Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ijscoAnja
#643445
Vanmorgen ging ik naar de markt om ook eens wat uit te gaan proberen op barf-gebied. Ik wilde graag beginnen met kippenvleugels en/of kippennekken. Kippennekken blijken bij deze poelier niet meer te koop, doordat de nekken er in de fabriek al afgehaald worden. Wel had hij kippenruggen (3 kg voor €1,20). De vleugels kostten 1 kg voor € 2,70. Ik heb dus gekozen voor de ruggen. Mijn jongste hond (IJslander van bijna 10 jaar) deed het keurig. De oudste (kruising Staby van ruim 12 jaar) heeft even voorzichtig gekauwd op een vlezig gedeelte en dat opgegeten en liet de rest liggen.

Mijn vraag is nu of deze ruggen goed zijn om mee te beginnen. En is 1 rug niet te groot om in 1 keer te geven. Mijn honden wegen tussen de 10 en 15 kg. En in 1 kg zitten 5 ruggen, dus ze wegen per stuk ongeveer 200 gram.
Door amber13
#643484
Volgens mij kan je hier prima mee beginnen, heb ik tenminste ook gedaan destijds toen ik begon. Kippenekken kon ik ook niet aankomen.

En wanneer je een ruggetje van 200 gram hebt gevoerd, kan je de volgende maaltjd misschien even wat kleiner maken, zodat de daghoeveelheid ongeveer in evenwicht is.
Succes
Door tieneke
#643486
Let er wel op dat de ruggen niet te kaal zijn,is dat wel het geval iets van spiervlees vooraf geven.
Door ijscoAnja
#643492
Bedankt voor jullie reactie. In mijn ogen zijn deze ruggen zeker niet te kaal. Ik ben nu van plan om morgen Billy als eerste een rug aan te bieden, zodat ze er wat van kan eten en daarna de rest aan Bjarg te geven. Misschien dat ze er aan gaat wennen en er meer van gaat eten. Om haar nu helemaal niet meer te geven vind ik ook jammer.
Door 202Spots
#643601
kippen ruggen zijn niet zo vreselijk hard,dus kan best wel geven. en als 't nodig is, dande wervel gedeelte 'n paar klappen met de hamer geven.
Door ijscoAnja
#643617
En wanneer is dat dan nodig? Bjarg kauwt de botten heel erg goed en Billy doet juist helemaal niets met de botten. Zij houdt ook niet van andere kluiven. Ze is nogal een muts.
Door Borke
#643676
Dit klinkt als prima voer hoor en met dat gewicht moet het ook mooi bevleesd zijn.
Tja sommige honden zijn gewoon mutserig met nieuwe dingen...
Door 202Spots
#643703
ijsco schreef: En wanneer is dat dan nodig? Bjarg kauwt de botten heel erg goed en Billy doet juist helemaal niets met de botten. Zij houdt ook niet van andere kluiven. Ze is nogal een muts.
Dan geef je Bjarg de rug zoals het is, en voor Billy sla je de kippenrug met hamer, totdat alle botjes gebroken zijn, maar zo dat het vlees de hele boel nog bij elkaar houd....dan geef je de "lap" aan Billy en kijk wat ie er mee doet.
Door ijscoAnja
#643966
Vanmorgen de kippenrug van gisteren weer aan Billy gegeven. En wat denk je? Ze heeft hem helemaal opgegeten.  :o Het is blijkbaar toch wel erg lekker.  :D
Dus toen moest ik voor Bjarg een andere uit de vriezer halen. Want voor hem had ik toen dus niks meer.

Ook heb ik vanmorgen op de markt zalmkoppen besteld. Ze snijden ze er op het bedrijf af en gooien ze normaal dan weg. Maar op bestelling houden ze het voor je apart. Ze zouden 1 euro per stuk moeten kosten. Ik heb er nu 8 besteld en dan zou het wel wat goedkoper zijn. Is dit een normale prijs? Het lijkt me vrij veel, aangezien ze het anders weggooien.
Door 202Spots
#644201
ijsco schreef: Vanmorgen de kippenrug van gisteren weer aan Billy gegeven. En wat denk je? Ze heeft hem helemaal opgegeten.  :o Het is blijkbaar toch wel erg lekker.  :D
Dus toen moest ik voor Bjarg een andere uit de vriezer halen. Want voor hem had ik toen dus niks meer.
Fijn dat ze de smaak te pakken heeft!
zouden 1 euro per stuk moeten kosten. Ik heb er nu 8 besteld en dan zou het wel wat goedkoper zijn. Is dit een normale prijs? Het lijkt me vrij veel, aangezien ze het anders weggooien.
Ik dacht dat het wel meevalt met de prijs.
Wel eerst 3 weken in de vriezer doen he?
Door Mevroi Kruim
#644236
Ik betaal 50 cent per kilo dus een euro per stuk vind ik duur, idd omdat ze ze anders weg zouden gooien. Er zijn ook mensen die ze voor niks krijgen Als je goed bent in afdingen zou je dat kunnen proberen, mijn hobby is het niet  :-[
Maar aan de andere kant, om te proberen kun je het allicht een keer doen. Stel dat ze het absoluut niet eten, dan kun je je de moeite sparen  ;D
Door ijscoAnja
#644248
202spots schreef: Wel eerst 3 weken in de vriezer doen he?
Ja, dat las ik gisteravond in de bibliotheek. Bedankt dat je me er nog even op attent maakt. Zal ik zeker doen.
Door ijscoAnja
#644249
Kruimel schreef: Ik betaal 50 cent per kilo dus een euro per stuk vind ik duur, idd omdat ze ze anders weg zouden gooien. Er zijn ook mensen die ze voor niks krijgen Als je goed bent in afdingen zou je dat kunnen proberen, mijn hobby is het niet  :-[
Gisteravond las ik hier op Barfplaats prijzen van gratis tot € 2,50 per stuk.  :o
Afdingen is ook niet mijn sterkste kant. En aangezien ik niet bepaald klant ben bij de visboer (wel lekker, maar erg prijzig) denk ik dat ik het maar zo laat.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door