Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sietie
#684134
kan het kwaad om omega olie te geven aan de hond? Of is dit kompleet overbodig en hoe zit dat met de levertraanolie tijdens de eerste 6 weken van de dracht? Ik geef namelijk altijd een scheutje omega olie met de volgende ingredienten
lijnzaadolie, sojaolie, mix van visolien waaronder levertraan dit zou speciaal voor de hond zijn verkrijgbaar bij Dursydog 5 tot 15 ml per dag is de aanbevolen hoeveelheid.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#684152
Ik geef geen levertraan tijdens de dracht. Dit omdat mijn honden alles eten, incluis lever, dus zie ik geen noodzaak extra levertraan te geven. Die mix die je hebt vind ik wat vaag, in die zin, wat is het aandeel lijnzaad en wat levertraan e.d. Sojaolie.... :-X en nog een behoorlijke hoeveelheid per dag. Een versgevoerde hond zou ik dat niet dagelijks geven en omdat welicht niet duidelijk is wat het aandeel levertraan is zou ik het tijdens een dracht ook maar met mate geven, ik zou het uberhaupt maar met mate geven. Als extra Om geef ik hier enkel wat zalmolie, 1 á 2 x per week een 2 tot 4ml. per hond (van 30 tot 40 kg), naast de verse zalm die ze al krijgen.
Misschien kan de verkoper van dit product je in deze adviseren?
Door Sietie
#684239
okey, zal daar eens naar vragen wat precies de verhoudingen zijn, ik ben nog niet helemaal over op volledig barf , maar wil dit wel gaan doen voer nu nog energique en rodi bij, maar als ik het dus goed begrijp als ik helemaal vers voer dan hoef ik in principe alleen maar zalmolie of visolie te geven.

bedankt voor je antwoord! ;)
Door janjaap
#684252
Sietie schreef: kan het kwaad om omega olie te geven aan de hond? Of is dit kompleet overbodig en hoe zit dat met de levertraanolie tijdens de eerste 6 weken van de dracht? Ik geef namelijk altijd een scheutje omega olie met de volgende ingredienten
lijnzaadolie, sojaolie, mix van visolien waaronder levertraan dit zou speciaal voor de hond zijn verkrijgbaar bij Dursydog 5 tot 15 ml per dag is de aanbevolen hoeveelheid.
Ja dit kan kwaad om een direct antwoord te geven aan jouw vraag en eigenlijk zou dit inderdaad compleet zijn of moeten zijn.
Het woord omega-olie is eigenlijk al onzinnig omdat dit niet aangeeft wat voor olie dit is.Je hebt omega-3 en omega-6 en omega-9 olie. Lijnzaadolie is een omega-3 olie evenals visolie, het verschil is echter dat visolie EPA en DHA bevat wat in lijnzaadolie niet aanwezig is. Een mix van visolien bestaat niet en een ieder dit dat beweert lult gigantisch uit zijn nek!!
Levertraan bevat veel vitamine A en D en dat kun je zelfs overdoseren!!
De werking van sojaolie is bewezen lulkoek en de aanbevelen hoeveelheid is natuurlijk sterk afhankelijk van het gewicht van je hond!
Indien je vers voert is eigenlijk alle suppletie van olie overbodig.
Groetjes van een olieboer  :)
Door 202Spots
#684266
janjaap schreef: Groetjes van een olieboer  :)
Ahhhhsoooo de olie boer huh??? :D
PB maybe.... 8)
Door Lizzy
#684312
Sietie schreef: kan het kwaad om omega olie te geven aan de hond? Of is dit kompleet overbodig en hoe zit dat met de levertraanolie tijdens de eerste 6 weken van de dracht? Ik geef namelijk altijd een scheutje omega olie met de volgende ingredienten
lijnzaadolie, sojaolie, mix van visolien waaronder levertraan dit zou speciaal voor de hond zijn verkrijgbaar bij Dursydog 5 tot 15 ml per dag is de aanbevolen hoeveelheid.
De eerste 6 weken van de zwangerschap moet je de teef geen levertraanolie voeren. Dit bevat teveel vitamine A en kan gevaarlijk zijn voor de foetussen in deze periode. Maar, voor de zwangerschap en aan het eind van de zwangerschap en na de bevalling kun je wel levertraanolie voeren, als je dat persee zou willen.

Overigens zou ik deze olie dus niet aan mijn hond geven. Lijnzaadolie is een niet actieve omega 3 vetzuur. Deze olie moet nog in het lichaam omgezet worden en de balans, qua omega's en vitamines, moet helemaal in orde zijn, anders kan het lichaam de olie niet eens omzetten in actieve (opneembare) omega 3 vetzuren. Soja-olie vind ik bagger, voor honden. Veel honden zijn overigens allergisch voor soja. Levertraanolie is in vrijwel alle gevallen niet noodzakelijk om te geven. En zoals janjaap schrijft: je kunt vitamine A en D zelfs overdoseren. Wanneer je vette vis, eieren, lever, zuivel, etc aan je hond geeft en wanneer je hond vaak in de buitenlucht is: dan heeft hij geen levertraan nodig.
Door Sietie
#684657
Ik ga geen olie meer voeren ! :)want zoals jullie al zeggen met vette vis, zuivel, lever enz en veel buiten (aangezien wij op een boerderij wonen kan Benthe de hele dag buiten spelen als ze dat wil )is dat helemaal niet nodig! Hartstikke bedankt allemaal ben alweer een stuk wijzer geworden   ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door