Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jacky2004
#711108
vandaag heb ik een schenkel met been gekocht. (bij de AH)
kan ik dit gewoon helemaal geven?
of in stukken snijden en dat stuk met dat mergpijp apart?
Door tiny
#711122
niet geven dus, schenkel is bot van het dragende deel  van de koe. Het is loeihard en kan het het gebit van je hond beschadigen. In de soep ermee, of de merg eruit schrapen want daar zijn ze wel gek op.
Door Irish
#973089
Via de zoekfunctie kwam ik dit topic tegen, weet niet of ik er nog op mag reageren omdat het al meer dan een jaar oud is? :-[

Maar ik had dit onwetend dus wel gekocht en het is het eerste bot wat beide honden van mij goed eten. Zou het van een kalf ook niet mogen?

Kaatje de herder had zelf de mergpijp eruit geknaagd. Het resterende bot geef ik het zo nu en dan als recreatie bot om een half uurtje op te kauwen. Maar dit is dus helemaal niet verstandig? Jammer, ze kauwen hier namelijk allebei heel goed op. In plaats van met kippen en konijnenbotten hap slik weg met diarree en stukjes bot overgegeven tot gevolg.

Wederom bedankt! Ik wil het barfen nog steeds niet opgeven.
Door dorinekok
#973094
kijk, je kunt uiteindelijk toch zelf bepalen wat je wel en niet geeft. Botten worden al sinds jaaaaren aan honden gegeven zonder dat daar moeilijk over gedaan wordt. Het kan zijn dat honden hun tanden er op beschadigen. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet. En als ze een uurtje bezig zijn met zo'n bot en ze gaan er goed mee om dan kan het ook gerust. Tenminste zolang jij vindt dat het goed gaat. Uiteindelijk ben jij verantwoordelijk voor wat jij ze geeft. Denk gewoon nuchter na: hebben ze er nooit problemen mee gehad? Waarom nu ineens dan wel? Op Bp worden slechts richtlijnen en adviezen gegeven. Daar kun jij mee doen wat je wilt. En zo hoort het ook vind ik.  ;)
Dus sommigen zullen nooit botten geven en anderen af en toe en nog weer anderen gewoon regelmatig.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#973110
Irish schreef: Via de zoekfunctie kwam ik dit topic tegen, weet niet of ik er nog op mag reageren omdat het al meer dan een jaar oud is? :-[

Maar ik had dit onwetend dus wel gekocht en het is het eerste bot wat beide honden van mij goed eten. Zou het van een kalf ook niet mogen?

Kaatje de herder had zelf de mergpijp eruit geknaagd. Het resterende bot geef ik het zo nu en dan als recreatie bot om een half uurtje op te kauwen. Maar dit is dus helemaal niet verstandig? Jammer, ze kauwen hier namelijk allebei heel goed op. In plaats van met kippen en konijnenbotten hap slik weg met diarree en stukjes bot overgegeven tot gevolg.

Wederom bedankt! Ik wil het barfen nog steeds niet opgeven.
Kalf is ook te hard. Het is niet alleen een kwestie van het risico op tandslijtage als je deze botten geeft. Als ze er een stuk vanaf krijgen dan is dat in de regel vlijmscherp en onverteerbaar en verlaat in z'n geheel de maag om vervolgens in het darmkanaal te kunnen vastlopen, perforeren of, alsjemazzel hebt een pijnlijke ontlasting  te geven waar een scherp stuk bot in zit. Als ik dan al lees dat jouw hond de kipbotten nog niet eens goed verteerd dan zou ik met mergpijpen/ schenkels e.d. helemaal drie keer uitkijken want voor een herder is een mergpijp geen bot waar hij met geen mogelijkheid een stuk vanaf krijgt. Ditzelfde geldt zo'n beetje voor runderribben e.d. Neem geen risico, laat lekker liggen waar ze liggen, want daar waar het goed fout ging ging het eerst ook altijd goed.
Door Laura2004
#973115
Ik ben ook totaal niet moeilijk met het geven van botten, ik geef ook gewoon schapenribben en dat gaat perfect.
Maar ik heb één keer per ongeluk runderbot gegeven (volgens mij van de borst, dus niet eens een dragend deel zoals schenkel) en mijn reu Kai die een super sterk en gezond gebit heeft die heeft één keer in het bot gebeten en gelijk was er een mega-stuk van zijn kies af, dus ik ben absoluut geen voorstander van het geven van runderbotten, ik doe het in ieder geval nooit meer en ik raad het op bp ook altijd af. Ik zou gewoon het vlees er afsnijden en dat geven, daar zijn ze vast ook blij mee. En daarbij vind ik het risico op obstructie veel te groot.
Door 202Spots
#973124
Schenkel /mergpijp  is veel te hard, runder en kalf ribben trouwens ook,
hier  'n kalfs schouderblad wat voor de meeste honden 'n heel geschikte kluifbot is:
Afbeelding

maar wanneer je 'n hond hebt die niet geduldig is, dan krijg je de dit uit de maag terug..
wel DA bezoek,maar gelukkig geen operatie geworden toen Tor het zelf ging uit kotsten :-\
Afbeelding
Door Minna
#973125
Idd je bepaald zelf wat je wel/ niet geeft, zoals ik van jou verhaal begrijp eten je honden het bot van de schenkel eens niet op. Ik vind het enige risico van een mergpijp dat die om de onderkaak kan gaan zitten, dus ik zou wel opletten dat het of een hele grote mergpijp is qua diameter, of juist een hele lange zo dat de onderkaak niet vast komt te zitten.
Verder runder en kalfsbotten, tja, ik geef ook kalfsribben en kalfspoten, de stukken wat ze laten liggen ruim ik op. Ik heb ook altijd van die hele grote botten gegeven van rund, zoals knien en been, al 20 jaar lang, en nog nooit een stuk tand er af, wel versleten gebit dankzij tennisballen dus dat doen we niet meer. En buffelhuid dingen ook niet, die vind ik wel heel gevaarlijk.
Door Laura2004
#973132
Kalfsribben heb ik ook jaren gegeven zonder problemen, ik kan ze alleen nergens meer krijgen, dat is de enige reden dat ze die niet meer krijgen, ze waren veel zachter dan de geitenribben die ze nu krijgen (ik kon ze ombuigen).
Maar met runderbotten neem ik zelf echt geen risico's meer en ik raad het daarom ook af....
Door tieneke
#973188
Alle dragende delen van rund geef ik gewoonweg niet want vooral Tinus zou het helemaal wegwerken ipv afkluiven en dan nog de tandjes he?Je kan mij niet wijsmaken dat een hondengebit hier geen schade van ondervind,ik hou het wel bij de zachtere botsoorten,kalfsribben,heupen,schouder krijgen ze wel maar die zijn van kalfjes van 2 a 3 maanden oud dus boterzacht,de poten hiervan zijn wel knetterhard,ik snij het vlees eraf en de botten gooi ik meteen weg,ik neem geen enkel risico  ;)
Door Lizzy
#973207
Ik raad runderbotten ook af. Heb hier ook een hond met een finaaaaaal afgebroken kies "dankzij" een runderbot.
Gebruikersavatar
Door kira
#973240
wij gaven altijd runderknieen. Vroeger gekookt, dat was nooit een probleem, behalve voor de tegels, vetvlekken. Toen las ik ergens dat koken niet moest en gaven we ze rauw. De ene hond kreeg diarre, de andere witte kuitels, en de volgende niets aan te merken. VOor de knieen gaven we mergpijp, gekookt, die gaven dolle pret. Alleen de herplaats aanwinst vrat ze "aan", de andere kregen ze gekookt niet stuk. Sinds dit forum geef ik ze niet meer. Ben bang voor de tanden geworden en voor andere problemen. Maar goed, zonder dit forum had ik ze nog wel gegeven. De aangekochte ribben van rund heb ik voor de soep gebruikt, de problemen die sommige gehad hebben, heb ik liever niet. Maar ik zou zo zeggen, maak je eigen keus.
Door Irish
#974006
Bedankt allemaal voor de reacties!

Ik denk dat ik het maar niet meer geef. Wil geen risico nemen.
Komt bij dat Kaatje al best afgesleten tanden heeft (door tennis ballen)voor haar leeftijd (bijna 4)
Ik ga is opzoek naar schouderbladen. Want Steffie, het kooikertje, heeft een heel slecht gebit. Maar mevrouw is heel selectief waarop ze graag wil kluiven. Meestal is ze de 1ste keer enthousiast maar als je het de volgende dag hetzelfde bot aanbied haalt ze haar neus er voor op. Met die schenkel heeft ze dat niet, dus ik dacht een goed tanden-poets-bot gevonden te hebben, maar ik zal eens kijken naar schouderbladen.
Door Minna
#974136
Voor de poets-effect zou ik hele grote penslappen geven, op zich is een recreatiebot gewoon voor het een beetje kauwen maar de grote lappen pens en vlees en karkassen dat poetst.  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door