Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door marja
#632028
Anita* schreef: ja kunnen we elkaar een hand geven. wat heb jij trouwens prachtige honden zeg,echt van die heerlijke knuffels :)
eens! ;D
Door Lil
#632053
marja schreef: Ja! over die pens..........
Ik haal wel eens zo'n diepvriespens bij de dierenwinkel maar die dingen zijn zo klein, dat hebben ze in een paar min. op hier :(

Ik neem aan dat jullie het over andere pens hebben? als ik lees dat ze daar uren mee bezig kunnen zijn???
haha dan zijn dat vast geen hele koeienpensen, die wegen tussen de tien en vijftien kilo. Slepen joh met zo'n lekkende vuilniszak  ;D
Enne dan lekker gaan zitten snijden, en ondertussen snoept de hond van de maaginhoud (ziet uit als ontlasting....) en de katten zitten ernaast. He, pens is vies, maar als de hond vlees krijgt, waar is het lekkers voor ons? Dus dan ook maar stukje kip voeren...
Door marja
#632160
Lil schreef: haha dan zijn dat vast geen hele koeienpensen, die wegen tussen de tien en vijftien kilo. Slepen joh met zo'n lekkende vuilniszak  ;D
Enne dan lekker gaan zitten snijden, en ondertussen snoept de hond van de maaginhoud (ziet uit als ontlasting....) en de katten zitten ernaast. He, pens is vies, maar als de hond vlees krijgt, waar is het lekkers voor ons? Dus dan ook maar stukje kip voeren...
tssss dat klinkt heel aantrekkelijk :-\
Waar haal je zo'n pens?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#632161
[quote="marja"]
tssss dat klinkt heel aantrekkelijk :-\
Waar haal je zo'n pens?
[/quote]

Slachthuis en/of zelfslachtende slager.

Wat jij koopt zal wel runderpens zijn, maar dan gewoon een stukje.
Door marja
#632165
[quote="Angelique"]
Slachthuis en/of zelfslachtende slager.

Wat jij koopt zal wel runderpens zijn, maar dan gewoon een stukje.
[/quote]

Er zijn toch geen zelfslachtende slagers meer, volgens de slagers hier is dat landelijk verboden??
Door Kefraya
#632170
[quote="marja"]
Er zijn toch geen zelfslachtende slagers meer, volgens de slagers hier is dat landelijk verboden??
[/quote]

Dat is helaas een misverstand: boeren en slagers mogen zelf blijven slachten, maar moeten aan een aantal voorwaarden voldoen. Helaas heeft Brussel die regels zo aangescherpt dat het voor de meesten vrijwel onmogelijk is om er aan te voldoen. Zo moet iedere zelfslachter bv. verplicht een wasinstallatie voor vrachtwagens laten bouwen (kosten rond de 20.000 euro)  :o
In Nijkerk bv. zit een zelfslachtende boer die heel goed is voor de dieren (laat varkens bv. eerst een paar nachten tot rust komen in de stal voordat hij ze gaat slachten), maar qua barf-onderdelen heb je er helaas niet veel aan omdat hij maar zo kleinschalig werkt.
Door marja
#632217
[quote="Kruimel"]
En er zijn ook best veel kleine slachthuizen waar wat te regelen valt met pens.
[/quote]

Ja weet ik hoor ;)
Ben me nu eerst helemaal aan het verdiepen in alle soorten en maten en vooral prijzen!! van kvv.
Zelf samenstellen is voor mij eigenlijk geen optie, blijf het een gedoe vinden :(

Dus dacht ik om voorlopig volledig op kvv te gaan maar daarbij ook botten, kippen enz te doen.
Door marja
#632218
[quote="Kefraya"]
Dat is helaas een misverstand: boeren en slagers mogen zelf blijven slachten, maar moeten aan een aantal voorwaarden voldoen. Helaas heeft Brussel die regels zo aangescherpt dat het voor de meesten vrijwel onmogelijk is om er aan te voldoen. Zo moet iedere zelfslachter bv. verplicht een wasinstallatie voor vrachtwagens laten bouwen (kosten rond de 20.000 euro)  :o
In Nijkerk bv. zit een zelfslachtende boer die heel goed is voor de dieren (laat varkens bv. eerst een paar nachten tot rust komen in de stal voordat hij ze gaat slachten), maar qua barf-onderdelen heb je er helaas niet veel aan omdat hij maar zo kleinschalig werkt.

[/quote]

:) weet ik dan ook weer!
Door Femke
#632230
[quote="marja"]
Ja weet ik hoor ;)
Ben me nu eerst helemaal aan het verdiepen in alle soorten en maten en vooral prijzen!! van kvv.
Zelf samenstellen is voor mij eigenlijk geen optie, blijf het een gedoe vinden :(

Dus dacht ik om voorlopig volledig op kvv te gaan maar daarbij ook botten, kippen enz te doen.
[/quote]


en voilà, daar is het eerste BARF-begin al.  Kijk niet raar op als je er straks ineens achter komt dat je al 2 weken geen KVV meer gevoerd hebt, want zo gaat het namelijk met Barf. Je rolt er gewoon in..........en dan is het helemaal niet meer ingewikkeld!

Ik denk dat 5 van de 10 barfers (inclusief mijzelf) hier op BP in eerste instantie helemaaaaal niet van plan waren om te gaan barfen ;)
Door marja
#632237
[quote="Femke"]

en voilà, daar is het eerste BARF-begin al.  Kijk niet raar op als je er straks ineens achter komt dat je al 2 weken geen KVV meer gevoerd hebt, want zo gaat het namelijk met Barf. Je rolt er gewoon in..........en dan is het helemaal niet meer ingewikkeld!

Ik denk dat 5 van de 10 barfers (inclusief mijzelf) hier op BP in eerste instantie helemaaaaal niet van plan waren om te gaan barfen ;)
[/quote]

Het plan was om drie dagen kvv te geven en vier dagen brokken.
Die brokken zijn inmiddels helemaal weg............... ;)
Door Lizzy
#632246
[quote="marja"]
Het plan was om drie dagen kvv te geven en vier dagen brokken.
Die brokken zijn inmiddels helemaal weg............... ;)
[/quote]

;D ;D ;D ;D ;D

Super snelle leerling!
Door marja
#632253
[quote="Lizzy"]
;D ;D ;D ;D ;D

Super snelle leerling!
[/quote]

Ze zijn nu alebei wel heel erg aan de dunne, is wel even normaal toch??
Door Lizzy
#632256
[quote="marja"]
Ze zijn nu alebei wel heel erg aan de dunne, is wel even normaal toch??
[/quote]

Op zich kun je wel verwachten dat de eerste dagen van overschakeling er wat rommelige ontlasting is. De ene keer hard, de andere keer zacht. Nou is het niet onmogelijk dat ze om een andere reden dunne ontlasting hebben hoor, want er heerst van alles en nog wat. Het zou erg toevallig zijn, maar niet ondenkbaar.... Is het waterdun of vla-dun? Kunnen ze de ontlasting ophouden? Of zijn ze onzindelijk?
Door marja
#632264
Lizzy schreef: Op zich kun je wel verwachten dat de eerste dagen van overschakeling er wat rommelige ontlasting is. De ene keer hard, de andere keer zacht. Nou is het niet onmogelijk dat ze om een andere reden dunne ontlasting hebben hoor, want er heerst van alles en nog wat. Het zou erg toevallig zijn, maar niet ondenkbaar.... Is het waterdun of vla-dun? Kunnen ze de ontlasting ophouden? Of zijn ze onzindelijk?
Iets dunner dan vla maar zeker niet waterdun.
En het is zo geel van kleur!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door