Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door simplythedogs
#755095
Hallo,
na het lezen van een topic over kalkoennekken en hoe "gevaarlijk" die zijn, ben ik een beetje bang om die aan mijn honden te geven.

Weet toevallig iemand of eendennek minder hard is dan kalkoennek en ook minder vlug splinterd ? In dat geval zou ik namelijk nà mijn kippennekken misschien eend kunnen geven. Wat mij ook zou interesseren: in verhouding tot de kippennek, zijn eendennekken groter of is dat ongeveer hetzelfde ?

Groetjes
Marion
Door Cindy de Wolf
#755099
Je kan zonder problemen eendennekken geven. Deze splinteren niet en vallen ook onder de beginnersbotten. Onze pup nu 9 maanden at al met 10 weken een onplatgeslagen eendennek. Eendennekken zijn ongeveer 3 keer zo groot als een kippennek. Kalkoen komt er bij niet meer in. Het enige wat je even in de gaten moet houden is dat je tamme eend geeft en geen wilde eend. De nekken van de wilde eend zijn ongeveer even groot als een kippennek, van de tamme eend veeeeel groter. Veel honden lusten namelijk geen wilde eend.
Door 202Spots
#755167
De wervels zijn ook wel vrij hard,maar het "gevaar" bij de kalkoen nek is eigenlijk meer de maat/omvang van de nek.
De grote kalkoen nek van 'n Tom(mannetje kalkoen) kan 30 cm lang zijn en 400 + gram wegen..  de hennen nekken zijn iets korter en kleiner in omvang.
Maar het is, en kan gebeuren  dat de schrokkers de hele nek dan in 1 keer willen doorslikken en dat ook proberen, met het gevolg dat de nek in 't keelgat vast te zitten....
Geloof me dat het geen prettig gezicht is wanneer je hond 'n halve nek (net zo breed als je pols) naar binnen staat te slikken....1 keer was genoeg,dus hier geen hele kalkoen nek meer (alleen gemalen)

Andere honden zijn hele beleefde kluivers die de nek met kleine stukjes tegelijk opeten, en hebben met de kleinere kalkoen nekken geen problemen.
Door simplythedogs
#755179
Goh, ik heb eigenlijk wel van de twee soorten (schrokkers en 'normale' eters). Als ik het zo hoor, is dan één enkele kalkoennek goed als hele maaltijd  :o
Voor mij was het meer de bedoeling, om hen 's avonds nà het eten iets te geven, waar zij kunnen op kauwen (euhum..... die niet-schrokkers, bedoel ik dan  :D). Als complete beginneling had ik geen enkel idee van gewichten, afmetingen en noem maar op en had ik dus kippennek gekocht  :-[ Daar heb ik dan mee geleerd, dat zelfs niet-schrokkers daar niet kunnen op kauwen  ::) Dus zoek ik nu een alternatief en lijken mij, na jullie uitleg te lezen, eendennekken misschien een goed idee.

Groetjes
Marion
Door Linneke
#755299
Ik geef mijn hond wel kalkoennek, maar zij is dan ook een keurige kauwer. Ze vind het heerlijk en heeft er even lekker wat knaagwerk aan.

Groetjes Linda
Door Lizzy
#755314
Eendennek vrat mijn 8 weken oude pup al. En kalkoennekken... Die zijn vooral leuk voor keurige eters, niet voor barfmonsters. Die proberen ze in 1 keer in te slikken, zag ik vorige week. Bij Brutus. Ala Tor van Dory.
Door simplythedogs
#755337
Lizzy schreef: En kalkoennekken... Die zijn vooral leuk voor keurige eters, niet voor barfmonsters. Die proberen ze in 1 keer in te slikken, zag ik vorige week.
Goed zo  8) Voor mij zonder enige twijfel helemaaaaal van de boodschappenlijst geschrapt  ;)

Heel erg bedankt aan iedereen !

Groetjes
Marion
Door 202Spots
#755870
simplythedogs schreef: Goed zo  8) Voor mij zonder enige twijfel helemaaaaal van de boodschappenlijst geschrapt  ;)
Je kan ze wel gemalen geven hoor!! ;)
Kalkoen is voor mij makkelijk te krijgen en ik geef de gemalen kalkoen als vlees variatie.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door