Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jose
#57857
Hoi allen

Nog ff een vraagje, van ons. Waarom malen en mixen jullie fruit, groente en noten??

Misschien stom idee van me maar hier lusten ze ook alles wel zonder te mixen. En als het om malen gaat denk ik dan, wel eens met je vingers tussen een honden gebid gezeten, nou die malen volgens mij alles zelf wel fijn.

En dan nog een vraagje over kokosnoot. Heb af en toe zo'n noot voor me zelf liggen. En de dames staan hier altijd te springen bij het ruiken van zo'n noot. Dus eten die altijd lekker met mij mee, krijg m toch nooit in me eentje op. Moet ik nu dan ook die noten eerst gaan malen. Deet ik namelijk nooit. Ook eten ze hier graag mee als we studenten haver hebben, ook dat eerst malen of mogen ze het ook gewoon zo.

En dan heb ik al van alles gelezen over kokosnoot, waar het allemaal goed voor is oa wormen. Maar werkt dat ook als ik het niet maal en gewoon ik stukken vers geef.

Alles over nooten, mixen en malen is welkom, en dan vooral het waarom??
Door Eidos
#57861
Tja nou ik zal proberen je een antwoord te geven op je vragen.. De groenten en fruit en noten worden gemalen omdat een hond dat niet goed kan verteren ( het is geen koe ;) ) vandaar malen ze het allemaal zodat het beter verteerd kan worden ( zonder de maagzuren lijkt het dan op de inhoud van een koeien of schapenmaag ).

Als je af en toe eens een stukje kokosnoot of wat nootjes geeft als tussendoortje hoef je die niet persee te malen. Zelf krijgt eidos ook af en toe een paar nootjes omdat hij het lekker vind en dan ook gewoon heel.

Je zegt ook dat honden de groenten zelf wel kunnen malen.. Dat is gedeeltelijk waar.. sommige honden zouden het kunnen malen ( de wat rustige eters ) maar niet fijn genoeg, maar de meeste honden schrokken alles wat ze krijgen zonder echt te kauwen naar binnen.
Door laura
#57874
Ik denk dat idd veel honden het zo naar binnen schrokken.
De kaak van een hond is ook anders dan die van een mens, Wij malen door de tanden over elkaar te 'wrijven' dit kunnen honden niet. Die kunnen alleen maar happen zeg maar.

Onze hond krijgt ook alleen hele noten, geen idee of dit goed is? Hier zitten niet dezelfde celwanden in als bij groenten, die ze dus niet kunnen verteren toch??? Of zit ik nu onzin te vertellen?

gr. laura
Door Lizzy
#57881
Nee hoor, jullie hebben gelijk. Een hond z'n verteringssysteem is niet in staat de celwanden van de groente af te breken. Daarom pureren we het, zodat de celwanden kapot gemaakt zijn en de honden de voedingsstoffen uit de groente kunnen halen en op kunnen nemen.

Fruit pureer ik trouwens nooit. Wolven eten in de natuur ook fruit, zonder dat het gemalen is. Volgens mij heeft fruit ook niet dezelfde cellulose/celwanden.

Kokosnoot kun je zo geven (nou ja, zonder schil). Volgens mij staat er ergens op doggy.net nog een recept hoe je er kokosmelk van moet maken. Of het tegen de wormen helpt? Geen idee!

Noten en zaden (rauw) maal ik ook om ervoor te zorgen dat de hond er zo makkelijk mogelijk voedingsstoffen uit op kan nemen. Of dát nu werkelijk nodig is...? Volgens mij kunnen ze rauwe noten verteren zonder ze te malen. Zaden moeten bij mijn weten wel gemalen worden. Daar zit weer een wat harder schilletje omheen als bij een noot.
Door laura
#57885
Ik zit nu eens verder na te denken, misschien is het toch beter om de noten te malen.
Als ik me zelf naga. Er komt bij mij ook wel eens een hele zonnebloem eruit (ik kijk echt net altijd achterom hoor ;) :P) Die verteren wij dus ook niet als ze niet kapot gaan!

Misschien dat ze bij de hond ook niet goed verteren? Ik zal ze voortaan toch maar malen, zit je altijd goed volgens mij!
Door laura
#57886
He jose, mooi foto en mooie hondjes.
De foto doet het dus eindelijk!

Nu moet ik zelf nog een foto toevoegen :D
Door Jose
#57892
Ok bedankt allemaal.

Ja hier lusten ze wel alles maar het zijn geen grote schrokkers. Als we met ze alle fruit of nootjes eten knoepen en kauwen de dogs net zo hard als ons. Dus blijf ik het maar gewoon heel geven. Bij fruit is het zelfs zo dat als ze bv een peer krijgen ze er stukjes met de voortanden afhappen. Ik noem ze hier dan ook vaker koe of konijn dan hond zo'n koddig gezicht is dat.

De groente zal ik dan wel malen en pureren. Maar ook met een wortel zijn ze hier uren zoet. Lekker kluiven er aan.
Door Yorick
#58928
Jose schreef: Ok bedankt allemaal.

De groente zal ik dan wel malen en pureren. Maar ook met een wortel zijn ze hier uren zoet. Lekker kluiven er aan.

Uren zoet!! Wat leuk zeg!! Een wortel is hier knabbel en binnen, ze knabbelen er wel op maar echt knagen en er stukjes af bijten doen ze niet, wat een luxe zeg zo'n honden! Voor een wortel leggen ze zich zelfs niet neer, hoofd achterover en knabbel slik knabbel slik ook een koddig zich maar ik had het liever anders gezien ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door