Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mevroi Kruim
#745398
Nou, Tara eet haar 'vreemde' dingen echt niet om te kunnen kotsen, dat doet ze echt nooit. Ze maakt de indruk dat ze het gewoon lekker vindt. En Kátur dus niet, terwijl ze exact hetzelfde eten.
Door ~Joke~
#745455
De mijne vinden het gewoon lekker en kotsen er nooit van. Als ik trouwens niet oppas eten mijn mutsen alle bloemen uit de sierkwee  :-\Ze hebben de smaak te pakken!
Door ~Joke~
#745649
De sierkwee groeit en bloeit in onze achtertuin. Ze staan er al jaren en pas vorige week begonnen de mutsen de bloemen op te eten. Ik verbied het trouwens wel want ik vind het zonde van de bloemen ;)
Door macgirlie
#745749
JolandaB schreef: Mijn oudste hond (volgende maand 14) eet al jaren zodra we in het bos zijn braamblad. Dit is ook het enige wat hij "plukt" en hij heeft ook echt de voorkeur voor de oudere bladeren. De jonge blaadjes laat hij staan en pikt echt de oude eruit ???
Heb hier al eerder een vraag over gesteld waarom hij dit zou kunnen doen maar niemand had er een antwoord op.
Misschien is dit een nuttig artikel voor je? Bron Plantaardigheden.nl
Braamblad
-------------
Bij een ieder bekend, is het niet vanwege de vruchten, dan wel vanwege zijn hardnekkigheid als onkruid. Wat niet iedereen weet is dat de blaadjes van de Braamstruik ons zeer goed van dienst kunnen zijn bij tal van acute kwalen, zij bevatten bijzonder veel looistoffen en tal van vitaminen en mineralen, Braamblad werkt hierdoor o.a. sterk samentrekkend en bloedzuiverend. Van de blaadjes wordt de thee en de tinctuur gemaakt.

Toepassing constitutie

Braambladthee - of tinctuur is een uitstekend middel bij alle kwalen die voortkomen uit een lage weerstand, zoals griep, verkoudheid, keelpijn, angina, ontstoken tandvlees, aften, verharde lymfeknopen. Maar ook na een periode van ernstige ziekte om het herstel te bevorderen, Braamblad vult tekorten aan, is zweetdrijvend en ontstekingsremmend.
Toepassing spijsvertering

Als er sprake is van een acute diarree die langer dan een dag duurt, of de diarree komt bijzonder ongelegen, drink dan Braambladthee of gebruik de tinctuur (pas de tinctuur dan toe in een acute dosis van ieder uur 10 druppels tot de klachten verminderen). Om deze reden is het zeer handig om Braambladthee of de tinctuur op vakantie mee te nemen.
Toepassing bloed / verwondingen

Braamblad werkt zeer bloedzuiverend en bloedverrijkend, het is een uitstekend aanvullend kruid bij bloedarmoede. Het is een zeer belangrijk kruid bij bloedvergiftiging en kan dan goed naast de reguliere antibiotica gebruikt worden. Door de bloedzuiverende werking is het een goed idee om Braambladthee - of tinctuur te gebruiken nadat u een bloedtransfusie heeft moeten ondergaan, hierdoor worden de klachten die vaak optreden na een transfusie als misselijkheid, koorts e.d. sterk verminderd. Braam werkt zeer bloedstelpend en kan dus goed worden toegepast als wondkruid, bij uitwendige wonden, maar ook bij inwendige bloedingen. Door de samentrekkende en bloedreinigende werking ook een goed middel bij aambeien. Verder helpt Braam te zware menstruele bloedingen te stelpen (ga overigens altijd naar uw huisarts als deze bloedingen lang duren en u niet de oorzaak weet). Ook een goed kruid vlak voor en na de bevalling, versterkt de baarmoeder en stelpt nabloedingen.
Door roefus
#745756
Eigenlijk at Roefus nooit gras.
Pas vorig jaar (lente) heb ik het hem af en toe zien doen.
Lara deed het vanaf dag 2 dat ze buitenkwam.
En ja...sinds enkele dagen staan we geregeld stil, omdat ze beiden gras moeten kauwen.  ::)
En ik herken onderhand de polletjes die in trek zijn.
En nee...ik heb zeker niet het idee dat ze ervan moeten kotsen.
Ze schijnen het LEKKER te vinden  :D :D :D 8)

edit: en yep...er komen rare drollen van  ;D
Gebruikersavatar
Door Pauline
#776897
Ik heb dus idd gemerkt dat op het moment dat ik ben gestopt met groentenmix geven, Joep & Joris zijn begonnen met gras eten. De verklaring klinkt mij dus niet vreemd in de oren.
Door Minna
#776920
Op de finse barfplaats zijn in heel veel groenteprut recepten brandnetel en bloemblaadjes in gewerkt! Zou ik hier ook brandnetels door hun groenteprutje kunnen doen? Groeit hier toch zat...
Door Mevroi Kruim
#776965
Brandnetel is heel gezond en bloedzuiverend en bevat veel mineralen. Is voor mensen ook heel gezond! Soepje van jonge brandnetelscheutjes, jummie!
Geen ouwe taaie stengels knippen maar jonge malse scheuten, ffde kook erover dan is de prik weg. Het allerlekkerst zijn ze in het vroege voorjaar.
Paardenbloemblad kun je ook door de mix doen maar dat is behoorlijk bitter en werkt ook sterk vochtafdrijvend. Een enkel blaadje is prima, maar niet meer.
Door Henk en Donja
#777347
Kruimel schreef: Nou, Tara eet haar 'vreemde' dingen echt niet om te kunnen kotsen, dat doet ze echt nooit. Ze maakt de indruk dat ze het gewoon lekker vindt. En Kátur dus niet, terwijl ze exact hetzelfde eten.
Donja kotst echt bijna nooit, nouja bijna nooit dan. Hele hooibalen kwamen er aan de achterkant uit, ze stofzuigert zo het hele plantsoen en nog niks.

Toen de DA hierover gesproken en die zei dat dat vaker voorkwam, 'bij sommige honden werkt dat gewoon niet zo' zei ze. Best lastig want het instinct om gras te eten als ze misselijk zijn heeft Donja dus gewoon wel he. Nouja dus toen maar besloten er zelf een rem op te bouwen en haar dat af te leren, begint al aardig te lukken overigens.
Laatst gewijzigd door Henk en Donja op di 12 jun 2007, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
#777368
Ze eten hier vrijwel dagelijks groente, ettelijke keren per week strooi ik wat zemelen door het eten. Daarnaast pitjes, zaden (meestal gemalen, maar soms ook heel).
Toch happen ze geregeld in een graspolletje, niet altijd, het zijn blijkbaar speciale 'grasjes' ;)
Het werkt ook aanstekelijk, één van de twee begint en 'goed voorbeeld doet volgen'.
Maar het gaat maar om wat kleine hapjes en ze hebben er totaal geen last van.
Door K@rin
#778194
Dewi heeft een voorkeur voor de winterharde tuingeranium en met Shanay moet ik oppassen anders eet ze al mijn Verbena's op.
Zij zijn dus ook diegenen die tussen mijn onkruid staan te grazen .......

de anderen eten alleen de lange harde grassen .........
Gebruikersavatar
Door pike
#808797
Pike en Armagnac hebben eindelijk fruit gegeten: wilde frambozen. Op vakantie kwamen we ze tegen, en omdat ik hier gelezen had dat er honden zijn die dat lekker vinden eens geprobeerd. Nou, ze werden als snoepjes uit onze vingers gegraaid, en Armagnac ging vervolgens zelf op zoek naar de afgevallen framboosjes en hij heeft er zelfs een paar van de struik gepakt  8) Telkens als we ze tegenkwamen werd er van gesnoept. Op een moment een doosje in de supermarkt gekocht en wat denk je: Gatver dat lusten we niet  :P  Eerlijk gezegd vond ik de wilde ook lekkerder. Ze hebben er weer een woord bijgeleerd: Op boosjes  reageren ze nu net zo als op kaasiekaasie  :D
Door conleeuw
#808819
mijn honden hebben ook de gewoonte om dingen te eten die niet normaal op de menu staan. Jazz is gek op een sier gras soort,  en gewoon gras, verder eet ze graag de muffe ondergrond op de veluwe ook gewoon modder ondergrond en schuw niet weg voor een lekkere rotte stuk boombast van de haardhout stapel, meestal wilgenbast, maar ook wel eens andere.
Dot is meer van de gras en humus rijke ondergrond op de veluwe, geen van beide eten eigenlijk braamblad, maar Dot plukt wel eens een braampje, ook een appel van de boom wordt wel eens gestolen als ze rijp zijn ;)
Door ~Joke~
#808844
De mijne zijn op het ogenblik tijdens de wandelingen weer druk aan het bramen plukken en eten. Vorige week had ik wat hoge bramen voor de mutsen geplukt ik liet het ze van mijn vlakke hand eten...
De bramen waren op ik kijk naar mijn hand:  een hele bruine hand  :o :o :o :o Ik bekijk het bosje: niets bruins te bekennen..Ik ruik aan mijn hand...POEP!!!!  :o :oHad Kyra even lekker poep gesnackt  :o :o :o Brrr Gelukkig liepen we langs het water zodat ik mijn hand kon schoonmaken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door