Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door nikeey
#658618
Ik had een berichtje gestuurd naar lizzy met de vraag of ze me wilde helpen met het zelf samenstellen van een menu voor me hondjes.
Ik kreeg ook netjes een mail terug dat ze ziek is en of ik het hier wilde vragen dus vandaar bij deze :)

Mijn vraag is of iemand mij misschien kan helpen met het samenstellen van voer voor mij 2 honden.
Ik heb veel gelezen en vind het toch best moeilijk allemaal ook met die percentages en alles.
Ik ben namelijk niet zo slim :-[ :-[ :-[

Ik heb kvv thuis liggen zoals carnibest, smuldier,duck en verse pens, runderkopvlees, hele lamsharten.
Ik zit op een bestelling te wachten van versvoeding.nl
Daar zit bij kippennek, eendennek, kippevleugel en runderstrot.
Dit zijn allemaal soorten om mee te beginnen.

Met kvv is het volgens mij wel makkelijk daar staat het meestal op de verpakking maar met de vleugels, nekken enz is toch anders.
Ik wil gewoon niet dat ze iets te kort komen als ik iets zelf samenstel.

Mijn tekel weegt nu 10 kilo en moet nodig afvallen hij is gewoon te dik  :-[
en mijn mechelaar pup van 5 maanden is nu 20 kilo.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen aub.

groetjes van jessica en de monsters ;)
Door Twiz
#658873
Voor een echt menu moeten we toch wat meer info hebben zoals: hoeveel dagen wil je kvv geven , of wordt dat je standaard menu en wil je af en toe een barfdagje erbij doen.

Als je hoofdzakelijk kvv geeft zou ik het met de teckel proberen met 150 gram per dag, het ligt natuurlijk aan de hoeveelheid beweging of dat nog teveel is of dat ie er rustig mee afvalt. De mechelaar zou ik proberen met ongeveer één kilo per dag, maar ook dat is afhankelijk van de mate van energieverbruik. Dus ook voor je mechelaar geldt: voeren met de ogen of op gevoel. Kun je de ribben goed voelen zonder dat de hond echt mager oogt dan is het goed.

Wil je af en toe een barfdag er tussendoor kun je natuurlijk dezelfde hoeveelheden geven en dan maken de percentages niet zo heel veel uit, als je voor meer als de helft wilt gaan barfen, dan moet er naar de percentages gekeken worden.
Voor af en toe zou je op een dag een maaltijd kunnen geven van bv. een beetje  pens en kippenekken, of een maaltijd runderstrotten, of een beetje lamshart en eendenekken, ik zou overigens niet al te veel orgaanvlees geven (incl pens) als je nog voor meer als 50 % kvv geeft, dat zit nl. genoeg in kvv.

Als je wat vaker wilt barfen kun je de hoeveelheid van één dag gewoon invullen met de percentages zoals die bij de rekenhulp staan. bv. 45 á 50 % vleesbot, 15 % groentemix, 15 % orgaan en dan 20 á 25% spiervlees eventueel in combinatie met tafelresten zoals een eitje of wat joghurt ed.

Dus in het geval van de mechelaar bij meer als de helft barf: per dag: 450 á 500 gram vleesbot, 150  gram groentemix, 150 gram orgaan en wat overblijft spiervlees 200 á 250 gram. En dat dan vermenigvuldigen met het aantal dagen  dat er gebarft gaat worden. want dit hoeft niet exact allemaal op één dag gevoerd te worden, je kunt bv. ook een dag alleen vleesbot in combinatie met groentemix doen of een dag vleesbot met alleen orgaan en wat tafelrestjes, of alleen spiervlees met groentemix.
Als alle hoeveelheden over een wat langere periode maar kloppen qua percentages.

Ik hoop dat ik je hiermee een stukje op weg heb geholpen.

Groetjes Willeke
Door nikeey
#658936
ok ik wil graag 3 dagen kvv en 4 dagen barfen en uiteindelijk alleen maar barfen maar wil eerst effe kijken hoe dit dan gaat :)

Scruf en nikeey rennen elke dag behoorlijk veel ze gaan 4 tot 5 keer per dag uit en dan loop ik ruim 1 uur per keer of meer ;)

Nikeey de mechelaar zit er perfect uit mooi slank zoals een mechelaar moet wezen het is allen die tekel die te dik is.

en die groente mix is dat gewoon gekookt want ik weet dat er in sommige winkels van die zakjes met groentemix verkocht worden of is het beter om vers te geven of kan je die groente weglaten.


Ik hoop dat ik er uit kom :-[
ik ga effe een menu samenstellen kijken of het lukt en dan zet ik het op het forum.
kunnen jullie dan kijken of het goed is ;)
Door 202Spots
#659026
en die groente mix is dat gewoon gekookt want ik weet dat er in sommige winkels van die zakjes met groentemix verkocht worden of is het beter om vers te geven of kan je die groente weglaten.
Nee de groentemix word NIET gekookt...(behalve sperzieboontje ,die wel even koken) en alle groentes worden gepureerd of fijngemalen.
Vooral aan je hond die af moet vallen kan je lekkere hoeveelheid groentemix geven.
Hier meer over groentes:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 795.0.html
Laatst gewijzigd door mahuni op do 09 nov 2006, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Twiz
#659059
Zoals je ziet heeft Dory al een antwoord gegeven over de groenten.

Als je dus 4 dagen wilt barfen kun je gewoon de percentages geven zoals ik die hierboven al schreef. Doordat je drie dagen kvv blijft geven kun je het orgaan deel iets kleiner houden en dan aanvullen met goed spiervlees, dwz spiervlees dat niet of niet veel in kvv voorkomt, iets van geit of kalkoen ofzo want in kvv zit vaak al rund en kip. Je zou ook kunnen proberen één vismaaltijd erbij te doen en dan zou ik beginnen met sardientjes, dat is een makkelijk visje. Sardientjes kun je onder spiervlees indelen.

Voor Nikeey kun je dus 4 kilo aanhouden waarvan (zeg voor het gemak) 2 kilo vleesbot  600 gram groentemix en 500 á 600 gram orgaan en ongeveer 800 gram spiervlees en dan nog wat tafelrestjes als je 500 gram orgaan geeft ipv. 600 gram.
Dit mag je dus geven in de week dat er vier dagen zelf wordt samengesteld, hoe je de verhoudingen per dag doet maakt niet uit, als Nikeey maar aan die vier kilo komt in de juiste verhoudingen.

Voor Scruf doe je hetzelfde, maar dan verdeel je over die vier dagen 600 gram, dus 300 gr. vleesbot, dan zou ik voor het "overgewicht" 120 gram groentemix geven en 60 gram orgaan en dan 120 gram spiervlees. En je weet. hoe je dat verdeelt maakt niet uit.

Als de ontlasting met dit menu te stevig/hard wordt kun je 5 á 10 % van het vleesbot vervangen door spiervlees.
Laatst gewijzigd door Twiz op vr 10 nov 2006, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door