Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#723367
Ik zit nog steeds te dubben over de vakantie. Zelf orgaanvlees drogen en mee nemen op vakantie omdat het daar niet of nauwelijks te krijgen is. Als het echt goed droog is, hoeft het waarschijnlijk niet eens in de koelkast. Maar nu vraag ik mij het volgende af:
Als je droogt, verdwijnt dus het water uit het vlees. Stel dat van 100 gram vers 30 gram droog over blijft. En stel de hond eet normaal 100 gram, dan krijgt hij op vakantie 30 gram gedroogd. Zou je nu vóór gebruik die 30 gram in 70 gram water te week kunnen leggen zodat het weer vocht opneemt?  En weer wat meer volume krijgt? Zoals vroeger met stokvis. Of is dit lariekoek en kan de hond net zo goed gewoon water drinken?
Door Boefke
#723403
Goeie vraag! Ik ga binnenkort ook een paar dagen met gedroogd vlees op vakantie. Eigenlijk vind ik het wel een goed idee, laten weken. Dan hoeft het wellen niet in de maag van de hond te gebeuren. Maar of het beter is of niet, dat weet ik niet ???
Door conleeuw
#723426
:-\ ik denk dat ik persoonlijk niet zou weken, en ik weet niet hoe lang je op vakantie gaat, maar ik zou geloof ik gewoon in de super of bij de slager goedkoop vlees kopen en dat voeren en me niet zo druk maken over de hoeveelheid orgaanvlees voor een week of twee..... wat gedroogde hart, long en pens geven en verder gewoon kip of lam of geit of rund uit de super of slager.... maar zo denk ik er over.  ;) ik denk niet dat het voor een korte tijd zoveel zal uitmaken :-\
Door Lil
#723604
Het lijkt me eng om grotere hoeveelheden gedroogd voer te geven zonder dit te laten wellen, stel je voor wat dit met de maag doet. Mijn hond is vaker eventjes twee daagjes van slag af en dan drinkt hij dus weinig en eet hij weinig (hij is ook niet gewend om te drinken, een barf hond drinkt nu eenmaal niet veel). Ik zou het zeker wellen, zeker is zeker. De hoeveelheid water... och of het vlees nog zoveel water opneemt als het verloren heeft, dat betwijfel ik. Ik ga trouwens ook gewoon naar de supermarkt en de slager op vakantie. Vakantie is meestal smuldier en rodi, dat heeft bijna elke super.
Door 202Spots
#723612
Ik neem aan dat je misschien 2 weken op vacantie gaat?
en zou er ook geen probleem van maken maar geniet van je vacantie!
Koop wat er te krijgen is,kip,gehakt,vis e.d,en geen orgaan voor 2 weken, dat overleven ze wel hoor!
Wanneer je weer thuis ben dan kan je weer afwisselen.  8)
Gebruikersavatar
Door pike
#723625
conleeuw schreef: :-\ ik denk dat ik persoonlijk niet zou weken, en ik weet niet hoe lang je op vakantie gaat, maar ik zou geloof ik gewoon in de super of bij de slager goedkoop vlees kopen en dat voeren en me niet zo druk maken over de hoeveelheid orgaanvlees voor een week of twee..... wat gedroogde hart, long en pens geven en verder gewoon kip of lam of geit of rund uit de super of slager.... maar zo denk ik er over. ;) ik denk niet dat het voor een korte tijd zoveel zal uitmaken :-\
goedkoop vlees bestaat niet in Scandinavië :(. Lam in de super is een pure zeldzaamheid en kost een godsvermogen, geit is onbekend. Rund is onbetaalbaar behalve gehakt, dat gaat nog net. Het enigste dat ik er betaalbaar  kan kopen is kippedrumsticks en kippedijtjes uit de diepvries. Een hele kip kost al gauw tussen de 4 en 5 Euro. En we gaan voor vier weken. Ik vind het niet zo'n probleem dat die vier weken de variatie aan bot en spier erg beperkt is, maar vindt  het  te lang om geen orgaan te geven.  
Lil schreef:
Ik zou het zeker wellen, zeker is zeker. De hoeveelheid water... och of het vlees nog zoveel water opneemt als het verloren heeft, dat betwijfel ik. Ik ga trouwens ook gewoon naar de supermarkt en de slager op vakantie. Vakantie is meestal smuldier en rodi, dat heeft bijna elke super.
Ik verwacht ook niet dat het weer alle vocht opneemt, maar denk dat het mooi meegenomen is als het iets aan vocht opneemt.

Rodi, smuldier of ander kvv, ik heb er verleden jaar naar gezocht maar geen enkele super verkoopt dat daar. Een keer heb ik een dierenwinkel gevonden die het wel had. Dat was helemaal in het zuiden van Denemarken en een Duits merk. Maar het is al een hele opgave om een dierenwinkel te vinden, laat staan kvv. Die kvv kostte trouwens ook ca. € 5,75 per kilo. Maar toen had ik nog maar één hond, en het was maar voor twee weken. Nu heb ik er twee en ga ik voor vier weken. Ik ben niet van plan de halve vakantie te besteden aan het zoeken naar adresjes, we blijven niet constant op een plaats en dan is dat al helemaal geen doen.

Ik denk dat ik het dan maar eens ga uittesten, of het weer vocht op wil nemen en hoeveel.
Door Mevroi Kruim
#723629
Nou, experimenteel is aangetoond (door ondergetekende) dat gedroogd vlees in de wasmachine prima vocht opneemt  :-X Maar dat was in de 60º was, dus wel lekker warm water.
Gewoon maar eens proberen zou ik denken.
Gebruikersavatar
Door pike
#723634
202spots schreef: Ik neem aan dat je misschien 2 weken op vacantie gaat?
en zou er ook geen probleem van maken maar geniet van je vacantie!
Koop wat er te krijgen is,kip,gehakt,vis e.d,en geen orgaan voor 2 weken, dat overleven ze wel hoor!
Wanneer je weer thuis ben dan kan je weer afwisselen. 8)
nee vier dus. En zoals gezegd ik kan maar beperkt aan spullen komen:
Kippedrumsticks en kippedijtjes, rundergehakt. Ik neem zelf blikjes vis mee. En eierschaalpoeder voor bij het gehakt. KVV is onbekend in de supermarkten. Groentemix is echter geen probleem. Zou jij vier weken zo beperkt voeren?
Kruimel schreef: Nou, experimenteel is aangetoond (door ondergetekende) dat gedroogd vlees in de wasmachine prima vocht opneemt :-X Maar dat was in de 60º was, dus wel lekker warm water.
Gewoon maar eens proberen zou ik denken.
;D ;D ;D nou dan ga ik het uittesten met lekker warm water :D
Door Happy Tail
#723639
Kruimel schreef: Nou, experimenteel is aangetoond (door ondergetekende) dat gedroogd vlees in de wasmachine prima vocht opneemt  :-X Maar dat was in de 60º was, dus wel lekker warm water.
Gewoon maar eens proberen zou ik denken.
hihi

en dan al die honden die dan perfect aan je broekspijpen blijven hangen VOL aandacht!!
Door 202Spots
#723781
pike schreef: nee vier dus. En zoals gezegd ik kan maar beperkt aan spullen komen:
Kippedrumsticks en kippedijtjes, rundergehakt. Ik neem zelf blikjes vis mee. En eierschaalpoeder voor bij het gehakt. KVV is onbekend in de supermarkten. Groentemix is echter geen probleem. Zou jij vier weken zo beperkt voeren?
Kip,gehakt, vis in blik (of vers) is 3 soorten.... ;)
En  JA hoor,dat zou ik best wel 'n maand durven geven!
(Als het echt niet anders kan en er is helemaal NIKS te krijgen....dan zou ik zelfs 'n blik of 'n brok geven)
Gebruikersavatar
Door pike
#723836
Okeeeee dan als JIJ het aandurft dan zal het vast wel kunnen!
Maar als ik dus echt helemaal niks niks niks kon krijgen, dan aten ze met de pot mee! Want br.. die geef ik echt nooit meer!
Door conleeuw
#723941
pike schreef: nee vier dus. En zoals gezegd ik kan maar beperkt aan spullen komen:
Kippedrumsticks en kippedijtjes, rundergehakt. Ik neem zelf blikjes vis mee. En eierschaalpoeder voor bij het gehakt. KVV is onbekend in de supermarkten. Groentemix is echter geen probleem. Zou jij vier weken zo beperkt voeren?
Ik zou zeker voor vier weken kip en rundergehakt voeren, en dan neem je ook nog eischaal mee voor de nodige "botvervanging" en vis en groentemix, volgens mij.... geen vuiltje aan de lucht hoor, Ik zou het zeker doen, en de gedroogde spullen kan je natuurlijk als extratje geven  ;)
Door Lil
#723952
Poeh, die kvv en dat vlees is daar dus echt duur, bah....

Oh, ik heb een beeld van dat gedroogd vlees in de wasmachine  :-X
Ik heb geluk dat het me nog niet met gedroogd vlees is gebeurd (wel al met zalmkoekjes en brokjes).

Misschien nog een ideetje om naar een slager te gaan en daar vlees voor de hondjes te laten inblikken? Kun je dan makkelijk meenemen, ik wil dan alleen weten hoe jou slager kijkt bij nekken en karkassen in blik, dat gezicht wil ik zien  ;D
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#723953
Alleen kip en rund klinkt voor een barfer inderdaad als weinig afwisseling....maar kijk eens naar een kvv, dat bestaat vaak ook maar uit 1 of 2 diersoorten!
Door Boefke
#724005
Lil schreef:Misschien nog een ideetje om naar een slager te gaan en daar vlees voor de hondjes te laten inblikken? Kun je dan makkelijk meenemen, ik wil dan alleen weten hoe jou slager kijkt bij nekken en karkassen in blik, dat gezicht wil ik zien  ;D
Maar dan zul je er toch eerst iets mee moeten doen waardoor het lang houdbaar blijft ???
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door