Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Eef+Stippels
#737303
Ik heb trouwens wel 1x een leuke reactie gehad bedenk ik me nu.

Laatst stond bij de buren iemand op het dak de boei te schilderen, die zag dat wandor en yindra net bezig waren met een groot stuk pens. Dat vond ie erg interessant en begon allerlei vragen te stellen. Het was een oudere man en had inmiddels geen honden meer, maar hij vond het erg leuk om te zien hoe die van mij lagen te smikkelen  :)
Door PetraS
#747623
Ik begin er net mee, maar ik krijg ook verbaasde reakties.
Mijn ouders hebben en hondje, die mag bij gratie gods nu een gekookte kipfilet als ie bij mij is, maar absoluut niets rauw!

Rauw staat dan voor salmonella, diarree, wormen etc....

Andere mensen vinden het een vies gesmeer (kippennekken op de kattenkamervloer, etc.) of vinden het overdreven (te duur).
Mijn vriend blijft tot nu toe vragen of ik wel weet waarmee ik bezig ben en of ze er echt niet ziek van worden of erger!
Door MauriceF
#748067
Het grappige is dat die mensen denken dat ze het beste met de hond voorhebben. Ik tot 2 weken geleden zelf namelijk ook. Hij bleef problemen houden met van alles en kocht ik een zak van 40 euro met 12,5 kg inhoud.

Niemand heeft me erop gewezen wat KVV inhield totdat ik een slimmerik op het forum van duitse herders tegenkwam. Noujah voor mij was 30 minuten lezen op dit forum genoeg en zeer informatief, er ging letterlijk en figuurlijk een wereld voor me open. In de 22 jaar dat wij honden hebben had ik hier zelf nog nooit van gehoord.

Heb nu al 2 mensen om die ook gaan KVV-en. Barfen zeggen de meeste mensen 'NEE' tegen omdat ze het niet kennen. Het woord RAUW spreekt boekdelen. Ik zelf sta ook te kijken dat het het zo rauw naar binnen slokken. Maar weet zeker dat ik op den duur over ga schakelen van KVV naar BARF. Toch bang voor het onbekende en dus bang voor iets dat je fout doet met je hond.

Ik zou wel blij geweest zijn als een enthausiasteling me vertelde dat ik deze site is moest gaan bekijken! Ik krijg en kreeg in die twee weken al vervelende reacties, maar zette gewoon door en nu zijn ze zelf over ;).
Het is vaak het onbekende, dat is de reden waarom ik nu nog niet over ga op BARF omdat je simpelweg niet helemaal weet hoe het moet.
Door roefus
#748068
MauriceF schreef: Het grappige is dat die mensen denken dat ze het beste met de hond voorhebben. Ik tot 2 weken geleden zelf namelijk ook. Hij bleef problemen houden met van alles en kocht ik een zak van 40 euro met 12,5 kg inhoud.

Niemand heeft me erop gewezen wat KVV inhield totdat ik een slimmerik op het forum van duitse herders tegenkwam. Noujah voor mij was 30 minuten lezen op dit forum genoeg en zeer informatief, er ging letterlijk en figuurlijk een wereld voor me open. In de 22 jaar dat wij honden hebben had ik hier zelf nog nooit van gehoord.

Heb nu al 2 mensen om die ook gaan KVV-en. Barfen zeggen de meeste mensen 'NEE' tegen omdat ze het niet kennen. Het woord RAUW spreekt boekdelen. Ik zelf sta ook te kijken dat het het zo rauw naar binnen slokken. Maar weet zeker dat ik op den duur over ga schakelen van KVV naar BARF. Toch bang voor het onbekende en dus bang voor iets dat je fout doet met je hond.

Ik zou wel blij geweest zijn als een enthausiasteling me vertelde dat ik deze site is moest gaan bekijken! Ik krijg en kreeg in die twee weken al vervelende reacties, maar zette gewoon door en nu zijn ze zelf over ;).
Het is vaak het onbekende, dat is de reden waarom ik nu nog niet over ga op BARF omdat je simpelweg niet helemaal weet hoe het moet.
Maar als je wat rondleest, dan is het allemaal niet zo moeilijk hoor. ;)
En als je alvast kvv voert, is het heel makkelijk om langzaam zelf wat te gaan samenstellen, dat introduceert makkelijk, zeg maar.
Eens wat kippennekjes erbij, een lappie vlees, stukje pens en voor je het weet vervang je al eens een kvv-maaltijd door eigen samenstelling  ;)
Door Stef@nie
#748085
Ik barf nu op 3 maanden na een jaartje. Maxi is nu 2, dus ik heb haar niet heel lang brokken gevoerd. Niemand heeft mij ooit over barf verteld. Ik ben er zelf bij uitgekomen, doordat mijn nicht een tijdje nadat wij Maxi kregen ook een hond nam. Een herplaatser. Bij de vorige eigenaar kreeg deze hond eerst Bonzo, maar de hond kwam helemaal onder de uitslag en werd gek van de jeuk. Bleek dus door Bonzo te komen en daarom at de hond sinds die tijd altijd de brokken van de dierenarts. De vorige eigenaar vroeg heel nadrukkelijk aan mijn nicht om deze brokken te blijven voeren en geen andere, omdat de uitslag dan misschien terug zou komen. Mijn nicht vond die brokken te duur en probeerde toch eens iets anders. Toen kwam de uitslag inderdaad terug en is ze weer overgestapt naar de dierenartsbrokken. Ik voerde Maxi altijd Pedigree, omdat ze dat als pup ook had gehad en het werd ons aangeraden om dat te blijven voeren. Niks met Maxi aan de hand, maar dit verhaal van mijn nicht zette me toch aan het denken en toen ben ik wat gaan Googlen. En eigenlijk kwam ik toen al vrij snel uit bij een stukje over hondenvoeding, geschreven door Tannetje. Ik vond het meteen zo logisch klinken, dat ik er meer over ben gaan lezen. En zo kwam ik tot barf.

In het begin wilde ik er graag over vertellen, ik ervoer het echt als een ontdekking! Natuurlijk ook tegen mijn nicht! Maar de paar mensen die ik er over vertelde werden niet zo enthousiast als ik. Kan aan mijn overtuigingskracht liggen ;) maar ik vertel er nu ook niet echt uit mezelf meer over. Als er naar gevraagd wordt, of als mensen hier zijn en zien wat Maxi allemaal verorbert, dan vertel ik het wel. Ik verbaasde me eigenlijk het meest over deze reactie: "Ah ja, klinkt wel logisch. Het lijkt me ook wel gezonder, maar het is me echt te veel werk. " Ik snap dat niet ??? het gaat toch om je hond... Maar ja :-X . En verder krijg ik meestal als reactie ook de standaarddingen: hond is verwend, botten zijn gevaarlijk, splinteren, darmperforatie, salmonella.......Ik heb soms het idee dat ze eigenlijk gewoon willen zeggen dat ik gek ben. En misschien komt het inderdaad omdat ik nog jong ben :D! Dan kan je al deze wijsheid natuurlijk helemaal nog niet hebben ;)!

De dierenarts waar ik eerst was reageerde ook heel leuk. Hij vroeg wat ik voerde en ik zei dus barf. Vervolgens zei hij: Okee, ik ga er even voorzitten en je proberen te overtuigen dat dat niet het juiste is om te voeren. Hij wilde me de dierenartsbrokken aan gaan smeren. Hij gaf wel toe dat hij daar aan verdiende, maar hij vond ook echt dat dat het beste was en hij voerde ze ook aan zijn honden. En deze brokken, ja, die waren echt de beste. Want er waren ook slechte brokken, maar deze, oh, zo super. Duur, maar super. Hij vroeg me wat ik voor een kilo vlees betaalde, want dat was vast veel duurder dan een kilo van die brokken. Ik zei: nou, een kilo kippennekken kost 80 cent. Zijn gezicht:  :o . Ik heb brokken geen moment afgekraakt, maar wel gezegd waarom ik barf beter vond (die argumenten kennen jullie zelf ook allemaal wel). Ik ben niet echt een type met een grote mond, maar ik vond dat ik deze discussie aardig gevoerd heb, want hij gaf het op. Hij had respect voor mijn standvastigheid. Ik was wel een beetje trots 8). En nu zag ik laatst dat er sinds die keer het volgende in de computer staat bij de DA: "Eigenaresse voert vers vlees en botten. Is felle tegenstander van brokken." Zo fel was ik niet, maar zo sta ik nu bekend daar ???. Maar goed, hij zal me niet meer gaan overtuigen.
Door MauriceF
#748107
Ben ik helemaal mee eens! Je moet vanuit het perspectief denken van wie je moet/wil overtuigen. Een mens reageert over het algemeen tegenstellig tegen iets wat ze niet kennen. Heb ik zelf namelijk ook een beetje.

Alleen bij het lezen over de verhalen met informatie gaat er dan vaak een belletje rinkelen. Je moet gewoon vragen naar een goede onderbouwde mening, die kunnen ze als het goed is dan niet geven en zal je daarop iemand snel overtuigen ::).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door