Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door antoinette
#638470
nog ff een vraagje over beloninkjes/tussendoortjes. ( is al veel over geschreven, maar kan het niet allemaal meer vinden)Als ik Jazz uitlaat heb ik altijd beloninkjes bij me en ook tijdens de obedienceles gaat er bijna een hele maaltijd aan beloninkjes door. Er gaat dus een aardige hoeveelheid door. Meestal neem ik frolicjes of  van die kleine zachte beloninkjes in de vorm van een botje.
Nu wil ik dit ook gaan vervangen door wat gezonders.Als je barft moet je het ook goed doen.Heb nog geen droogmachine, laatst wel al geprobeerd in de oven wat lever te drogen, vond ze ook lekker.
Nu vind ze kaas ook erg lekker, dit is toch wel "gezond"?
Wat zit er eigenlijk allemaal in die frolicjes?
Welke beloninkjes zijn ook goed?Rodi worst?
Of kun je in de dierenwinkel ook wat natuurlijkers kopen?.................
Door *Robin*
#638473
Ik zou die frolicjes lekker weglaten 8)
beste wat je kan geven als beloninkjes is gedroogde pensstaafjes, die je in kleine stukjes knipt, of idd gedroogde lever, kip, alles kan je drogen en in kleine blokjes snijden ook vis, zalm schijnt niet zo fijn te zijn voor in je zak omdat dit erg vetiig blijft. ook long schijnt het niet zo goed te doen in de droogmachine, je kan prima in de oven drogen alleen is dit denk ik meer werk dan een droogmachine ;)
kaas zou ik niet te veel geven. het is nogal vettig en zout :)
Door Lizzy
#638476
Ik gebruik hier vooral gedroogd vlees/orgaanvlees. Maar ik gebruik ook kaas. De ultieme beloning, voor als ze echt mega-braaf is geweest. Verder kun je inderdaad pensstaafjes in stukjes knippen. Rodi-worst kan ook. Ik weet niet of het stevig genoeg is. Vroeger stonden die worsten stijf van de chemische anti-oxidanten, maar volgens mij zijn die eruit gehaald. Je moet even het etiket lezen. Als er op staat "door de eeg goedgekeurde anti-oxidanten": lekker laten liggen!

Wat er in Frolic zit: dat staat op de verpakking. Ik heb geen idee. Het is op Internet ook niet gemakkelijk te vinden, dus dat laat zich raden.

Laatst ben ik ook in een pet's place geweest om naar verantwoorde hondenkoekjes te zoeken omdat het gedroogde vlees op was. Verder als pensstaafjes (en nog opletten waar ze vandaan komen ook! Die van Proline zijn wel goed) en gedroogde visjes (voor de kat) ben ik niet gekomen. Alles staat stijf van de troep. Geef ik nog liever kaas.
Door Ramona
#638479
Zelf hebben wij van die "Lovelies" dingen. Dat zijn kleine rond/platte  brokjes. Zitten er zeker 100'den van in een zak, 750 gram.

Dit is de samenstelling: Granen, vlees & dierlijke bijproducten, plantaardige bijprodukten, mineralen, EU Toevoegingen (hier zet ik toch een beetje mijn vraagtekens bij ???)

Ruw eiwit: 22%
Calcium: 1%
Ruw vet: 5%
Fosfor: 0.8%
Ruwe as: 7%
Ruw celstof: 3%

ze zijn op zich wel handig om mee te nemen, aangezien ze het formaat van een 2-eurocent hebben.

Tja, wellicht zouden van die gedroogde orgaantjes of iets wat er het dichste bij komt toch nog t beste zijn ;)
Door Lil
#638481
hier inderdaad zelf drogen en ik koop vaker van die kleine zalmkoekjes (100% zalm en een beetje bindmiddel, geen EEG troep), visjes voor de kat e.d.
De rodiworst is tegenwoordig ook weer ok.
Door Shifra en Sharel
#638501
Die van mij krijgen jeuk van Kaas, ik geef het ze ook niet meer.
Ik had toen hier ooit gelezen over die kleine gedroogde visjes, die je eigenlijk voor de kat koopt.
Deze geef ik wel eens zo tussendoor, 1 per hond.
Ze vinden dit erg lekker.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#638544
Canex verkoopt ook kluifjes, deze bevatten alleen vis of kip en rijst. Er zitten dus wel granen in maar geen toegevoegde rommel. Mijn hond lust ze wel, maar het is niet echt de beloning waarvoor íe warm loopt.
Ik motiveer hem meestal met kaas en rodiworst (vooral die laatste daar is íe dol op).
Gebruikersavatar
Door *Monique
#638546
hier krijgen ze gedroogde long, pens, en ik heb gisteren voor de eerste keer zalm gedroogd in de machine. Gaat goed. Ik heb trouwens geen moeite met long drogen! Laatst heb ik kippelever gedroogd en dat ging ook goed. Verder neem ik ook wel kaas en Rodi. Maar nooit de troep als Frolic e.d
Door Lizzy
#638556
Dorothea2 schreef: Canex verkoopt ook kluifjes, deze bevatten alleen vis of kip en rijst. Er zitten dus wel granen in maar geen toegevoegde rommel. Mijn hond lust ze wel, maar het is niet echt de beloning waarvoor íe warm loopt.
Ik motiveer hem meestal met kaas en rodiworst (vooral die laatste daar is íe dol op).
Heb jij toevallig worst in huis? Kun je me zeggen of er troep in zit?
Door Lizzy
#638559
OK, op de site van Rodi staat bij de worst "zonder toevoegingen van geur, kleur en smaakstoffen" maar dat zegt natuurlijk nog niks over anti-oxidanten....
Door antoinette
#638594
heb er even een rodi worst bijgepakt.bij de ingredienten staat:
vlees en dierlijke bijproducten min. 80% waarvan 70% lamsvlees, granen, plantaardige bijproducten (min.10% rijst),mineralen,suiker,vitaminen. Zonder kunstmatige geur,kluer- en smaakstoffen. er staat niks over anti-oxidanten o.i.d.
Door tieneke
#638610
Hier alles uit de droger maar ook wel eens een lekker stukje kaas of brie.
Zaterdagavond waren onze Tsjechische vrienden op bezoek en ze vonden Tinus en Tara zo vreselijk leuk en lief dat ze meerdere keren een stukje kaas kregen...ach voor die ene keer  :)
Door Lil
#638670
[quote="antoinette"]
heb er even een rodi worst bijgepakt.bij de ingredienten staat:
vlees en dierlijke bijproducten min. 80% waarvan 70% lamsvlees, granen, plantaardige bijproducten (min.10% rijst),mineralen,suiker,vitaminen. Zonder kunstmatige geur,kluer- en smaakstoffen. er staat niks over anti-oxidanten o.i.d.
[/quote]

Ik heb zo te lezen een andere variant (kip en rund) maar daar staat dus ongeveer hetzelfde op.
Wat me wel opvalt dat het vier jaar geleden veel langer houdbaar was dan nu... Ik barfte toen nog niet en gaf de worst, nou die had ik gerust een dag buiten de koeling bij 25 graden en toen was er nog niets aan te zien, nu bederft hij als ik hem aanbreek al als hij vier dagen in de koelkast ligt....

Maar goed ik ga verder zoeken...
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#638680
Ik zou het ook niet weten of er antioxidanten inzitten, volgens mij niet want de worst is inderdaad erg bederfelijk.
Volgens mij is het een gefermenteerde worst, dat wil zeggen dat hij goed wordt gehouden mbv melkzuurbacterien. Het staat er niet op, maar op leverworst staat het volgens mij ook niet en die worden ook op die manier geconserveerd.
Gebruikersavatar
Door pike
#638686
Gebruik hier zelf gedroogde stukjes vlees en van die gedroogde visjes. Vinden ze super. Toevallig zag ik vanochtend iemand die in kleine stukjes gesneden Rodi gebruikte. Dat was al helemaal groen uitgeslagen. Volgens gebruiker was de aangebroken Rodi zo'n drie tot hooguit 4 dagen houdbaar.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door