Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ~Joke~
#650628
Lizzy schreef: Nee welnee, hoeft toch niet!!
Was al gebeurd  :D :D
Ik vind dat Mogens op het ogenblik gewoon te ver doorslaat. Met de manier waarop ik voer: twee keer per dag hoef ik niet aan te komen dan ben ik een dierenbeul die haar honden nooit een volle buik gunt door ze zichzelf niet een paar keer per week vol te laten  eten.

De dagen dat de honden geen eten krijgen zouden ze dan niet hongerig zijn? Mijn honden lijken op twee maaltijden per dag ook niet hongerig, volgens Mogen's theorie zijn ze dat wel, hoe zit dat dan met honden die vasten? Die lijken ook niet hongerig op de vastendagen maar zou dat dan echt wel zo zijn?  Ze kunnen het jammer genoeg niet zelf vertellen  ;)

Als ik naar mijn honden kijk lopen ze er echt niet hongerig bij en zijn ze zeer tevreden met hun twee maaltijden per dag. Waarvan de avondmaaltijd dan wel twee keer zo groot is als de ochtendmaaltijd.
Verder voer ik al zo'n 4-5 % van hun lichaamsgewicht per dag en dat vind ik meer dan voldoende.
Gebruikersavatar
Door Miekie
#650631
Jij hebt de mazzel dat je je honden 4 a 5% procent van hun gewicht kan voeren.Die zullen inderdaad een lekker verzadigd gevoel hebben na het eten,maar als jij je hond maar 1,5 of 2 % kan voeren,lijkt het me voor die hond lekkerder om een paar maaltijden over te slaan zodat zich lekker vol kan eten,dan altijd honger te hebben bij 2 x p.dag voeren.Dan leeft hij op maaltijden van 'snack'-formaat,da's ook zielig.
Mijn honden vasten dus regelmatig een dag en zijn nu veel rustiger en tevredener.
Laatst gewijzigd door Miekie op vr 20 okt 2006, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ~Joke~
#650639
Hoe het zit met kleine honden en Mogen's theorie weet ik nog steeds niet goed. Mijn kleine honden hebben meer nodig per kg lichaamsgewicht dan grote honden. Ze zouden wel tot 10-12% van hun lichaamsgewicht kunnen eten om een vol gevoel te hebben. En dat gaat mij veel te ver. Ze zijn op hun 4-5 % ook al lekker voldaan  ;)
Gebruikersavatar
Door Miekie
#650643
Hoewel ik echt geloof in de theorie achter het vasten moet ik eerlijkheidshalve wel zeggen dat als mijn honden ook lekker voldaan waren geweest bij 1x per dag voeren ik daar waarschijnlijk ook mee door was gegaan;maar vooral Vayu was de hele dag op zoek naar eten,op straat in het park,constant in de keuken rondhangen enzo,dat is nu helemaal over.Ze gaat gelijk slapen na het eten en gaat in het park lekker rennen in plaats van snaaien in de bosjes.En voor Jonas idem,al was dat nooit zo'n voedselfreak als Vayu.Voor ons is het dus de methode,die vastedagen
Door Lizzy
#650648
barfje schreef: Voor mij moet ook niks. Dat moet een ieder voor zichzelf weten.
Maar alles is gebaseerd op 'we denken dat.....', dus wat is de waarheid van al die goeroes op een rij? Ik kijk liever goed naar mijn honden. ;)
Er zijn er ook die dat vasten geen heilig moeten vinden (die niks een heilig moeten vinden. Die overal een stuk gematigder in zijn). Maar inderdaad, ik denk dat je naar je eigen honden moet kijken.
Gebruikersavatar
Door pike
#650651
Ik doe zelf niet aan vastendagen maar ik vind het niet zielig. Als zo'n hond altijd op onregelmatige tijden gevoerd wordt, zich voor het vasten lekker vol mag eten (en dat ook zonder problemen kan) dan zie ik niet in waarom het zielig zou zijn. Want hij heeft geen honger en hij verwacht geen voer.
Die van mij worden wel niet op het uur precies gevoerd, maar wel altijd op hetzelfde moment. Na de grote ochtendwandeling. Ze staan op 4 en 4,5% dagelijks, in één maaltijd, naar mijn idee zijn ze dan toch wel aardig gevuld. Pike bijvoorbeeld lust dan nog wel een extra visje maar dan hoeft hij echt niet meer. Ze doen het prima zo dus ik houd het zo.
Door hellenbanjerbo
#650759
ik vind de vastendag van mijn honden eigenlijk alleen maar zielig voor mij. geniet ervan het eten voor mijn honden klaar te maken en ze lekker te zien smullen van hun barfhappen. dat moet ik dan allemaal missen. mijn honden maken er geen enkel punt van. gaan b.v. niet lopen schooieren.
Door Jean
#650764
In de 38 jaar dat ik honden heb heb ik nog nooit een vastendag gehad. Ik pas wel het voer aan op de dagen dat ik train met ze. B.v. op de zondagen, dan ben ik ca. 8 uur weg met ze en dan krijgen ze pas als we thuis zijn en dan geen dubbele hoeveelheid. Zo ook met demonstraties. Ik vind het niet zielig maar ik denk dat het tussen mijn oren zit.........
Gebruikersavatar
Door *Monique
#650843
Ramona schreef: Hebben jullie ook al eens vaker meegemaakt dat sommige mensen echt onverschillig kunnen reageren als je vertelt dat je je hond 1 dag in de week geen eten geeft? dus laat vasten? ondanks dat je dit kan onderbouwen?

Dat ze dat zielig vinden enz? Mensen komen dan met van de argumenten: ,,maar wij eten toch ook elke dag ::)" Krijgt de hond dan geen honger?" enz

zo zie je maar dat veel mensen hun hond(en) altijd nog proberen te 'vermenselijken' veel mensen snappen dan ook niet dat een hond uiteraard een heel ander spijsverteringsstelsel heeft dan een mens...

*zucht*

Heb dit mijn geweldige man gisteren ook nog maar eens uitgelegd... ::)
Mijn honden staan nu 2 maanden op rauw en heb sinds 2 weken een vastendag ingelast. Vooral voor mijn jongste reu werkt als we een wedstrijd hebben (vandaag dus).
Oke, het is wel even slikken als ze je verwachtingsvol aan staan te kijken. Maar ik denk dat het goed voor ze is :)
Door Ramona
#650863
Zoals het voor mensen idd heel erg goed is om bijv ook te vasten (je hebt dan bijv het vasten, minivasten en mini-minivasten. Het vasten 1 keer in de maand, het mini-vasten 1 keer in de twee weken en het mini-minivasten 1 keer in de week, het verschilt uiteraard van duur) is het naar mijn mening voor de hond ook goed.

Ik neem aan dat wolven ook niet elke dag eten (wel vaak uiteraard of t zal een uitzondering zijn dat ze bijv geen eten vinden, correct me if i'm wrong ;))

vasten geeft het lichaam de tijd om op rust te komen en alles goed te kunnen herstellen. Daarbij is het uiteraard wel erg belangrijk om goed te blijven drinken, voor mens en dier...

Truus laat ik nu vasten tussen de brok en barf, zodat ik goed kan zien hoe ze op het vlees reageert qua vertering, dit geeft mij een beter beeld, dan wanneer ze gewoon nog brokken heeft gehad de dag van te voren. In die vastendag krijgt het lichaam van Truus de rust en kan het lichaam vervolgens met een nieuwe start en makkelijk en gezond verteerbare voedels verteren...

*heb ik het zo een beetje goed uitgelegd? hoop dat ik mijzelf duidelijk heb gemaakt*
Door Jean
#650903
trimsalon schreef: Mijn honden staan nu 2 maanden op rauw en heb sinds 2 weken een vastendag ingelast. Vooral voor mijn jongste reu werkt als we een wedstrijd hebben (vandaag dus).
Oke, het is wel even slikken als ze je verwachtingsvol aan staan te kijken. Maar ik denk dat het goed voor ze is :)
Succes met je wedstrijd!!
Door Jean
#650906
Ramona schreef: Zoals het voor mensen idd heel erg goed is om bijv ook te vasten (je hebt dan bijv het vasten, minivasten en mini-minivasten. Het vasten 1 keer in de maand, het mini-vasten 1 keer in de twee weken en het mini-minivasten 1 keer in de week, het verschilt uiteraard van duur) is het naar mijn mening voor de hond ook goed.

Ik neem aan dat wolven ook niet elke dag eten (wel vaak uiteraard of t zal een uitzondering zijn dat ze bijv geen eten vinden, correct me if i'm wrong ;))

vasten geeft het lichaam de tijd om op rust te komen en alles goed te kunnen herstellen. Daarbij is het uiteraard wel erg belangrijk om goed te blijven drinken, voor mens en dier...

Truus laat ik nu vasten tussen de brok en barf, zodat ik goed kan zien hoe ze op het vlees reageert qua vertering, dit geeft mij een beter beeld, dan wanneer ze gewoon nog brokken heeft gehad de dag van te voren. In die vastendag krijgt het lichaam van Truus de rust en kan het lichaam vervolgens met een nieuwe start en makkelijk en gezond verteerbare voedels verteren...

*heb ik het zo een beetje goed uitgelegd? hoop dat ik mijzelf duidelijk heb gemaakt*
Ik heb zelf nog nooit gevast (alleen als ik echt ziek ben ;)) maar ik denk dat ik het maar ga proberen voor de honden. Ik ben zuiniger op mijn honden dan op mijzelf.....
Gebruikersavatar
Door sylvia
#650916
Mijn honden hebben altijd 1 vastendag per week gehad. Sinds een jaar doe ik dat niet meer (sinds de puppen geboren zijn) tot op de dag vanvandaag is er niet een gestructureerd vasten maar gebeurd het incidenteel wel omdat ik vergeten ben iets uit de vriezer te halen  ::)
Door Ramona
#650936
sylvia schreef: Mijn honden hebben altijd 1 vastendag per week gehad. Sinds een jaar doe ik dat niet meer (sinds de puppen geboren zijn) tot op de dag vanvandaag is er niet een gestructureerd vasten maar gebeurd het incidenteel wel omdat ik vergeten ben iets uit de vriezer te halen  ::)
oooooooh!  schaam on you :o ;D ;D ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door