Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door roger
#4226
<<Hoi Roger, diverse schrijvers beweren dat graan kanker zouden kunnen veroorzaken. Een van de URL's waar dit beschreven staat zijn:

http://members.aol.com/addieloo/grainarticle.html



http://www.barfworld.com/html/learn_more/nograin.shtml
Maar als je op google.com intikt: dogs grain cancer, dan heb je voor een jaar leesvoer.


Maar, ik ben benieuwd wat jij van bovenstaande vind Roger!<<



Lizzy, ik kan mij niet inbeelden dat een goed natuurlijk voedingsproduct , dat een graankorrrel toch is , of zou moeten zijn, kankerverwekkend werkt.

Ik denk dat het probleem bij Billinghurst ligt dat het in zijn oorspronkelijke vorm onverteerbaar is voor de hond, en dat is zo, dat het moet verhit worden om verteerbaar gemaakt te worden, en het derhalve niet echt meer past in zijn rauw voeding.

Granen hebben toch altijd een belangrijke rol gespeeld in de voeding van de mens, in vele vormen,maar wel bewerkt, dus ik denk wel dat een hond , die met de mens samenleefd hier regelmatig zijn portie van kreeg, en hierop ook voor een stuk geevolueerd is.
Ik vind het derhalve nog een geloofwaardiger stuk van een evolutionair dieet van honden in onze streken dan pakweg kokosnoot.

Trouwens , Billinghurst promoot ook heel sterk gekiemde granen en die zijn rauw, welliswaar niet veel maar hij kan het niet sterk genoeg aanbevelen als je er de tijd voor hebt om met gekiemde granen te werken.(gydab blz.205 )

Ik voeder zeker niet die hoeveelheid die Vanden Eynde opgeeft, maar wel een maal per week een mix van vlokken met wat yoghurt enz. , en bijna dagelijks wat gekiemde tarwekorrels, naast gekiemde alfalfa en sinds kort ook gekiemde zonnebloempitten , en das een kleine moeite door de gf mix

gr.
Roger
Door Lizzy
#4227
Hoi Roger, ik weet niet of de vlieger op gaat dat een hond wel tegen graan kan omdat hij al zolang met ons leeft... Want, mensen verbouwen ook nog niet zo lang granen. Ik weet niet meer precies wanneer dit is ontstaan, maar ik weet wel dat dit de bloedgroep B mensen zijn en B is een nog zeer jonge bloedgroep (relatief gezien dan he).

Aan de andere kant: Donath raadde ook granen aan (niet te veel en niet zoveel als vanden Eynde - ik denk trouwens dat Donath zich in zijn graf zou omdraaien als hij het menu van vanden Eynde zou zien!). En, toen was er helemaal nog geen sprake van honden die op jonge leeftijd overleden aan kanker. Volgens mij is het ontstaan van kanker bij jonge honden (in grote getalen) pas ontstaan na de intrede van de brok. Ofna de intrede van jaarlijkse vaccinatie. Of, een andere oorzaak, die we nog niet kennen....?

Volgens mij worden er overigens regelmatig conclusies getrokken die nergens op gebaseerd zijn. En, daar zijn we mooi lekker mee:-(.

Weet je wat ik denk Roger (hoe langer ik er over na denk)? Dat het allemaal niet zo krap komt hoe en wat je je hond te eten geeft. Als je je maar een beetje aan een van de regels houdt zoals beschreven door Ian B of Tom L of Kymythy S of Juliette dBL of Erik vdE, dan ben je altijd nog 100 keer beter af dan wanneer je brokken geeft.

En, waarschijnlijk zit/zat Ink het dichtst bij de waarheid: een beetje van dit en een beetje van dat en de hond zal een heerlijk gezond leven lijden.

Misschien maken we ons nodeloos druk (of IK eigenlijk). Misschien schrijven al deze mensen wel een groot deel WAARHEID, aangezien DE waarheid niet bestaat. Dus, de waarheid ligt waarschijnlijk in het midden. Met andere woorden: is het niet gewoon heel simpel en moet je geen enkel voedings middel in overdreven mate geven (niet overdreven veel vlees, niet overdreven veel bot, niet overdreven veel graan, niet overdreven veel zuivel, etc)?

Jeetje, ik heb van mijn eigen eten ook nog nooit zo'n wetenschap gemaakt als voor het eten van mijn hond!

Maar goed, ik blijf het toch interessante, doch moeilijke materie vinden!

Groetjes, Lizzy
Door leen
#4228
[En om dan even terug te komen op overvloedig voeren: ik ben het daar nog steeds mee eens Roger! En, ik weet dat 6.4 kilo voer per week deed jou stijl achter over slaan. Maar, onze Pinkel  (zij eet iets minder, maar nog steeds heeeeel erg veel, ik denk zo'n 5.8 kilo per week en zij weegt 24 kilo ::)). is ronduit dun is, om niet te zeggen mager! Ik kan haar ribben zien. Zij is verschrikkelijk actief en loopt LETTERLIJK de hele dag te rennen. Brutus ook trouwens, maar weer net een beetje minder als Pinkel. Dus, minder voeren is geen optie. Dan heb ik hier 2 graten-pakhuizen in huis lopen...

Liz dat ken ik .............. als ik Huub geen restjes van tafel geef vooral aardappelen en/of brood dan is hij net magere Hein ............... echt niet om aan te zien .......... geef ik extra vlees daar wordt ie echt niet dikker van ........
Door Lizzy
#4229
Hoi Leen, ik hoop eigenlijk dat Pinkeltje van de granen-pap ietsje dikker gaat worden (meer vlees heeft hier ook geen zin).... Maar inderdaad, ik geef haar ook wel eens brood. Zou ik dat niet doen, zou je haar kunnen wegblazen! Ze is wel ontzettend pezig. Heeft Huub dat ook?

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 12 mei 2003, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door leen
#4230
(meer vlees heeft hier ook geen zin).... Maar inderdaad, ik geef haar ook wel eens brood. Zou ik dat niet doen, zou je haar kunnen wegblazen! Ze is wel ontzettend pezig. Heeft Huub dat ook?

Oeps had me daarstraks vergeten uitteloggen :)
Ik vergelijk Huub met een sprinter slank maar erg gespierd en idd hij is veel beweeglijker dan bv. zijn vader die van brood en restjes dan weer ontzettend dik wordt dus bij Biebel vermijd ik toevoegingen ........ hij vult zijn kostje zelf aan met brood dat hij bij de konijnen gaat helpen opeten :)
Happy mijn terugegekomen beagletje is nu ook op rauwe voeding .............. zij stond wel meer onder stress de 1° weken, ook zij is een heel aktieve hond (rennen, rennen en spelen ) ook bij haar moet ik exta's geven want zij staat zeker mager genoeg ....

Wel opvallend dat ook bij jou die honden die pezig en beweeglijk zijn ook behoefte hebben aan meer koolhydraten .......... misschien heeft het 1 met het ander te maken ??
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door