Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door mellanie
#646259
Pffff als ik alles hier lees denk ik altijd 'ik begin er nooit aan', puur uit luiigheid hoor  :D Ik zit nu op Carnibest compleet maar vind barfen ook wel interessant. Aangezien lezen niet mijn sterkste kant is zou ik graag wat hulp willen om bijv. 2 a 3 dagen in de week te kunnen barfen (om mee te beginnen). Ik had zelf bedacht 1 dag een complete visdag en de andere dag(en) iets van lam, geit, kalf (omdat in carnibest al kip, rund en groente zit). Verder krijgen ze al af en toe een eitje, kippennekje, eendagskuiken, sardines (heel).....

Dus wie o wie heeft voor mij een tip. Dus moet ik dan ook weer organen erbij geven of niet??
Door Lizzy
#646286
Als je 2 a 3 dagen in de week zelf wilt samenstellen, dan hoef je helemaal niet op percentages of wat dan ook te letten. Dat hoeft eigenlijk pas als je voor meer als de helft zelf gaat samenstellen.

Dus, een maaltijd vette vis (sardientjes, makreel, zalm, panharing: dat is vette vis en bevat meer voedingsstoffen als witvis) een lamsvlees (of lamsribben, als je hond eenmaal wat beter gewend is aan vleesbotten), geitenvlees (of geitenribben, als je hond eenmaal wat beter gewend is aan vleesbotten), etc. is allemaal prima! Je kunt bijv. 1 vismaaltijd geven, 2 vleesmaaltijden met bijv. wat kippennekken en een beetje groentemix of restjes van je eigen groentemaaltijd. En als je hond gewend is aan kippennekken, dan kun je ook delen van hele kip, eend, konijn, parelhoen, eend (of of hoor, niet en en) gaan geven. Als dat ook goed gaat, geef dan bijvoorbeeld ook eens geitenribben.

Het mooiste is inderdaad als je en ook wat voedsel geeft dat niet in versvlees zit en voedsel geeft waar je hond wat werk aan heeft.

Heb je deze sectie overigens ook doorgenomen? http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html. Kom je daar niet mee uit de voeten?
Door Twiz
#646287
Ondanks dat lezen niet je sterkste kant is heb je genoeg gelezen om op de barfdagen juist die dingen te willen geven die niet in CB zitten zoals vis, lam en geit. Kalf is gewoon een jong rund en ook niet eens volgroeid dus dat zal niet zo heel veel toevoegen.
Organen zou ik ook niet bij geven, die zijn voldoende vertegenwoordigd in de CB.
Je zou dus vis, spiervlees van lam en geit, maar ook van kalkoen kunnen geven en dan om rustig te beginnen  de kippenekken even blijven geven om de hond te wennen aan vleesbot. Als het met de kippenekken goed gaat zou ik eendenekken gaan geven, of een kwarteltje en als dat goed gaat een parelhoenkarkas. Pas daarna gaan beginnen met zachte lamsribben en dan pas ribben van jonge geitjes. Eenmaal in dit stadium zal je hond zeker geen problemen meer hebben met een zalmkop.
Dus........... succes.
Door Lizzy
#646294
Hihihi, ja, inderdaad bijna identieke antwoorden ;D! Ik ben het overigens geheel met je eens: geen of in ieder geval weinig orgaanvlees geven. Dat zit al zat in versvlees. Als je voor meer als de helft zelf gaat samenstellen, dan moet je wel wat orgaanvlees toe gaan voegen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door