Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door taksje1
#729901
Ik heb op deze e.a. sides inmiddels veel gelezen over barfen, maar eigenlijk weinig over barfen en héél kleine honden. Mijn Beau is een 7 mnd. en 3 kilo wegende dwergteckel die niet zwaarder zal worden. Tot nu voer ik 2x dgs.CB e.a. merken en  ongv.3 dagen per week in de week een barfmenu en daar gaat het regelmatig mis m.n. door haar gulzigheid. Ze stikt soms bijna in stukjes bot en dat is doodeng om te zien. Lamsribben houd ik vast (met een combitang) maar omdat het zulke kleine hoeveelheden zijn is het heel moeilijk vast te houden, ze bijt dan ook wel eens  in de tang. Met kalfsrib kluift ze wel een gedeelte van het bot en daar heeft ze veel voldoening van. Maar met scherpe botjes zoals kippenvleugels, konijnenpoot e.d. zijn er problemen. Ik sla het tegenwoordig  tot pulp met een hamer maar dan is ze net zo snel klaar als met KVV. Ik vind het jammer dat ik vaak met gekromde tenen zit  als Beau eet, terwijl zij (en ik) als het goed gaat zoveel plezier aan het eten beleeft, na het barfen gaat ze als een gek liggen rollen en grommen in haar bench en zo echt leuk. Ik ben benieuwd of er mensen met soortgelijke ervaring zijn die willen reageren. Groetjes aan allen.                        
Door Yves
#729940
Yves weegt 5 kilo en mag op een dag ongeveer 150 gr. Ik geef zelf graag karkassen van kleine dieren. Zoals duif, kwartel, kip, haas enz. Hier moet Yves toch nog flink wat werk voor verrichten maar is voor mij makkelijk in twee te delen.

Andere dingen die geschikt zijn voor Yves zijn eendennekken en ribbetjes van dwerggeitjes en hele jonge lammetjes.

Ik geef nooit een enkele rib maar altijd aan een stuk. Als het te veel is kun je beter de ribben in de breedte door knippen/snijden ipv in de lengte.
Door MarijeJoanne
#730060
Ook hier een klein hondje (een Jack Russell, kilo of 6 denk ik) die op vers staat.
Voordeel van maximaal 1 maaltijd per dag (en regelmatig vastendagen) is dat je meer kunt geven per maaltijd.
Dat was een van de redenen waarom ik dat dan ook ben gaan doen.
Anders was het snel hap slik weg, nu moet hij er wat voor doen (naast het gebit laten werken, ook het maag/darmstelsel) en is de kans op kleine, maar net te grote stukken inslikken (wat dus voor problemen kan zorgen, zoals je zelf ook al ondervindt) een heel stuk kleiner.
Naast het meer kunnen aanbieden per keer, biedt vasten/minder maaltijden nog meer voordelen, maar dat kun je elders op de site wel lezen.
Door K&D
#730117
Onze dames wegen zo rond de 6,5 kg en krijgen nu 1 x per dag 130 gram. Kyrah is nu bijna 10 maand en krijgt sinds kort 1 x per dag eten. Daarvoor was het inderdaad lastig barfen met 2 maaltijden en die kleine beetjes.
Ze kreeg hoofdzakelijk CB en toen ze groter was ook de barf.

Wat je kunt doen is kwartelkarkasjes, een halve eendennek, en een half kipkarkas van ongeveer 50 gram, halve sardine etc.
Je kunt beter geitenribben in wat groter formaat geven, en na een tijdje weghalen. Dan is de kans op verslikken kleiner.  Als je vooraf en achteraf weegt, dan weet je ongeveer hoeveel ze heeft opgegeten.
Met 1 maaltijd per dag (dat kan zo rond de 10 a 12 maand afhankelijk van de hond) wordt het een stukje makkelijker.
Tot die tijd zou ik het niet moeilijker maken dan het is.
Door taksje1
#731182
Bedankt voor jullie reacties. De tip vasten zal ik zeker in gedachten houden. Heel jong lams en geitenvlees is tot nu een probleem hier in de buurt. Kwartels ga ik naar op zoek en mischien zijn eendagskuikens een optie. De kat van mijn moeder vindt van wel  :P
Door Dogshome
#731406
Bob onze nieuwe aan winst, heeft vandaag  parelhoender op.
Een vleugel en een stukje borst, even flink opgeslagen en vast gehouden.
Ging prima  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door