Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#64388
Twister schreef: Wat betreft de kippennekken: Die worden hier gewoon bij de poelier verkocht: Charlotte had laatst iemand voor zich die kippennekken wilde hebben voor in de soep ???. Lijkt me niet dat ze dan volgespoten zijn met gif en voor menselijke consumptie dan verkocht worden.
Er staan bij ons twee poelieren op de markt, de ene verkoopt ze niet ivm hormonen en de andere verkoopt ze ook voor mensen....
Ik weet het ook niet meer.

Ik ben er wel stellig van overtuigd dat de slachtkippen die in 6 weken op ons bordje liggen echt niet per stuk gespoten worden!
Die groeien zo al veel te hard, die zijn zo'n spuit niet nodig!
#64400
Lizzy, bedankt voor je antwoord. Ik begrijp dat je het met veel dingen niet eens bent. Maar jij bent dan ook een expert op het gebied van verse voeding en mijn acupuncturist is dat niet en praat vanuit haar eigen ervaringen. Maar ik vond het wel leuk dat zij heel geintesseerd is. Overigens deed zij niet of ze het allemaal zo goed wist, ik overviel haar duidelijk een beetje. Had het gevoel dat zij over bepaalde vragen meer info had willen hebben.
Er mag helemaal geen hormoon meer ingespoten worden. En daarnaast zijn nekken gewoon geschikt voor menselijke consumptie. Waarom mag een hond niet eten wat een mens wel mag eten? Trouwens, als je het niet vertrouwt, dan haal je toch biologische kippennekken?
Ik wil graag geloven dat er geen hormonen meer gebruikt mogen worden, maar betwijfel dit. Ik hoef maar 'kippen hormonen' in google te typen en ik moet weer even slikken. Ik klikte op de eerste de beste link http://www.lagulalupis.nl/adoptie12.htm, een gruwelverhaaltje over geadopteerde bio-industriekippen. Ik citeer: De kippen zijn mager, hebben diarree en wormen. Een is al na een paar dagen dood. Een andere is een dikke witte kip. Dit dik zijn komt puur van de hormonen want deze kip is bedoeld voor consumptie dus die moest zo snel mogelijk vetgemest worden. Taktak kan amper staan omdat de poten opgezwollen zijn door de hormonen.
Enzovoort.
En dan heb ik nog niet op de sites van dierenbeschermingsorganisaties gekeken. Nee, voor mij valt er helemaal niets goed te praten over de bio-industrie, of hormonen nou wel of niet verboden zijn... Maar goed, dat is mijn eigen keus/gevoel.

Verder heb ik er te weinig verstand van om op je overige reacties in te gaan. Ik neem aan dat hier in elk geval een grond van waarheid in zit.
#64403
Heb even rondgeneusd op internet en weet genoeg. Dit soort dingen zijn schering en inslag:

"Vooral in kippen- en kalfsvlees komen nogal wat resten van diergeneesmiddelen zoals antibiotica voor. Groeihormonen en groeibevorderaars mogen in de Europese Unie dan al verboden zijn, toch worden ze op grote schaal gebruikt."

bron: http://users.skynet.be/colea/hormonenverhalen.html
#64408
Ja, het is natuurlijk absoluut een feit dat er met voeding aan wordt geklooit. En het klooien met vee is helemaal met geen pen te beschrijven!

Hormonen inspuiten bij kippen is verboden. Of het werkelijk niet gebeurd...... ik vertrouw dat ook niet echt. Maar, met mijn stelling wil ik zeggen: "als de mens het kan eten (?) dan kan de hond het ook eten". En het is dus niet waar dat kippennekken niet geschikt zijn voor menselijke consumptie.

Of je daarmee de garantie hebt dat je nekken hebt zonder hormonen of andere zooi..... ehhhhh..... Ik durf het niet te zeggen. Men schijnt in Nederland nog maar weinig groeihormonen aan te treffen, maar daar-in-tegen wel veel antibiotica als groeibevorderaar.

Maar, daarom vind ik kippennekken van biologische kippen een super veilig alternatief! De vraag blijft natuurlijk wel of dit biologische vlees te betalen is voor de mensen..... laten we wel wezen, het is gewoon 3 keer zo duur als niet-biologisch vlees!
#64409
meesmerel1 schreef: Met een klein budget is het inderdaad moeilijk (weet er alles van)...

succes. Je kunt ook afwisselen brok en vers (totdat je klaar bent met je studie ofzo en het dan anders doen).
ik wil dus alles even goed bekijken.
We barfen nu naast de brokken.
We doen nu een dag vers gevolgd door een dag brokken, afgewissled dus. Ik denk dat het voor het maagzuur beter is om bv 3 dagen brok te voeren en dan 4 dagen achter elkaar vers.
Of maakt dit niet uit?
#64417
Anna Penta schreef: Lizzy, bedankt voor je antwoord. Ik begrijp dat je het met veel dingen niet eens bent. Maar jij bent dan ook een expert op het gebied van verse voeding en mijn acupuncturist is dat niet en praat vanuit haar eigen ervaringen. Maar ik vond het wel leuk dat zij heel geintesseerd is. Overigens deed zij niet of ze het allemaal zo goed wist, ik overviel haar duidelijk een beetje. Had het gevoel dat zij over bepaalde vragen meer info had willen hebben.
Aha! In dat geval zou ik willen zeggen dat ik het geweldig vind dat jouw acupuncturist geinteresseerd was en het idee rauwe voeding + botten niet gelijk heeft afgeschoten! 1 - 0 voor haar. Ze is hier overigens welkom hoor :D
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 11 mar 2004, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
#64427
meesmerel1 schreef: Met een klein budget is het inderdaad moeilijk (weet er alles van)...

succes. Je kunt ook afwisselen brok en vers (totdat je klaar bent met je studie ofzo en het dan anders doen).
Ik weet ook alles van kleine budgetten, maar het kan echt ;). Je moet er wel veel tijd insteken. Heel veel poeliers afgaan en naar alle markten toe. Aan het einde van de dag krijg je echt heel veel gratis. Verder zijn Turkse slagers altijd vrij goedkoop. Wat je ook kan doen is kippen en konijnen kopen en voor je laten slachten. Is ook erg goedkoop.

Succes Helen
#64430
Sander schreef:

Leuk idee! Waar koop je dan die kippen en konijnen en waar laat je ze slachten?
Op internet staan heel veel aanbiedingen voor kippen, konijnen, geiten etc. Ik heb in Utrecht een Turk gebeld en die vertelde dat de meeste Turkse slagers heel veel dieren slachten die ze aangeleverd krijgen of op bestelling. Een kip op internet is amper 2 euro en een geit kan je al voor 10 euro krijgen. Ja, je moet wel de slachtkosten betalen, maar alles bij elkaar is het al heel wat goedkoper dan van een geit alle losse onderdelen kopen. Wat ook kan is bij schapenboeren langsgaan en vragen of je de doodgeboren lammeren kan krijgen/kopen. In Engeland is dat heel normaal. De doodgeboren lammeren worden gewoon aan eigenhonden gevoerd of aan het asiel gegeven, waar ze gevoerd worden. Voor het ruimen van die beesten moeten de boeren tenslotte geld betalen.

groetjes Helen
#64435
Helen schreef:Op internet staan heel veel aanbiedingen voor kippen, konijnen, geiten etc. Ik heb in Utrecht een Turk gebeld en die vertelde dat de meeste Turkse slagers heel veel dieren slachten die ze aangeleverd krijgen of op bestelling. Een kip op internet is amper 2 euro en een geit kan je al voor 10 euro krijgen. Ja, je moet wel de slachtkosten betalen, maar alles bij elkaar is het al heel wat goedkoper dan van een geit alle losse onderdelen kopen. Wat ook kan is bij schapenboeren langsgaan en vragen of je de doodgeboren lammeren kan krijgen/kopen. In Engeland is dat heel normaal. De doodgeboren lammeren worden gewoon aan eigenhonden gevoerd of aan het asiel gegeven, waar ze gevoerd worden. Voor het ruimen van die beesten moeten de boeren tenslotte geld betalen.
Kun je nog bepaalde internetadressen aanbevelen. Ik moet namelijk bekennen dat ik nog nooit een geit heb gekocht. Ken je toevallig schapenboeren in de regio Utrecht?
#64448
meesmerel1 schreef: Zak Canidae = 49 euro voor 15 kilo: zou ik moeten voeren: ongeveer 340 gram per dag x 30 = 10200 gram= 10 kilo: 2/3 zak dus = ongeveer 33 euro...
49 euro? da's duur...ik betaal 42 euro....Of heb jij die Platinum-versie? Die is toch voor oudere honden?
Peet
(die idd regelmatig naar Ermelo gaat en het geen probleem vindt om voor mensen uit de buurt wat Carnibest oid mee te nemen hoor... ;) )
#64454
Peet schreef:

49 euro? da's duur...ik betaal 42 euro....Of heb jij die Platinum-versie? Die is toch voor oudere honden?
Peet
(die idd regelmatig naar Ermelo gaat en het geen probleem vindt om voor mensen uit de buurt wat Carnibest oid mee te nemen hoor... ;) )
Ow, verkeerd onthouden :D (Mees krijgt nog FF ernaast, maar zit wel te denken aan Canidae ivm grote drollen en tandplak ;) ). (eigenlijk wil ik liever alleen vers gaan voeren, maar even wachten tot mijn scriptie af is (zie het slachten van dieren ook niet zo zitten).
#64458
Sander schreef:

Kun je nog bepaalde internetadressen aanbevelen. Ik moet namelijk bekennen dat ik nog nooit een geit heb gekocht. Ken je toevallig schapenboeren in de regio Utrecht?
Niet persoonlijk, helaas. Maar ik reed vroeger paard bij een boer ergens anders en die verkocht zeer regelmatig schapen aan marokanen. Dus ik denk dat er niet moeilijk over gedaan wordt. Kijk anders ook even op marktplaats. Op de veemarkt kan je ook altijd vee ( duh..) kopen. Is in Utrecht volgens mij wekelijks een veemarkt.

groetjes Helen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door