, dan kun je het 'n keer proberen.  ;)
Daarna weet je waarschijnlijk wel of het voor herhaling vatbaar is. :D

Ik zou er zelf weinig zin in hebben, om darmen en alles eruit te zoeken.
Maar goed, mocht de uiteindelijke opbrengst toch nog redelijk zijn, kan ik me voorstellen dat iemand het doet.
Maar ik heb 'nee' gestemd, ik zou het zelf niet doen  8)
Door mutsie
#759456
is het niet zo dat je ontzettend veel longen (waar je niks mee kan)
en vettige afsnijdsels krijgt van 1 dier?

op een gegeven moment wil je toch wel eens afwisselen.

maar ja je kan het altijd uitzoeken.

ik stem nee, vanwege de troep en smurrie in een plastic tas, de tijd die je er mee bezig bent. Heel veel van hetzelfde.

ik betaal nu liever iets meer zodat ik uit kan zoeken van verschillende dieren,
spiervlees/orgaan/karkas/ribben.

ik ben te vaak die harde botten tegen gekomen die ook nog eens heel veel ruimte innemen.

karin
Door roefus
#759459
Ja precies...vet, harde botten...overal gratis.
Kreeg ik ook gratis bij de slachter, kilo's schapenvet en botten waar geen honkbalknuppel tegenop kan.
Tel je daar longen, darmen en nog wat andere smurrie bij op, dan zou je blij zijn dat het geen 30 graden is buiten (wat de kliko betreft).
Gebruikersavatar
Door *Monique
#759542
ik heb ja, maar dan wel spiervlees kopen. Wat ik ECHt zou doen.....kweet niet :-[. Ik weet wel dat ik er een sport van maak, om overal zo voordelig (lees: voor niets) aan de spullen te komen.
Net zoals vorig jaar Texel, dat we met bijna 100 kilo gratis vlees (alles) thuis kwamen. Ik voer er nu nog van. Dat is leuk en GRATIS!! ;)
Door Oso-Bayou
#759620
Als ik iets voor niets kan krijgen aan barfspul, zal ik het zeker doen. Je kijkt toch naar de percentages die jou hond nodig heeft, en dan weet je wat je moet bijkopen.
Het werk vind ik niet erg, ik kan het sorteren en alvast per soort, in verwerkbare porties in de vriezer gooien en later een portie ontdooien die ik dan afgewogen weer verpak en opnieuw invries.

Afval....heel gemakkelijk, in de vriezer goed verpakt zodat niet meteen te zien is dat er bv bot inzit en op de dag dat de duobak opgehaald wordt, gooi ik het met warm weer zo laat mogelijk in de bak, geen geur of kans op maden........ is dus"kat in 'n bakkie"
Door Lil
#759695
Zou ik zeker doen, alles wat gratis is is meegenomen en de rest ja daar moet je dan iets voor betalen. Hier geef ik ook vaker groenteresten van mijne eigen eten, dus ja ook blik (ik kan niet altijd verse groente kopen). Als ik vers eet, dan krijgt hij een beetje hiervan. Verder kan ik nog aan echte groene pens komen, dus dat is ook meegenomen (psssttt niet aan de douane vertellen  ;) )
Door hellenbanjerbo
#760257
ben ook heel blij met mijn vele 'gratis' adresjes voor Barfspullen. ja, het is wel wat meer werk, hele pensen (of is het penzen?) leegkieperen op de mestvaalt en in grote porties snijden. maar zo kan ik ook af en toe een zondagsmaaltje kopen voor de doggiez zoals konijn of kwartel.
Door ~Joke~
#763362
Ik ben een luilak en koop mijn vlees uitgezocht bij het slachthuis, de poelier en Herby. In het begin deed ik het wel zo dan haalde ik een zak met botten ed en wat ik niet kon gebruiken ging de container in. Maar onze containers worden maar eens in de 14 dagen geleegd, de stank was dus niet te harden.  De maden niet te vergeten  :-\ :-\
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#763439
Ik kan me haast niet voorstellen dat ik nog goedkoper zou kunnen BARFen dan ik nu al doe. Ik weet van alles wat ik inkoop (en ook verkoop) de oorsprong en dat vind ik ook belangrijk. Heel soms koop ik weleens iets wat hier en daar aangeboden wordt maar dat is zelden.
Door schnüggerli
#772785
;D ik heb een buurman die zelf met lammetjes werkt en ik,(enrico) krijg het afval,nou ja afval....het ziet er erg mooi uit!!
laatst 10 kilo afval vlees!!Afbeelding
Door wendy178
#774472
Ik zou het ook doen hoor alles wat bruikbaar is vewerken en de rest gewoon weg ermee.

Ik krijg geregeld een zak met afval van een kennis die werkt bij het slachthuis ben er heel blij mee er zit van alles tussen schapenkoppen ribben met veel vlees er nog aan,snijdsels van de geit.

Vandaag kreeg ik een lamspens en een lamskop.en morgen krijg ik nog wat botten allemaal lekker om op te kluiven

Alleen voor de hele runderpensen en het kopvlees moet ik wat betalen,maarja zo'n pens weegt dan ook bijna 13 kilo.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door