Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ramona
#651050
[quote="Fido"]
Is sex ook sport? of valt dat onder beweging? Volgens mij ook heel gezond  ;)
[/quote]

tja, sport ;D als je het intensief genoeg doet, met vooral veel verschillende soorten standjes, verbrand je ook hierbij erg veel callorien 8)
Door Mevroi Kruim
#651053
Ik vind vasten niet zielig voor mijn honden. Ze vasten 1 a 2x per week en varen daar zeer wel bij.
En ik eet weliswaar biologisch en beweeg behoorlijk veel, maar ik houd ook enorm van chocola en rode wijn. En kaas.
Door Lizzy
#651068
[quote="Ramona"]
nou, netjes ;)

* zoekt naar lichaamsbeweging 8)*

mag ik vragen waarom je geen vlees eet?
[/quote]

Tuurlijk. Ik ben als 7 jarig kind in een bio-industrie geweest. Kalveren en kippen. Op die leeftijd was ik ook al bij een paardenslachterij geweest. Die aanblik.... Dat was genoeg om op mijn 7de tegen mijn moeder te zeggen "mam, ik eet geen vlees meer". Mijn moeder zei onmiddellijk "OK meis, da's goed. Ik houd er rekening mee". Vanaf die leeftijd geen vlees meer gegeten. Inmiddels ben ik er van overtuigt dat wij mensen ook totaal geen vlees nodig hebben. Ik in ieder geval niet. Mijn gezondheid is prima.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 21 okt 2006, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ramona
#651089
daar kan ik mij idd ook in vinden ;) veel mensen eten simpelweg geen vlees omdat het van dieren is, maar er verder niet bij nadenken. Er zijn ook mensen die geen vlees eten, simpelweg hoe de dieren in de bio-industrie gehouden worden...

Mensen hebben per definitie ook geen vlees nodig, vis is daarentegen veel beter voor je gezondheid... Veel vlees bevat nl vetzuren die voor een mens niet gezond zijn. Ik spreek dan met name over varkensvlees, rundvlees. Kip zou dan wel weer kunnen vanwege de eiwitten, maar dat vind je ook weer in vis...

daarbij zijn er idd genoeg vleesvervangende produkten...
Door hellenbanjerbo
#651098
heb jaren geleden een vastenkuur gedaan. als ik me goed herinner 3 dagen alleen wat gekookte rijst en zelfgemaakte vruchten- en groentensappen, toen 5 dagen alleen de sappen en daarna weer beetjes rijst. en natuurlijk heel veel kruidenthee en water drinken. heb me nog nooit zo slap en beroerd gevoeld. kilo's afgevallen en weken pap in de benen bij het sporten. was echt aan mijn spiereiwitten begonnen. heb ook nog lang 1 dag per week gevast maar toen ik lichamelijk zwaarder werk kreeg, hield ik het niet vol. vroeger heel bewust met eten bezig geweest,macrobiotisch koken etc. maar tegenwoordig hou ik het bij vers en afwisselend. denk dat ik voor mijn honden bewuster bezig ben.
Door Happy Tail
#651120
er zijn zelfs mensen die een keer per dag voeren al zielig vinden. Net de buurvrouw nog, smorgens krijgt de Jork daar een boterham met leverpate, want een droge boterham hoefde hij niet, die gaven ze eerst omdat hij zijn brokken smorgens liet staan. Ondertussen was ik trouwens bezig met Baya's proties te verdelen en in te vriezen ;D

en ik had haar al gewaarschuwd dat er ergens in de schuur 2 lamskoppen lagen ;) ;)
Door roefus
#651145
Wat ik me afvraag over 'vasten'.
Dat is eigenlijk niet eens of het zielig is: maar waarom is het goed???

Iedereen zegt dat het het lichaam reinigt.
WaarOM reinigt 'vasten' het lichaam?
Wie kan mij daar antwoord op geven?

Misschien ben ik dom: maar leg het me dan uit!!!

Ik stel het me als volgt voor:

"Als je vast...dan komt er even 'niets meer' in je maag en darmstelsel.
Maarrr....er blijven dan ook 'resten' achter.
En ik denk dat dat dan de meest 'onverkwikkelijke' resten zijn.
Misschien wel 'schadelijke' resten, die daardoor veel telang de kans krijgen om in het verteringsstelsel aanwezig te zijn.
En dus daar hun FOUTE inwerking op kunnen hebben.
Omdat ze doodgewoon 'de kans' hiertoe krijgen, DOOR dat 'vasten'.
(want als je 'schone benzine' in je auto giet, spoelen de 'afvalstoffen' daardoor weg en dat is BETER voor de motor).

Bij MENSEN kan ik me voorstellen dat je 'vast' en vervolgens met heeeel veel water en vruchtensapjes, je lichaam van binnen reinigt.
En op deze wijze als het ware je 'inwendig' alles doorspoelt en dus reinigt.

Maar hoe werkt dat dan bij je hond???
Spoelt DIE op zo'n dag ook alle eventuele 'rotsooi' erdoor?
Drinkt hij extra, geef je iets om dit 'doorspoelen' te stimuleren?
Want anders denk ik doodeenvoudig dat hij beter kon 'eten' om de 'rotsooi' mee af te voeren?

En als ik dom ben hierin (grote kans): leg me dan eens uit waarom het 'reinigt'???
Want anders denk ik doodgewoon dat 'vasten' slecht is, omdat onverkwikkelijke deeltjes TE lang in het 'maag-darmstelsel' blijven.
Niet 'opgelost en meegevoerd' worden door 'ander materiaal'.
En daardoor 'schade' aanrichten.

IK ben tenslotte een mens, ik kan bepalen of ik mezelf een dag schoon wil spoelen.
Maar HOE werkt dat dan bij de hond?
Laatst gewijzigd door roefus op za 21 okt 2006, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#651193
[quote="Ramona"]

Daarbij kun je ook nog ervoor kiezen om gedrurende deze periode aan aromatherapie te doen in de vorm van massages, epsomzoutbaden nemen (heb werkelijk overal naar dat zout gezocht, maar kan het ook echt nergens vinden. Als alternatief nam ik altijd dodezee-zout, helaas is de werking toch minder :-\) je lichaam scrubben enz...
[/quote]
misschien is het emser zout :confused1:
Gebruikersavatar
Door *Monique
#651194
[quote="Jean"]
Succes met je wedstrijd!!
[/quote]

Dank je. Hij ging geweldig. Na veel bloed zweet en heel veel tranen....... :'( begint alles zijn vruchten af te werpen.....een derde plaats in de klasse beginners (obedience). Ben apetrots op die kleine vent!!! ;)
Door SamEnMoos
#651197
[quote="roefus"]
Wat ik me afvraag over 'vasten'.
Dat is eigenlijk niet eens of het zielig is: maar waarom is het goed???

Iedereen zegt dat het het lichaam reinigt.
WaarOM reinigt 'vasten' het lichaam?
Wie kan mij daar antwoord op geven?

Misschien ben ik dom: maar leg het me dan uit!!!

Ik stel het me als volgt voor:

"Als je vast...dan komt er even 'niets meer' in je maag en darmstelsel.
Maarrr....er blijven dan ook 'resten' achter.
En ik denk dat dat dan de meest 'onverkwikkelijke' resten zijn.
Misschien wel 'schadelijke' resten, die daardoor veel telang de kans krijgen om in het verteringsstelsel aanwezig te zijn.
En dus daar hun FOUTE inwerking op kunnen hebben.
Omdat ze doodgewoon 'de kans' hiertoe krijgen, DOOR dat 'vasten'.
(want als je 'schone benzine' in je auto giet, spoelen de 'afvalstoffen' daardoor weg en dat is BETER voor de motor).

Bij MENSEN kan ik me voorstellen dat je 'vast' en vervolgens met heeeel veel water en vruchtensapjes, je lichaam van binnen reinigt.
En op deze wijze als het ware je 'inwendig' alles doorspoelt en dus reinigt.

Maar hoe werkt dat dan bij je hond???
Spoelt DIE op zo'n dag ook alle eventuele 'rotsooi' erdoor?
Drinkt hij extra, geef je iets om dit 'doorspoelen' te stimuleren?
Want anders denk ik doodeenvoudig dat hij beter kon 'eten' om de 'rotsooi' mee af te voeren?

En als ik dom ben hierin (grote kans): leg me dan eens uit waarom het 'reinigt'???
Want anders denk ik doodgewoon dat 'vasten' slecht is, omdat onverkwikkelijke deeltjes TE lang in het 'maag-darmstelsel' blijven.
Niet 'opgelost en meegevoerd' worden door 'ander materiaal'.
En daardoor 'schade' aanrichten.

IK ben tenslotte een mens, ik kan bepalen of ik mezelf een dag schoon wil spoelen.
Maar HOE werkt dat dan bij de hond?



[/quote]

Ik heb geen idee maar ik vind dit wel een goede opmerking. Want ik denk dus ook dat de hond niet veel zal drinken op een vastendag.
Door ~Joke~
#651204
Ik geloof niet dat vasten voor een hond als reinigingskuur bedoelt is maar meer om het systeem af en toe rust te geven. Waarom het systeem rust nodig heeft weet ik ook niet. Alle lichaamsprocessen gaan [gelukkig] gewoon door anders zou de hond overlijden.
Voor mensen wordt het wel als reiniging gedaan door niets te eten en veel te drinken afvalstoffen kwijt raken.
Ik ben een mens die daar niet tegen kan. Ik moet regelmatig [op tijd] iets eten anders wordt ik licht in mijn hoofd en het kan zelfs in migraine ontaarden.
Door hellenbanjerbo
#651219
een dag je hond geen eten geven is eigenlijk geen 'vasten' zoals bedoeld bij mensen als we het hebben over een reinigingskuur. voor de hond is het eigenlijk, omdat de 'omloop' van zijn eten zo'n 24 uur beslaat (bij mensen zo'n 8 uur) zijn spijsverteringstelsel  'leeg laten lopen'. in combinatie met een dag onbeperkt eten waarbij de maag zich helemaal ontvouwd, zou dit een sterke maag bewerkstelligen waarbij b.v. een maagtorsie voorkomen wordt. ik weet niet of wat ik nu beweer allemaal wetenschappelijk onderbouwd kan worden maar voor mij klinkt het wel logisch en mijn honden reageren er goed op.
Door ~Joke~
#651272
Aan die 24 uur twijfel ik. Als een hond onder narcose moet mag hij na 12 uur 's nachts niets meer eten. Ik ga er daarom vanuit dat de maag 's morgens[na een uur of 8 niets gegeten te hebben] leeg is. Gisteravond hebben ze hier een erg grote pens maaltijd gehad [41/2 % van hun lichaamsgewicht] met daar overheen een rauw eitje. Ik had voor vanmorgen niets ontdooit maar toch sprongen ze 'hongerig' om me heen en heb ik snel maar iets voor ze ontdooit wat ze in een ommezien op hadden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door