Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Borke
#724716
Caroline A. schreef: Waarschijnlijk is ze dankbaar voor alles wat ze krijgt, en zal niet zo moeilijk doen. Je weet niet of ze een tijdje gezworven heeft? Want dan is ze natuurlijk alles gewend en zal botten ook wel kunnen kraken.

je kunt haar ook gewoon meteen op Barf zetten en dan in de gaten houden of ze kraakt. Scheelt je een hoop werk. (en zorgen maken). :)

heb je al spaans geleerd? ;D
Het lijkt aannemelijk dat ze gewoon in huis gewoond heeft en niet echt gezworven heeft, aan haar gedrag te beoordelen, maar zeker weten doen we het niet.

Spaans beheers ik niet, maar daar reageert ze niet echt op zegt het opvanggezin.
Wellihct had Petra gelijk en komt ze van een Engelse familie af.

Het is in ieder geval spannend, ik denk dat ik start met geplette eendennekken en dan eens zien of ze goed kauwt of niet.

ik verwacht overigens dat ze direct wil eten. Gedroogd vlees was ook nieuw voor haar en dat nam ze maar wat graag aan buiten, ze kwam ook naar me toe als ik haar gebaarde een voertje voor haar te hebben.
Door Borke
#734519
Inmiddels weten wij dat Sofi minstens alles lust wat Borke eet en in een wilde bui heb ik al konijn voor ahar gekocht wat Borke dus weigert om te eten.
Als Sofi het ook niet lust dan weet ik wel andere hondjes in Zoetermeer te vinden die het eten :)

Vandaag is zij gecastreerd, hoeveel zal ik haar nu gaan voeren?
De eerste dagen heb ik haar 800 gram gevoerd toen ik nog dacht dat zij te mager was.
Toen de DA zei dat ze perfect op gewicht was en bijna hetzelfde woog als Borke, ben ik haar net als Borke 500 gram per dag gaan voeren.

Ze was echter op die 500 gram per dag 1,2 kg aangekomen in 9 dagen tijd (beide keren bij de DA gewogen op dezelfde weegschaal).
Blijkbaar is 500 gram per dag dus al te veel voor een ongecastreerde Sofi en nu zal ik toch ook moeten minderen om te zorgen dat ze niet te dik wordt na de castratie.

Ze woog 22.4 kg en 9 dagen later nu dus 23.6 kg - ze at de afgelopen 9 dagen ca. 500 gram per dag (2.12% als ik het goed heb berekend) dat is dus te veel.
Op het informatieblad wat je van de kliniek meegeven adviseren ze na de operatie 10-20% minder te voeren.
Kies ik voor 20% minder dan zou dat dus 400 gram per dag zijn?
Dan zou ze 1,7% eten, is dat een goede start?
Door Lizzy
#734774
Hee, tis al gebeurd! Hoe is het gegaan? En hoe is het nu met Sofi?

Ik zou zelf gewoon 2% van het lichaamsgewicht blijven voeren. Dat is voor een niet al te groot teefje (22 kilo vind ik een middelgrote hond) helemaal niet veel. En ze vrij slank. En vergis je niet he: spieren wegen zwaar. Dus nu ze langzaam in betere conditie gaat komen, zal ze ook daardoor iets meer gaan wegen. Ik zou 2% geven en dan een maandje aan kijken hoe ze het daar op doet.
Door Borke
#734796
Lizzy schreef: Hee, tis al gebeurd! Hoe is het gegaan? En hoe is het nu met Sofi?

Ik zou zelf gewoon 2% van het lichaamsgewicht blijven voeren. Dat is voor een niet al te groot teefje (22 kilo vind ik een middelgrote hond) helemaal niet veel. En ze vrij slank. En vergis je niet he: spieren wegen zwaar. Dus nu ze langzaam in betere conditie gaat komen, zal ze ook daardoor iets meer gaan wegen. Ik zou 2% geven en dan een maandje aan kijken hoe ze het daar op doet.
Met Sofi gaat het prima gegaan, ze heeft vanochtend wat kvv aangelengd met water genuttigd en straks krijgt ze wat lamsvlees.

Ze heeft een flinke jas afgedaan, want haar tuig moest ik een stuk strakker stellen vanochtend om goed aan te sluiten.

Bedankt voor je advies Lizzy, dan houd ik haar voorlopig zo'n beetje op hetzelfde niveau als Borke en dan maar eens kijken hoe het over 1 maand is.

Borke is het afgelopen jaar 1 kg aangekomen en ik denk dat dat alleen spieren zijn, want hij is echt superslank, je voelt alle botten  goed zitten, net als bij Sofi overigens. Grote verschil met Borke is echter dat het bij hem hard als staal voelt en dat het bij Sofi tussen die botten wat 'papperig' voelt.
Nu we weten dat ze geen superheupen heeft, moet ze snel meer bespiering gaan kweken.
Kan je dat middels voeding ook stimuleren, of lukt dat alleen met rechtstandig bewegen?
Door Lizzy
#734798
Fijn dat het goed gaat. Ik denk dat ik weer wat gemist heb, want dat haar heupen niet zo zijn: da's nieuw voor mij. He getsie! Ik denk dat beweging en goed voer het wel moet doen. Tijdelijk zou je spier support van de groene os kunnen geven.
Door Borke
#734800
Lizzy schreef: Fijn dat het goed gaat. Ik denk dat ik weer wat gemist heb, want dat haar heupen niet zo zijn: da's nieuw voor mij. He getsie! Ik denk dat beweging en goed voer het wel moet doen. Tijdelijk zou je spier support van de groene os kunnen geven.
Wij hebben bij de castratie de heupen laten fotograferen omdat zij toch onder zeil was, niet omdat we dachten dat het een probleem was. Ze zijn ook niet super slecht, maar de heupkoppen zitten voor ca. de helft in de kom, ik heb goede hoop dat zij met een goede bespiering een heel eind kan komen.

Weet jij of spiersupport net zo smerig smaakt als rust compositum?
Als het bijdraagt tot een betere bespiering dan wil ik het zeker proberen!
Door Lizzy
#734804
AstridStraver schreef: Wij hebben bij de castratie de heupen laten fotograferen omdat zij toch onder zeil was, niet omdat we dachten dat het een probleem was. Ze zijn ook niet super slecht, maar de heupkoppen zitten voor ca. de helft in de kom, ik heb goede hoop dat zij met een goede bespiering een heel eind kan komen.

Weet jij of spiersupport net zo smerig smaakt als rust compositum?
Als het bijdraagt tot een betere bespiering dan wil ik het zeker proberen!
Aha OK. Nou laten we hopen dat ze er nooit last van zal hebben!

Spier Support moet haast wel smerig smaken want het stinkt net zo erg als de rust comp. en Brutus vreet het ook echt niet als ik het niet meng met zijn groente en vlees.
Door Borke
#734826
Ik ga het eens 8 weken proberen, nog even uit zien te dokteren hoe ik het naar binnen krijg bij haar.
Daarna hoop ik dat ze met beweging en goede voeding voldoende bespiering zal krijgen, net zoals Borke :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door