Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door chrisje
#692959
Ik ben voor mijn vriendin op zoek naar een geschikt menuutje voor haar veeeel te dikke Border Collie van ongeveer 11 jaar (vondeling). Hij is zo dik door de cortisonen die ze hebben afgebouwd.
Hij weegt 31 kilo. Nu eet hij sinds enkele dagen Duck, maar ze willen afwisselen met rauw. Wat kunnen ze dan bijgeven? Moeten ze dan zowel bot/orgaan/spiervlees geven? En hoeveel % van het lichaamsgewicht? En is dit dan van het huidige gewicht of van het gewicht dat hij zou moeten wegen?
Door Boefke
#692981
Het % lichaamsgewicht gaat over het normale, dus streefgewicht. Maar om af te vallen moet misschien zelfs een tijd nog minder gevoerd worden. Het juiste % verschil nogal per hond, dat zal dus even zoeken worden. Mijn hond heeft genoeg aan 2,5% Hoeveel krijgt hij nu?

Als je naast kvv rauw bij wilt voeren dan kun je het beste kiezen voor ingredienten die niet al in de kvv zitten. Dus heb je rund kvv geef dan geen rundvlees erbij, maar bv geit of eend. Verder zit er in kvv al redelijk wat orgaanvlees, dus kun je dat beter niet nog extra erbij voeren.

Ik zou gaan voor af en toe verse rauwe vis, rauw ei en extra spiervlees van een diersoort dat niet in de kvv zit.

Mocht je ook bot willen gaan voeren dan moet je wel goed op gaan letten dat je niet teveel bot voert. Daarbij moet de hond er natuurlijk eerst aan wennen. Hier kun je over het overen van botten lezen:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 801.0.html
Door chrisje
#693012
Boefke schreef: Het % lichaamsgewicht gaat over het normale, dus streefgewicht. Maar om af te vallen moet misschien zelfs een tijd nog minder gevoerd worden. Het juiste % verschil nogal per hond, dat zal dus even zoeken worden. Mijn hond heeft genoeg aan 2,5% Hoeveel krijgt hij nu?

Als je naast kvv rauw bij wilt voeren dan kun je het beste kiezen voor ingredienten die niet al in de kvv zitten. Dus heb je rund kvv geef dan geen rundvlees erbij, maar bv geit of eend. Verder zit er in kvv al redelijk wat orgaanvlees, dus kun je dat beter niet nog extra erbij voeren.

Ik zou gaan voor af en toe verse rauwe vis, rauw ei en extra spiervlees van een diersoort dat niet in de kvv zit.

Mocht je ook bot willen gaan voeren dan moet je wel goed op gaan letten dat je niet teveel bot voert. Daarbij moet de hond er natuurlijk eerst aan wennen. Hier kun je over het overen van botten lezen:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 801.0.html

Hij krijgt nu 400 gr. Duck.
Door Boefke
#693038
chrisje schreef: Hij krijgt nu 400 gr. Duck.
Even uitgaande van een streefgewicht van zeg 20kg dan voer je nu 2% van dat gewicht. Heb je het idee dat hij hier mee afvalt? Zo ja, dan kun je dit blijven aanhouden. Zo niet dan zou ik er nog ietsjes onder gaan zitten. Dus zo'n 300 a 350 gram. Dan zit je zo tussen de 1,5 en 2%. Het is denk ik toch gewoon een kwestie van uitproberen en misschien moet je het gaandeweg ook weer aanpassen.
Door judith1967
#693058
Mss een ideetje om wat mager vlees/kip te voeren.
Zoals paard,kip,kalkoen.

Ik schrijf maar wat,mss dat de ervaren barfers een beter in/aanvulling hebben.
Door Boefke
#693446
judith1967 schreef: Mss een ideetje om wat mager vlees/kip te voeren.
Zoals paard,kip,kalkoen.
Lijkt mij idd ook een goed idee om als je er rauw bij voert dan te kiezen voor mager vlees.


Succes met het afvallen! Zal nog een flinke klus worden, maar t gaat vast lukken ;)
Door judith1967
#693461
Weet niet wat een Border Collie normaal ong. zal  wegen.Schat tussen de 15 en de 20 kilo?!

Dus dan moet er  aardig wat af
Das veel,maar het zal vast goed koomen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door