Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door gosha
#694704
hallo,
Ik ben best wel nieuw in dit alles, en heb dus een vraag.
Ik KVV 6 dagen in de week en barf op 1 dag, wil dit wel uitbreiden, maar wil eerst die ene dag goed doen :)
Als ik nu groentemix geef, moet dit dan toch 15% zijn? en mag ik die ene dag vaker het zelfde vlees geven of moet dit meer afgewisseld, Ik geef nu vaak kip of rund. ook vis, een rauw ei en een beetje fruit. Wil nu groentemix gaan maken maar hoe doe je dit? gaat het allemaal in een machine? want die heb ik niet, is er een andere methode? krijg volgende week kalfsbotten, wil dat eens proberen, een hele kip krijgen ze ook af en toe (eens in de 2 weken). tips zijn welkom :D
Door Yves
#694805
Groenten moeten gepureerd worden. Ik doe dit in de blender, maar het kan ook met de staafmixer, keukenmachine of sapcentrifuge.

Het mooist is het om op de Barfdag een vleessoort te geven die niet in kvv zit. Maar als jouw hond nog niet gewent is aan het eten van boten dan zou ik eerst beginnen met kippennek daarna kipkarkas en daarna kleine prooidieren.
Door Lizzy
#694818
gosha schreef: hallo,
Ik ben best wel nieuw in dit alles, en heb dus een vraag.
Ik KVV 6 dagen in de week en barf op 1 dag, wil dit wel uitbreiden, maar wil eerst die ene dag goed doen :)
Als ik nu groentemix geef, moet dit dan toch 15% zijn? en mag ik die ene dag vaker het zelfde vlees geven of moet dit meer afgewisseld, Ik geef nu vaak kip of rund. ook vis, een rauw ei en een beetje fruit. Wil nu groentemix gaan maken maar hoe doe je dit? gaat het allemaal in een machine? want die heb ik niet, is er een andere methode? krijg volgende week kalfsbotten, wil dat eens proberen, een hele kip krijgen ze ook af en toe (eens in de 2 weken). tips zijn welkom :D
Wanneer je 1 dag in de week zelf iets samensteld, dan hoef je die ene dag niet 'goed te doen'. Want, bij het zelf samenstellen voer je nooit op 1 dag een complete maaltijd. Je voert compleet over 1 of 2 weken genomen.

Je kunt deze dag van alles geven, maar het mooiste is om iets te geven wat niet in versvlees zit. Nog mooier is om deze dag iets te geven waar hij zijn gebit lekker kan gebruiken! Dus als je hond gewend is aan vleesbotten: geef dan bijvoorbeeld een deel van een hele kip of eend of parelhoen of konijn. Of geef een stukje spiervlees met bijvoorbeeld geitenribben of lamsribben of kalfsbot. Of geef eens een zalmkop.

Groentemix maak je door diverse groentes in een keukenmachine of blender of staafmixer of sapcentrifuge te gooien. Zie barfclub:  http://www.barfclub.nl/index.php?option ... &Itemid=47
Door gosha
#694997
bedankt voor de adviezen, Ik ga morgen een groentemix maken en ga op zoek naar vleesbotten.
Door gosha
#695268
nog een vraagje.. als ik besluit om verdeeld over 2 weken 7 dagen barf te geven, hoeveel % orgaan mag ik dan geven? is dat 5%?
(de rest geef ik dan KVV)  wordt vis ingedeeld bij spiervlees of is dat apart?
Door Lizzy
#695469
gosha schreef: nog een vraagje.. als ik besluit om verdeeld over 2 weken 7 dagen barf te geven, hoeveel % orgaan mag ik dan geven? is dat 5%?
(de rest geef ik dan KVV)  wordt vis ingedeeld bij spiervlees of is dat apart?
Dus dat is ongeveer de helft barf en de helft versvlees? Ik zou nog steeds 5% en echt maximaal 10% geven.

Zalmkop deel ik tot vleesbot. Omdat dit zoveel graat/kraakbeen bevat. Visjes als sardientjes reken ik tot vlees omdat de graatjes echt te verwaarlozen zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door