Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bas_Verkooijen
#4171
Pro-biotics, juist, dat is wat ik eigenlijk bedoelde. Als dat al in pens zit (vuile pens neem ik aan) en groene maaginhoud, lijkt het me ook logisch dat dat verstandiger is om te geven.

BTW> over pens gesproken, er is vuile pens, gespoelde pens en blanke pens.
Begrijp ik het goed ?
Blanke pens : is daadwerkelijk alleen maar blank
Gespoelde pens : is maagwand + binnenkant (die zwarte 'rafels') maar dan uitgespoeld zodat er geen maaginhoud restanten meer in zitten.
Vuile pens : het voorgaande maar dan nog met deeltjes (groene) maaginhoud.

Volgens die redenering heb ik dus gespoelde pens in huis, want ik kan er geen maaginhoud meer in vinden, maar wel die zwarte 'rafels', zitten daar ook nog pro-biotics in ??
Door Paul_Barte
#4172
Bas,
Pens valt volgens de destructiewet onder LRM oftewel laagrisicimateriaal. (er is ook nog HRM en SRM).

Laag risico materiaal is dierlijk afval dat geen ernstig gevaar oplevert voor de verspreiding van op mens of dier overdraagbare ziekten. Dit materiaal kan worden verwerkt hetzij in een erkend verwerkingsbedrijf van laag of hoog risico materiaal, hetzij in een inrichting waar voeder voor gezelschapsdieren of technische of farmaceutische producten worden vervaardigd; deze laatste groep van bedrijven dienen te beschikken over een registratie.

Al het destructiemateriaal moet gekoeld worden bewaard in gesloten, lekvrije, corrosiebestendige opslagbakken met etiket of opschrift 'laag-risicomateriaal'. Koeling is verplicht tenzij het wordt opgehaald op de dag van de slacht. De verdere voorschriften hangen af van de risico's die het afval met zich meebrengt

De koelingsverplichting voor gevulde, ongereinigde maagdarmpakketten (LRM) geldt niet, indien dit materiaal binnen 12 uur na ontstaan wordt vervoerd naar petfood-bereiders, waaronder LRM-vetsmelters. De koelingsverplichting voor ander LRM geldt niet, indien dit binnen 12 uur wordt vervoerd naar een verwerkend bedrijf, zoals een LRM-smelter.

Het hele verhaal is dus afhankelijk van allerlei vergunningen waar dan ook weer uitzonderingen op van toepassing zijn enz. enz.

In principe is de meeste pens die de slachthuizen verlaat gespoelde pens. Gespoelde pens ruik je amper. Ik heb weleens tussen 1300 kg ingestaan terwijl de lucht normaal was. Hier zullen ongetwijfeld nog voldoende probiotics inzitten. Gespoelde hele pensen lijken op een soort bontjassen en worden gebruikt in de meeste versvleesvoeren.

Schone pens is volgens mij zo dood als een pier. Vaak wordt de pens ook nog gekookt en ik heb weleens gehoord dat de pens ook nog gebleekt wordt met waterstofperoxyde.

Enkele bedrijven hebben een vergunning voor de verwerking van vuile pens maar die moet dan wel binnen 12 uur worden opgehaald..of dat in de praktijk ook het geval is.........
Door Bas_Verkooijen
#4173
Dag Paul,

Jeetje ik had je hele verhaal over de bacterien nog niet eens gezien toen ik m'n vorige bericht schreef :o

OK, dus ik heb gespoelde pens, ik ruik 'm anders aardig goed (vindt het niet stinken, trouwens)

Thanks for the info ;D
Door mayohi
#4174
Heren,

ik wil aan jullie interessante discussie natuurlijk niets af doen ;D , maar ik geef mijn hond elke dag 2 eetlepels yoghurt, vla, cottage cheese of kefir (net wat ik in huis heb) gewoon omdat ze het lekker vindt!!! ;)
Zou ze er diarree van krijgen, wat je nogal eens hoort, dan zou ik het natuurlijk niet doen, maar dat is niet het geval.

groetjes,
Marjolein & Bella
Door cattystyle
#4175
Ik geniet van alle interessante info hier, bedankt Paul.

Marjolein, ik ken alleen verhalen van honden die diarree krijgen van NIET-ZURE melk, dus melk, slagroom, koffiemelk, etc. Katten kunnen deze dingen ook niet verdragen, ze zouden de melksuikers niet kunnen vertereren of zoiets en daarom aan de race gaan.

Ik heb altijd geleerd dat je yoghurt, biogarde, kwark, Huttenkase, noem maar op, mag geven omdat het goed zou zijn voor de darmflora. Dat schijnt bij mensen ook zo te zijn.

Ik heb wel eens een vergelijkend onderzoek gelezen over Yakult en hoe heet dat merk van Mona (in grotere pakken, Vifit of zo?) over de Lactobacillus Casei Shirota.

Het KAN een goede invloed op je darmen hebben, maar zo glorieus als de reclamemakers je willen laten geloven...daarnaast zou je het niet elke dag nodig hebben, en als je moest kiezen kon je net zo goed Vifit nemen, de werking was hetzelfde en het was stukken goedkoper (bedankt, Patricia Schutte).
Door sylvia
#4176
In principe krijgen mijn honden geen zuivel,ik bedoel niet regelmatig.Ik heb er één die er beslist niet tegen kan,en het alleen eet/drinkt als de andere honden erbij zijn (bang dat een ander iets krijgt en zij niet)en dan nog staat ze te klappertanden en te rillen.ze wordt er dan ook niet goed van dus geen zuivel hier.de andere krijgen heel soms een beetje karnemelk of mogen een schaaltje yochurt leeg lebberen,maar dat is dan wel bijzonder.
Door ElinevKa
#4177
Omdat het ons opgedrongen wordt door allerlei reklameboodschappen over het feit hoe goed melk wel niet is voor de mens!!!

Ik heb een aantal artikelen in mijn bezit die een heel ander licht werpen op die 'goede' eigenschappen.

maar als mijn honden misselijk zijn, helpt yoghurt ze er wel degelijk vaak doorheen..

hoe zou dat dan te rijmen zijn??
Door 202spots
#4178
Hier krijgen ze dus WEL zuivel... :P
Elke morgen cottage cheese met gepureerd fruit (enkele keer ricotta cheese)
En elke avond wat yoghurt door de groentemix.
Boter word niet echt gegeven,maar wel gestolen....
vinden ze OOK errug lekker!
Word ei ook als zuivel geteld???
dat krijgen ze 3-4 per week,ongekookt door hun eten
geroerd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door