Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#754328
Even voor alle duidelijkheid: met een holle naald (zijn ze niet allemaal hol?) los je de maagtorsie niet op. Wat je doet is het gas dat bovenin de maag zit er uit laten lopen zodat de ergste spanning er af is.
Ook met een slang naar binnen werken los je de torsie niet op. Het idee van de slang is de maag leeg te maken en daardoor kan eventueel de torsie vanzelf weer terugkeren. Maar dat kan alleen als je de maag ook helemaal leeg kunt krijgen en helaas is het nadeel van barfen dat er grote stukken vlees in de maag zitten en die krijg je er door een slang niet uit. Opgeloste brokkensubstantie wel.

Inderdaad kun je bij een torsie doorgaans de slang niet naar binnen krijgen. En als dat dus niet lukt moet de hond zonder meer opengemaakt worden. Dan helpt de naald als noodoplossing om de ergste spanning er even af te krijgen. Als het wel lukt moet en de maag is leeggehaald, moet er daarna een foto gemaakt worden om te bepalen of de maag nog gedraaid zit of niet.

In principe zou ik het geen slecht idee vinden als mensen zo'n grote naald in huis hebben, maar je loopt het gevaar dat er geen maagtorsie is en ze toch gaan zitten prikken en dan kun je een buikvliesontsteking krijgen en dat is ook niet echt prettig. Het moet dus wel erg duidelijk zijn dat het ook daadwerkelijk een maagtorsie is. Ook dan loop je het risico op een buikvliesontsteking maar als de hond toch open moet heb je dat risico sowieso.

En ik denk dat er absoluut minder maagtorsies voorkomen bij honden op vers dan op brok. Alleen is het helaas niet zo dat ze dan helemaal niet meer voorkomen.
#754342
Hitam schreef: Even voor alle duidelijkheid: met een holle naald (zijn ze niet allemaal hol?) los je de maagtorsie niet op. Wat je doet is het gas dat bovenin de maag zit er uit laten lopen zodat de ergste spanning er af is.

In principe zou ik het geen slecht idee vinden als mensen zo'n grote naald in huis hebben, maar je loopt het gevaar dat er geen maagtorsie is en ze toch gaan zitten prikken en dan kun je een buikvliesontsteking krijgen en dat is ook niet echt prettig. Het moet dus wel erg duidelijk zijn dat het ook daadwerkelijk een maagtorsie is. Ook dan loop je het risico op een buikvliesontsteking maar als de hond toch open moet heb je dat risico sowieso.

- 1 je red op die manier wel het leven van het dier daarna is er tijd voor operatie.
- 2 zou je als hondeneigenaar er niet goed aan doen om te weten te komen hoe PRECIES de holle buis te hanteren ( cursus maagkanteling bij Tannetje?)
#754343
Thanks voor de duidelijkheid Tannetje. Zo bedoelde ik het in feite ook. Een holle naald in de maag steken lost de torsie niet op maar kan wel het verschil uitmaken tussen leven en dood doordat de spanning van de maag wordt weggehaald. En dus ook van de in en uitgang en de daarbij behorende bloedvaten.

Hetzelfde is met een slang, als het lukt om via die weg gas te laten ontsnappen is de ergste druk weg en kun je met 120 km/pu naar de da ipv met 160. Als de druk weg is geeft het net die extra tijd die soms hartstikke nodig is.
#754567
André schreef: - 1 je red op die manier wel het leven van het dier daarna is er tijd voor operatie.
- 2 zou je als hondeneigenaar er niet goed aan doen om te weten te komen hoe PRECIES de holle buis te hanteren ( cursus maagkanteling bij Tannetje?)
ja, het kan dus levensreddend zijn. Officieel moet je eerst een stukje scheren en ontsmetten. Dat doe ik doorgaans wel hoeel het niet helemaal duidelijk is of dat wel zo noodzakelijk is.
En verder is het niet echt ingewikkeld. Hoog bij de rug, net buiten de rugspieren en net achter de ribboog even kloppen om te voelen of er lucht zit en dan de naald er flink diep in steken. Als je er lucht uit hoort (ruikt) komen, is het goed.
Alleen heb je daarna een gat in de maagwand en moet je als de wiedeweerga naar de dierenarts.

Overigens is snelle actie erg belangrijk en kan een uurtje eerder of later veel verschil maken. Dat is het nadeel van kennels, je hebt het vaak later in de gaten dan wanneer de hond in huis is.
#756000
Vandaag ruimschoots de tijd gehad om na te denken en wat ik me afvroeg.....Zijn honden de enige diersoort waar maagtorsies voorkomen? Anatomisch gezien verschilt een hond niet zo heel erg veel van andere diersoorten en zelfs niet van de mens. Natuurlijk werkt het van binnen allemaal anders maar alle organen zitten erin net als bij ons.

Als de hond nu de enige is waarbij het voorkomt wat is er dan anders? Wij lopen rechtop maar een kat doet dat niet en die krijgt volgens mij ook geen kantelingen. Wat maakt dat die maag zo slap in de buik hangt en dus makkelijk kantelt?
#756008
Erna schreef: Vandaag ruimschoots de tijd gehad om na te denken en wat ik me afvroeg.....Zijn honden de enige diersoort waar maagtorsies voorkomen? Anatomisch gezien verschilt een hond niet zo heel erg veel van andere diersoorten en zelfs niet van de mens. Natuurlijk werkt het van binnen allemaal anders maar alle organen zitten erin net als bij ons.

Als de hond nu de enige is waarbij het voorkomt wat is er dan anders? Wij lopen rechtop maar een kat doet dat niet en die krijgt volgens mij ook geen kantelingen. Wat maakt dat die maag zo slap in de buik hangt en dus makkelijk kantelt?
nee het gebeurt ook bij andere dieren denk aan rundvee "Lebmaagkanteling" ook bij de runderen komt een vorm van dilatie voor..... ik weet ook dat een maagkanteling bij paarden kan voorkomen, dus de hond is niet de uitzondering op de regel ;)
#756678
Bij paarden komt vooral een darmdraaiing voor, ligt ook voor de hand omdat een paardenmaag relatief klein is en de darm gigantisch lang.
Bij vierpotige of -benige dieren hangen de organen aan scheilen, dus vliezen, om ze op hun plaats te houden, anders zouden ze allemaal op de bodem van de buik op elkaar geplet liggen, ook niet echt fijn. Soms zijn die vliezen wat lang of zitten er bv gaten in en dan kan bij een onverwachtse manoeuvre soms een orgaan of een deel van de darm aan de verkeerde kant terecht komen, en niet meet terugkunnen als het dier weer gaat staan
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door