Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Michelle Vrolijk
#728020
Dag, ik heb mijn hond 1,5 week geleden overgezet van brokken naar vers vlees om te kijken of mijn hond daar (nog) beter op gaat en heb nu wederom een vraag:

* Waarom is het een goed idee om een/mijn hond 1 dag per week te laten vasten ?
* Krijgt hij dan de hele dag niets behalve water ?
* Is een lege maag niet slecht oid ?
* Is er een groter risico op maagtorsi na een dag vasten ? Het is een grote hond die 1 kilo vlees per dag eet.
* Stel, ik laat 'em niet vasten, is dat dan slecht ?

Dank weer !
Michelle
Door Lizzy
#728155
* Waarom is het een goed idee om een/mijn hond 1 dag per week te laten vasten ?
Ja, volgens schrijven wel.
* Krijgt hij dan de hele dag niets behalve water ?
Klopt.
* Is een lege maag niet slecht oid ?
Nee, volgens schrijven niet. Sommige honden bekomt het niet goed, dus ik zou het zelf van het individu laten afhangen.
* Is er een groter risico op maagtorsi na een dag vasten ? Het is een grote hond die 1 kilo vlees per dag eet.
Nee. Niet als je je hond hier goed aan went (ik zou niet van de een op de andere dag van brokken naar barf + vastendag overschakelen).
* Stel, ik laat 'em niet vasten, is dat dan slecht ?
Ik denk dat dat wel mee valt. 
Gebruikersavatar
Door *Monique
#728375
ik ben een half jaar geleden overgestapt. En heb 1 keer een vastendag ingevoerd. Maar mijn eigen gevoel is hier niet fijn bij :-[
Daarom gewoon iedere dag voeren. Met Didge doe ik het wel af en toe als hij een wedstrijd heeft. Maar de 2 oudsten........nee! :)
Door Mevroi Kruim
#728732
Hier wel vastendagen, zie aan mijn honden duidelijk het nut. Ze eten grotere maaltijden, zijn veel tevredener en voldaner, en hebben per saldo minder nodig.

Maar: je moet het wel langzaam invoeren. Niet de ene week van brokken op barf en dan de week daarop gelijk een vastendag invoeren.
Als je honden meer keren per dag eten kun je dat langzaam naar 1x per dag overzetten door de extra maaltijd(en) geleidelijk aan steeds kleiner te maken. Dat duurt een paar weken.
Zo kun je ook een vatendag invoeren: een grote maaltijd steeds vroeger op de dag, de volgende maaltijd steeds later en steeds kleiner. Kun je ook het beste rustig aan doen.
Door Golum
#729168
Ik heb een gekke hond die vanuit zichzelf soms vast  :D
Ik vond het idee ook niks, zeker omdat Gollum nog maar 6 maanden is, maar ik merk dat ze er gewoon beter van eet.. Ze vast ook niet een hele dag, soms slaat ze een maaltijd over. Dat is vaak de middagmaaltijd, en dan krijgt ze 's avonds en de volgende middagmaaltijd iets meer te eten.
De ochtend maaltijd heb ik maar snel laten vallen, het is gewoon een lui kreng die dan liever wil slapen  ??? ;D
Als je 1 dag wil gaan vasten zou ik het langzaam opbouwen, de ene maaltijd wat meer geven al de andere, en zo kijken waar je hond het goed op doet. Sommige mensen geven op de vastendag wel wat biogarde/groentefruitmix o.i.d.
Door Eef+Stippels
#729211
Ik laat die van mij niet vasten, ik zie zelf het nut ook niet zo en ze hebben er zelf last van, geven gal op bij een lege maag.
Door Happy Tail
#729358
ik heb het langzaam afgebouwd (of opgevoerd wat is het nu :o)
maar smorgens steeds wat minder en dan savond de rest. nu krijgt ze een keer per dag eten en daar hebben we een beter gevoel bij. een maaltijd van 600 gram geeft tenminste een voldaner gevoel dan 2 x hap slik 300 gram weg.
En ik merkte dat ze na zo'n kleine maaltijd ook smiddags gal ging spugen. die ochtend maaltijd was dan allang verteerd.
Door Michelle Vrolijk
#729362
Dank voor alles tips !! Ik denk dat ik bij 2 maaltijden per dag blijf, ik vind een kilo vlees in 1 keer erg veel.
Misschien dat ik tzt wel een vastendag er langzaam in probeer te brengen om te kijken hoe dat gaat. En in de tussentijd probeer ik bij te lezen. Ben begonnen met t boekje van Tannetje :) en heb nu Voedingswijzer van Ruud Haak klaar liggen. Langzaam maar zeker word ik steeds wijzer  ;D Het is allemaal nieuw maar erg leuk !!

En Lex ? Die vind alles goed; die is van ooit zeer zeer moeilijke eter tot werkelijk alles eter geworden (brok, olijf, banaan, vlees, kool...)  :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door