Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#650864
Anita* schreef: En hoe zit het dan met maagdraaiingen?
Ik heb hier een stukje info daarover, ik citeer:
Het is beter om een hond twee keer per dag te voerenin plaats van 1 keer. Als de hond 1 keer per dag te eten krijgt, is de hoeveelheid voer wat hij dan krijgt veel te groot en dat verhoogt het risico van maagdraaiingen.

Een maagdraaiing ontstaat door een grote hoeveelheid voer in de maag die dan gaat schommelen en om zijn as draait, waardoor de aanvoer (slokdarm) en de afvoer (dunne darm) van de maar afgesloten wordt, hierdoor ontstaat gasvorming in de maag die er dus niet uitkan. De maag zal door het gas gaan opzwellen, de hond zal binnen korte tijd behoorlijk gaan opzwellen en proberen te braken. Dit lukt niet, wederom doordat de aan- en afvoer kanalen afgesloten zijn, tevens is het ook niet mogenlijk om iets naar binnen te krijgen bij de hond.
Dus: Voorkomen is beter dan genezen! Geef twee voedingen per dag en ga niet gelijk na het voeren van de hond met hem wandelen of spelen, laat de hond na zijn maaltijd minimaal een uur rusten.

Dat heb ik dus gelezen.
Aangezien de wetenschap gewoon niet weet wat de oorzaak is van maagtorsie (en volgens mij is er ook niet 1 oorzaak aan te wijzen, zijn meedere dingen oorzaak van maagtorsie. Genetica, bouw hond, omgevingsfactoren zoals stress, voeding, etc). En aangezien we het niet weten, kan men ook zo'n stelling niet poneren... (dat 1 keer per dag eten de oorzaak is). Ik geloof er eerlijk gezegd ook geen hout van. De oorzaak van maagtorsie ligt eerder in aanleg, bouw hond, verkeerde voeding (zoals een rijk koolhydraat dieet) en dat mogelijk bij elkaar opgeteld.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#650886
Lizzy schreef: Ja, maar laten we wel wezen Syl: die honden bestaan ook. Whoofer was daar een goed voorbeeld van. Levenslang problemen gehad met gal spugen, misselijkheid, een maagtorsie gehad en overleden aan maagkanker. Had ik met haar gaan kl*ten met 1 maaltijd per dag: had ik haar vervroegt om zeep geholpen. Daarom denk ik dat het belangrijk is om te kijken naar je hond. Het is een individu en niet voor ieder individu is 1 maaltijd (of 2 - denk dat er net zoveel honden zijn die het niet goed doen op 2) of vasten of wat-dan-ook goed. Ik ben gewoon niet zo'n voorstander van "de standaard".
Ik bedoel maar te zeggen dat we toch uitgaan van de gezonde hond, Woofer was wat dat betreft op haar maagdarmkanaal dus niet helemaal zo het hoort maar  dat is dus niet het doorsnee van de hond, het doorsnee is de gezonde hond.
En daarbij is het natuurlijk ten alle tijden zo dat hoe de hond erop reageerd het belangrijkste is. Tenslotte doe je het er voor dat ze het er goed op doen.
Vrees dat ik hier niet begrijp wat je bedoelt.
Dat het speculatief is of ze eerder een maagtorsie zou hebben gekregen of niet als je haar anders had gevoerd, het is namelijk van geen kant bewezen hoe of wat en wat je moet doen of laten om een torsie te voorkomen. Je denkt dus dat je haar voor een torsie hebt behoud maar of dat daar aan heeft gelegen weet je dus niet.
Dat ze beroerd werd van 1 x per dag eten wil niet zeggen dat ze dan een maagdraaing zou hebben gekregen. Maar begrijp me niet verkeerd ik zou dus 10 x per dag voeren als ik kan voorkomen dat mijn hond zich niet goed gaat voelen.
Door Lizzy
#650900
Ik denk dat we hier van mening verschillen. Ik ga namelijk helemaal nergens van uit. Als iemand vraagt "wat is beter, 1 of 2 keer per dag voeren?" dan beantwoord ik deze vraag met in mijn achterhoofd dat er niet alleen maar gezonde, sterke honden op deze planeet rondlopen. In mijn ogen bestaat 'de doorsnee hond' niet. Ziekte en gezondheid, sterk of zwak: allemaal (o.a.) oorzaken voor het feit dat er geen standaard/doorsnee hond bestaat. En in mijn beleving is er geen "enige echte absolute waarheid" in deze. Je kunt niet zeggen "gij zult 1 keer per dag voeren, 5 maaltijden per week en wel omdat ik het zeg". Het belang van het individu moet prefaleren boven "ik doe het zo omdat Pietje zegt dat het zo moet".
Gebruikersavatar
Door sylvia
#650905
Lizzy schreef: Ik denk dat we hier van mening verschillen. Ik ga namelijk helemaal nergens van uit. Als iemand vraagt "wat is beter, 1 of 2 keer per dag voeren?" dan beantwoord ik deze vraag met in mijn achterhoofd dat er niet alleen maar gezonde, sterke honden op deze planeet rondlopen. In mijn ogen bestaat 'de doorsnee hond' niet. Ziekte en gezondheid, sterk of zwak: allemaal (o.a.) oorzaken voor het feit dat er geen standaard/doorsnee hond bestaat. En in mijn beleving is er geen "enige echte absolute waarheid" in deze. Je kunt niet zeggen "gij zult 1 keer per dag voeren, 5 maaltijden per week en wel omdat ik het zeg". Het belang van het individu moet prefaleren boven "ik doe het zo omdat Pietje zegt dat het zo moet".
Volgens mij tikkeren we langs elkaar heen, waar zie je dat ik zeg dat je 1 x per dag moet voeren of 10 x per dag ?

Natuurlijk bestaat er een nulpunt bij honden bij mensen bij alle individuen  een gemiddelde waarvan uitgegaan wordt, anders kon je namelijk ook niet bepalen wat gezond is en wat niet.
Door Lizzy
#650912
sylvia schreef: Volgens mij tikkeren we langs elkaar heen, waar zie je dat ik zeg dat je 1 x per dag moet voeren of 10 x per dag ?

Natuurlijk bestaat er een nulpunt bij honden bij mensen bij alle individuen  een gemiddelde waarvan uitgegaan wordt, anders kon je namelijk ook niet bepalen wat gezond is en wat niet.
Inderdaad Syl, want ik zeg ook nergens dat jij dat zegt. Ik probeer je uit te leggen waarom er in mijn ogen gewoon geen standaard antwoord is op deze vraag. En natuurlijk heb ik ook geschreven wat de 'gemiddelden' zijn. Maar daarnaast schrijf ik zekerheidshalve toch dat er honden zijn die je vooral NIET 1 keer per dag moet voeren. Waarbij ik dus wil benadrukken dat mensen vooral naar hun hond moeten kijken. That's it, meer is het niet.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#650948
Lizzy schreef: Inderdaad Syl, want ik zeg ook nergens dat jij dat zegt. Ik probeer je uit te leggen waarom er in mijn ogen gewoon geen standaard antwoord is op deze vraag. En natuurlijk heb ik ook geschreven wat de 'gemiddelden' zijn. Maar daarnaast schrijf ik zekerheidshalve toch dat er honden zijn die je vooral NIET 1 keer per dag moet voeren. Waarbij ik dus wil benadrukken dat mensen vooral naar hun hond moeten kijken. That's it, meer is het niet.
Nou daar ben ik het helemaal mee eens  :)
Door Ramona
#650970
Zou je bijvoorbeeld om ongeveer te bepalen wat voor jou hond het beste is, ook kunnen uitgaan van de duur van de vertering van het voedsel wat ze krijgen? Daarbij natuurlijk ook kijkend naar de hond in zijn totale plaatje: conditie, ras, activiteit enz Zodat je op deze manier zou kunnen voorkomen dat ze honger hebben? Uiteraard ook met in gedachten houdend dat het verandert als je een hond hebt die zich aan een bepaald dieet moet houden wegens ziekte...
Door Erna
#650980
Lizzy schreef: Aangezien de wetenschap gewoon niet weet wat de oorzaak is van maagtorsie (en volgens mij is er ook niet 1 oorzaak aan te wijzen, zijn meedere dingen oorzaak van maagtorsie. Genetica, bouw hond, omgevingsfactoren zoals stress, voeding, etc). En aangezien we het niet weten, kan men ook zo'n stelling niet poneren... (dat 1 keer per dag eten de oorzaak is). Ik geloof er eerlijk gezegd ook geen hout van. De oorzaak van maagtorsie ligt eerder in aanleg, bouw hond, verkeerde voeding (zoals een rijk koolhydraat dieet) en dat mogelijk bij elkaar opgeteld.
Klopt! En juist voor dat laatste (koolhydraatrijke voeding) hou ik dit algemene stukje in de info die de mensen meekrijgen. Anita citeert uit de info die ze meegekregen heeft. Ik moet er niet aan denken dat wanneer een pup van mij toch op brokken overgezet worden, hij maar 1 keer per dag eten zou krijgen en er dus een bal van brokken in de maag ligt. Ook bij Dalmatische honden komt een torsie nog wel eens voor.

Eigenaren die wat meer bezig zijn met voeding gaan toch wel verder zoeken naar informatie.
Door Lizzy
#650990
Erna schreef: Klopt! En juist voor dat laatste (koolhydraatrijke voeding) hou ik dit algemene stukje in de info die de mensen meekrijgen. Anita citeert uit de info die ze meegekregen heeft. Ik moet er niet aan denken dat wanneer een pup van mij toch op brokken overgezet worden, hij maar 1 keer per dag eten zou krijgen en er dus een bal van brokken in de maag ligt. Ook bij Dalmatische honden komt een torsie nog wel eens voor.

Eigenaren die wat meer bezig zijn met voeding gaan toch wel verder zoeken naar informatie.
Ik ook niet.... Zo'n bak met koolhydraatrijke, gortdroge ellende kun je inderdaad veel beter over diverse maaltijden per dag geven.
Door Jean
#651011
Lizzy schreef: Ik ook niet.... Zo'n bak met koolhydraatrijke, gortdroge ellende kun je inderdaad veel beter over diverse maaltijden per dag geven.
Ik wil om practische redenen toch 1 a 2 x per week brokken blijven geven maar het is er tot nu toe niet van gekomen...... Barf is sowieso veel leuker om te geven en de brok... ja de brok.... het ziet er ook niet uit
Door Ramona
#651024
Truus krijgt nu ook nog brok erbij. Dit zijn max 2 dagen in de week. Het is wel mijn plan om straks gewoon een volledig barf dieet te geven. Momenteel heb ik ook niet genoeg gevarieerd voedsel in de vriezer liggen om voor haar een compleet weekmenu te kunnen aanbieden, ze zou dan te weinig voedingsstoffen binnen krijgen...

Maar waarom zou je toch nog brok erbij willen geven? Alleen om de praktische reden zoals je aangeeft? ik neem aan dat je nu wel op een voledige barf-week zit, aangezien je aangeeft dat het 1 a 2 keer in de wk brok er nog niet van is gekomen?

Dan zou ik die brok ook gewoon helemaal achterwege laten, als je zoveel middelen hebt om een gevarieerde week aan te kunnen bieden..
Door Jean
#651025
Het probleem is dan weekendjes weg + vakanties. Ik kan niet verlangen van  mijn "africhtmaatjes" dat zij speciaal voor de honden/mij met barf aan de gang gaan. Het is puur en alleen om practische redenen.
Door Happy Tail
#651121
Jean schreef: Het probleem is dan weekendjes weg + vakanties. Ik kan niet verlangen van  mijn "africhtmaatjes" dat zij speciaal voor de honden/mij met barf aan de gang gaan. Het is puur en alleen om practische redenen.
ik heb zakjes per dag voor Baya en als ze gaat logeren dan is het gewoon een zakje per dag laten ontdooien en geven. Ik sta nu zo achter het barf idee dat ik gewoon niet wil dat die brokken er bij haar naar binnen gaan.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#651150
Lizzy schreef: Ik ook niet.... Zo'n bak met koolhydraatrijke, gortdroge ellende kun je inderdaad veel beter over diverse maaltijden per dag geven.
Ja dat lijkt mij ook, je moet buiten de expansie van dat spul  daarbij de gasvorming rekenen en je kan dan bijna op de ellende wachten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door