Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door marja
#632006
maar iedereen mag natuurlijk antwoorden ;)

Ik zit de hele tijd te vergelijken op Barfplaats en rauwvoer, maar ik kom er niet uit!
Hele prooidieren gaan voeren is voor mij geen optie, dat gaat me nou net ff te ver.
Maar zonder groenten dat spreekt me wel aan, lijkt me lekker makkelijk.
Gewoon de goede verhoudingen kop spier en orgaan plus bot, en klaar is kees......en nog wat tafelresten(als dat perse moet)
Heb ik dat juist???
Gebruikersavatar
Door Angelique
#632009
marja schreef: maar iedereen mag natuurlijk antwoorden ;)

Ik zit de hele tijd te vergelijken op Barfplaats en rauwvoer, maar ik kom er niet uit!
Hele prooidieren gaan voeren is voor mij geen optie, dat gaat me nou net ff te ver.
Maar zonder groenten dat spreekt me wel aan, lijkt me lekker makkelijk.
Gewoon de goede verhoudingen kop spier en orgaan plus bot, en klaar is kees......en nog wat tafelresten(als dat perse moet)
Heb ik dat juist???


Hele prooidieren voeren we hier ook niet. Hier dus de (voor mijn honden) juiste verhouding van vleesbot, orgaan en spiervlees en omdat het voor mij goed voelt en de honden het best graag eten krijgen ze hier een paar keer per week een schepje geblancheerde groente erbij. Hele volksstammen geven geen groente, ook prima, als woef het maar goed doet, DAT is de hoofdzaak.
Zo kun je het doen ja.
Door marja
#632023
Angelique schreef:
Hele prooidieren voeren we hier ook niet. Hier dus de (voor mijn honden) juiste verhouding van vleesbot, orgaan en spiervlees en omdat het voor mij goed voelt en de honden het best graag eten krijgen ze hier een paar keer per week een schepje geblancheerde groente erbij. Hele volksstammen geven geen groente, ook prima, als woef het maar goed doet, DAT is de hoofdzaak.
Zo kun je het doen ja.
en dan krijgen ze geen vit. gebrek. zonder groenten? daar ben ik bang voor..........
Gebruikersavatar
Door Angelique
#632039
marja schreef: en dan krijgen ze geen vit. gebrek. zonder groenten? daar ben ik bang voor..........
Ik ook, daarom geef ik groente. Ook voor de ruwvezel trouwens.
Door dogsunlimited
#632046
marja schreef: maar iedereen mag natuurlijk antwoorden ;)

Ik zit de hele tijd te vergelijken op Barfplaats en rauwvoer, maar ik kom er niet uit!
Hele prooidieren gaan voeren is voor mij geen optie, dat gaat me nou net ff te ver.
Maar zonder groenten dat spreekt me wel aan, lijkt me lekker makkelijk.
Gewoon de goede verhoudingen kop spier en orgaan plus bot, en klaar is kees......en nog wat tafelresten(als dat perse moet)
Heb ik dat juist???
Yep, juist. En je kan kiezen voor het aanhouden van het 'wolvenmenu', maar voor mijn honden zou dat niet werken. Voor andere werkt dat weer perfect.
Ik wil je wel mijn menu's doormailen, dan kun je zelf vergelijken. Ik geef wel groentes, maar niet uit de normale groentemix. Ik heb wat groentespruiten als alfalfa en brocolli wat ik mix met 3 soorten zaden (van de natuurwinkel), eventueel aangevuld met kruiden. Ook geef ik kruiden apart van de groentemix (zeewier en brandnetel). Dat gebruik ik vooral als ruwvezelmix en ook voor de eventuele tekorten (maar als je goed voert, hoef je daar niet bang voor te zijn).
Door marja
#632149
barfje schreef: Yep, juist. En je kan kiezen voor het aanhouden van het 'wolvenmenu', maar voor mijn honden zou dat niet werken. Voor andere werkt dat weer perfect.
Ik wil je wel mijn menu's doormailen, dan kun je zelf vergelijken. Ik geef wel groentes, maar niet uit de normale groentemix. Ik heb wat groentespruiten als alfalfa en brocolli wat ik mix met 3 soorten zaden (van de natuurwinkel), eventueel aangevuld met kruiden. Ook geef ik kruiden apart van de groentemix (zeewier en brandnetel). Dat gebruik ik vooral als ruwvezelmix en ook voor de eventuele tekorten (maar als je goed voert, hoef je daar niet bang voor te zijn).
O.k thanks!
Ik zou wel een menu willen zijn ja, gewoon om te kijken hoe en wat ;)
Door Happy Tail
#632315
ik maak iedere keer als ik zin en tijd heb (meestal 4-5 keer per week) wat verse groentemix voor Baya. gewoon als ik voor onszelf aan het koken ben, dan snij ik van alles wat er in de koelkast aanwezig is wat af. dan de kastjes doorzoeken naar het lekkers: walnootje, makreel uit blik, knoflookje, pompoenpitjes, zalmolie oid.
Ik vind dat een hond behoefte heeeft aan groentemix, omdat ten eerste in ons biovlees minder vitamine en sporenelementen zitten en ten tweede ontbreken daar ook enkele van. En op deze manier krijg ik bij Baya knoflook enz erin

Verder haal ik eens in de zoveel weken een hele hoop tegelijk waarbij ik al rekening hou met de afwisseling en verhouding. Dan sluit ik me even op in de schuur en stal alles uit met diepvrieszakjes erbij. Die vul ik dan met alle variabelen in dagporties. Dus iedere dag haal ik dan een zakje eruit en pas als het in de bak ligt dan zie ik wat het exact is. 
bijv een zakje met 600 gram waarvan enkele kippenmaagjes, een eendenpoot, kipkarbo, stukje geitenvlees....

Als je genoeg variatie erin breng en de percenteages een klein beetje in de gaten houd dan is het niet zo moeilijk
Door marja
#632384
Happy Tail schreef: ik maak iedere keer als ik zin en tijd heb (meestal 4-5 keer per week) wat verse groentemix voor Baya. gewoon als ik voor onszelf aan het koken ben, dan snij ik van alles wat er in de koelkast aanwezig is wat af. dan de kastjes doorzoeken naar het lekkers: walnootje, makreel uit blik, knoflookje, pompoenpitjes, zalmolie oid.
Ik vind dat een hond behoefte heeeft aan groentemix, omdat ten eerste in ons biovlees minder vitamine en sporenelementen zitten en ten tweede ontbreken daar ook enkele van. En op deze manier krijg ik bij Baya knoflook enz erin

Verder haal ik eens in de zoveel weken een hele hoop tegelijk waarbij ik al rekening hou met de afwisseling en verhouding. Dan sluit ik me even op in de schuur en stal alles uit met diepvrieszakjes erbij. Die vul ik dan met alle variabelen in dagporties. Dus iedere dag haal ik dan een zakje eruit en pas als het in de bak ligt dan zie ik wat het exact is. 
bijv een zakje met 600 gram waarvan enkele kippenmaagjes, een eendenpoot, kipkarbo, stukje geitenvlees....

Als je genoeg variatie erin breng en de percenteages een klein beetje in de gaten houd dan is het niet zo moeilijk


Thanks voor je verhaal!
Ben er nog niet uit hoor, kvv of zelf doen ;)
Door Mevroi Kruim
#632549
marja schreef: Thanks voor je verhaal!
Ben er nog niet uit hoor, kvv of zelf doen ;)
KVV is makkelijker. Maar barf is veel en veel leuker  ;)
Een pakkie kvv opentrekken is net zo interessant als een zak brokken opentrekken. En je hond heeft het net zo snel op, of sneller. Ja, het is wel tig keer beter voor hem dan brok. Maar als je wilt zien en beleven hoe een hond echt hoort te eten dan is er maar een mogelijkheid en dat is barf.
Door Happy Tail
#632716
marja schreef: Thanks voor je verhaal!
Ben er nog niet uit hoor, kvv of zelf doen ;)
herkenbaar..ik heb eerst 1 jaar half half gedaan. Eerst half brok half KVV en toen smorgens hamburgers en savonds Barf. Kwam er steeds meer achter dat brokken toch niet zo goed zijn voor onze vleeseters

En op een gegeven moment stond ze voor de bak hamburgers en me aan te kijken...moet IK dat eten??
Tja

we zijn nu 3/4 jaar verder en ik barf 100% ze krijgt 1 x per dag.
kan me nu niet eens meer voorstellen dan Baya brokken heeft gehad
Door marja
#632889
Happy Tail schreef: herkenbaar..ik heb eerst 1 jaar half half gedaan. Eerst half brok half KVV en toen smorgens hamburgers en savonds Barf. Kwam er steeds meer achter dat brokken toch niet zo goed zijn voor onze vleeseters

En op een gegeven moment stond ze voor de bak hamburgers en me aan te kijken...moet IK dat eten??
Tja

we zijn nu 3/4 jaar verder en ik barf 100% ze krijgt 1 x per dag.
kan me nu niet eens meer voorstellen dan Baya brokken heeft gehad
Daar voel ik wel wat voor!
's ochtend kvv en 's avonds Barf ;)
Maar tussendemiddag dan............ze eten hier drie keer per dag ;D
Door Happy Tail
#632895
hier krijgt ze smiddags nog wel eens een runderoortje of pensstaafje
kweet niet hoe oud ze zijn, maar kunnen ze niet over op 2 x per dag dan?

hier is Baya er vrij snel aan gewend om maar 1 x te krijgen. Ze is nu heel voldaan na het eten en valt als een blok in slaap daarna om lekker uit te buiken. met 2 x per dag had ze dit niet.

tja en andes smorgens kvv smiddags een kipkarbo oid en savonds de rest.
Door marja
#632903
Happy Tail schreef: hier krijgt ze smiddags nog wel eens een runderoortje of pensstaafje
kweet niet hoe oud ze zijn, maar kunnen ze niet over op 2 x per dag dan?

hier is Baya er vrij snel aan gewend om maar 1 x te krijgen. Ze is nu heel voldaan na het eten en valt als een blok in slaap daarna om lekker uit te buiken. met 2 x per dag had ze dit niet.

tja en andes smorgens kvv smiddags een kipkarbo oid en savonds de rest.
Dat drie keer per dag eten heb ik altijd gedaan ivm maagkanteling!
Maar dat was met brokken..........
Door roefus
#632987
marja schreef: Dat drie keer per dag eten heb ik altijd gedaan ivm maagkanteling!
Maar dat was met brokken..........
Ik voer twee keer, maar denk dat als ik zou overschakelen naar 'een keer' dat dat dan makkelijk zou gaan.
Als ik Roefus ''s avonds heel veel geef, hoeft hij 's ochtends van zichzelf al niks.
Meestal geef ik 's ochtends een beetje, 's avonds de volle hap.
Ik denk dat als je werkelijk gaat barfen, dat het makkelijker en beter is om geen drie voedingen meer te doen.
Ze zijn dan vanzelf ook meer verzadigd, omdat je makkelijk iets 'groters' kunt geven.

Maar goed, de weg wijst zich vanzelf (denk ik).
Alles hoeft niet ineens.
KVV en wat barf-materiaal is makkelijk om te beginnen.
En een veilig gevoel (vond ikzelf) om altijd wat rollen CB in voorraad te hebben  :D
Door marja
#632996
roefus schreef: Ik voer twee keer, maar denk dat als ik zou overschakelen naar 'een keer' dat dat dan makkelijk zou gaan.
Als ik Roefus ''s avonds heel veel geef, hoeft hij 's ochtends van zichzelf al niks.
Meestal geef ik 's ochtends een beetje, 's avonds de volle hap.
Ik denk dat als je werkelijk gaat barfen, dat het makkelijker en beter is om geen drie voedingen meer te doen.
Ze zijn dan vanzelf ook meer verzadigd, omdat je makkelijk iets 'groters' kunt geven.

Maar goed, de weg wijst zich vanzelf (denk ik).
Alles hoeft niet ineens.
KVV en wat barf-materiaal is makkelijk om te beginnen.
En een veilig gevoel (vond ikzelf) om altijd wat rollen CB in voorraad te hebben  :D
Maar hoe moet dat als je op vakantiegaat met de honden?
En als ze eens naar een pension gaan?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door