Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#626353
barfje schreef: Ik kan me geen voorstelling maken dat de oermens in hoofdzaak vegetariër was, eerlijk gezegd. Stel dat als de herseninhoud werd gevoed door dierlijke eiwitten, dan zou je zeggen dat meerdere generaties vegetariërs van nu op hele lange termijn juist een kleinere herseninhoud krijgen. Ga je dan niet een flinke stap achteruit ipv vooruit?
Waren de Maya's en Inca's ook niet een vegetarisch volk? Met een zeer bijzondere hoog cultuur?
Door Cathelijn
#626369
[quote="Lizzy"]
Waren de Maya's en Inca's ook niet een vegetarisch volk? Met een zeer bijzondere hoog cultuur?
[/quote]
misschien wel vegetarisch, maar de Inca's waren ook zeer oorlogszuchtig en overheersend. Dus een vegetarisch leven maakt de mens nog niet vredelievend  :-\
Door Lizzy
#626376
[quote="Cathelijn"]
misschien wel vegetarisch, maar de Inca's waren ook zeer oorlogszuchtig en overheersend. Dus een vegetarisch leven maakt de mens nog niet vredelievend  :-\
[/quote]

Nee, ik ben bang dat de oplossing niet zo simpel is... Lekker volkje dus, die Inca's..... :-\ ::)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#626411
[quote="barfje"]
Ik kan me geen voorstelling maken dat de oermens in hoofdzaak vegetariër was, eerlijk gezegd. Stel dat als de herseninhoud werd gevoed door dierlijke eiwitten, dan zou je zeggen dat meerdere generaties vegetariërs van nu op hele lange termijn juist een kleinere herseninhoud krijgen. Ga je dan niet een flinke stap achteruit ipv vooruit?
[/quote]
Probeer maar eens een dier te vangen en te doden. Volgens mij waren ze blij als ze eens een dier te pakken hadden en aten ze voornamelijk planten en wortels.
Pas toen ze dieren gingen houden als huisdier, gingen ze veel vlees eten.

Ik ken toch wel een aantal mensen die nog nooit een hap vlees hebben gehad in hun leven. En die hebben ook kinderen die nog nooit vlees gegeten hebben.
Over hun herseninhoud kan ik niet oordelen, maar aan hun intelligentie ontbreekt niets.
Door Lizzy
#626419
[quote="Hitam"]
Probeer maar eens een dier te vangen en te doden. Volgens mij waren ze blij als ze eens een dier te pakken hadden en aten ze voornamelijk planten en wortels.
Pas toen ze dieren gingen houden als huisdier, gingen ze veel vlees eten.

Ik ken toch wel een aantal mensen die nog nooit een hap vlees hebben gehad in hun leven. En die hebben ook kinderen die nog nooit vlees gegeten hebben.
Over hun herseninhoud kan ik niet oordelen, maar aan hun intelligentie ontbreekt niets.
[/quote]

Ik ken inmiddels zelfs vegetariers uit de 3de lijn (3de generatie) en aan hun intelligentie mankeert inderdaad niks.... 
Door Cathelijn
#626429
[quote="Lizzy"]
Ik ken inmiddels zelfs vegetariers uit de 3de lijn (3de generatie) en aan hun intelligentie mankeert inderdaad niks.... 
[/quote]
okee, maar onze hersenen zijn ook niet in 3 generaties groter geworden. In de evolutie is 3 generaties helemaal niks :-\
Door Lizzy
#626432
[quote="Cathelijn"]
okee, maar onze hersenen zijn ook niet in 3 generaties groter geworden. In de evolutie is 3 generaties helemaal niks :-\
[/quote]

Nou, ik weet niet of een zogenaamd tekort aan bepaalde eiwitten niet een direct resultaat lijken op te leveren:

"Sterker nog, zonder vlees waren de mensenhersenen niet zo groot als ze nu zijn. Als vegetarier weet ik dat mensen met een zorgvuldig uitgebalanceerd dieet zonder vlees kunnen, maar als je het dieet qua eiwitten niet zorgvuldig samenstelt krijg je echt tekort aan een aantal essentiele aminozuren met uitsluitend plantaardige voeding. Mensenhersenen groeien idioot hard in de eerste levensfase (itt dierenhersenen, die zijn al bijna op de ware grootte bij de geboorte) en daarvoor zijn veel eiwitten en andere hoogwaardige voedingsstoffen nodig.
Je kunt die goed uit de combinatie van peulvruchten en granen halen, maar dan moet je die wel kunnen krijgen, en ze ook nog lang en zorgvuldig koken. De hersenen van onze verre voorouders begonnen al met groeien toen ze het vuur nog lang niet kenden, althans niet als een methode om voedsel gaar te krijgen. Laat staan dat ze vlijtig peulvruchten gingen verzamelen, en granen bestonden toen ook nog niet. Het meest waarschijnlijk is dat het eten van dierlijke prooien de hersengroei mogelijk maakte. En het prille begin daarvan zie je bij sommige chimpanseegroepen".
Door Cathelijn
#626448
dus: als je als kind niet de juiste eiwitten etc binnenkrijgt, zouden je hersenen zich minder goed ontwikkelen? Zou dat meteen functioneel merkbaar zijn of in eerste instantie alleen in grootte?

En dan nog een 'conclusie': de families die al generaties lang vegetarisch zijn, weten dus uitstekend hoe ze het 'gebrek' aan dierlijke eiwitten via plantaardige producten kunnen compenseren.
Door Lizzy
#626451
Cathelijn schreef: dus: als je als kind niet de juiste eiwitten etc binnenkrijgt, zouden je hersenen zich minder goed ontwikkelen? Zou dat meteen functioneel merkbaar zijn of in eerste instantie alleen in grootte?
Ehhh.... Goeie vraag....
En dan nog een 'conclusie': de families die al generaties lang vegetarisch zijn, weten dus uitstekend hoe ze het 'gebrek' aan dierlijke eiwitten via plantaardige producten kunnen compenseren.
Ja, die conclusie zou je inderdaad ook kunnen trekken....

Lastige materie ;D
Door Lil
#626490
Even een domme vraag van een niet bioloog:
Heeft de grote van de hersenen wat te maken met het functioneren ervan als we zo'n groot deel van onze hersenen niet gebruiken??? Kunnen kleinere hersenen niet net zo veel als grotere?

Misschien erg dom, maar vroeg me dat dus echt af.
Door conleeuw
#626510
[quote="Lizzy"]
Hahaha, ik lees net dat wij best wat meer op de Bonobo zouden mogen lijken:

"Het grootste verschil tussen chimpansees en bonobo's blijkt niet in het uiterlijk van deze apen te zitten, maar in de manier waarop ze hun samenleving hebben ingericht. Bij de chimpansees bepalen de belangrijke mannen de gang van zaken. Bij de bonobo's zijn echter de vrouwen de spil van de samenleving. En daardoor ontstaat een heel andere apenmaatschappij!

In de bonobomaatschappij hebben vrouwen de sterkste relaties met elkaar. Om hun onderlinge relatie te bevestigen besteden ze veel aandacht aan elkaar. Ze vlooien elkaar regelmatig; vaker dan mannen onderling en vaker dan mannen en vrouwen elkaar vlooien. Bonobovrouwen komen tussenbeide als er ruzies dreigen en zij bepalen wanneer de groep gaat rusten, of juist verder trekt, en welke kant op. Bonobovrouwtjes worden bij verhuizing naar een andere gemeenschap pas geaccepteerd als de oudere, hooggeplaatste vrouwen van die groep het daarmee eens zijn".
[/quote]
En dat is nog niet alles van de Bonobo verhaal. Sex speelt een grote rol in Bonobo leefgemeenschap om onderlinge spanning op te lossen en ook als band tussen leden van een groep, mannetjes paren met enig regelmaat met vrouwtjes, jong en oud, vrouwtjes hebben ook sexuele contact met elkaar zogeheten genito-genital rubbing of GG rubbing.
Dus Bonobo's hebben de motto "make love not war" echt eigen gemaakt.... hadden wij dat niet beter kunnen vererven :D
Wat eten betreft eet ook de bonobo wel eens dierlijke eiwitten, insecten, hagendissen en zelfs squirrels maar het jagen zoals de chimp het doet op apen is "nog" niet gezien bij de Bonobo.

Kijk, al waren wij in de evolutionaire verleden vegetarisch, dan kregen wij toch nog dierlijke eiwitten binne, ik laat mij niet wijs maken dat in de oertijd, de appeltjes of wilde vijgen of andere plantaardige, insect vrij waren, dus ongetwijfeld pikten de oer mensen ook wel een wormpje hier en een krekeltje daar in hun eten mee. Daarbij komt dat als je de "oude" culturen (ons bekend dus niet stok oud in evolutionaire termen...) qua eetgewoonte bekijk, zie Aboriginals en bushman bijvoorbeeld, dan is insecten eten toch een deel van hun bestaan....... kan mij zo voorstellen dat ook in de oer tijd enigsinds gebruik werd gemaakt van deze bron van eiwitten  :-\  en eieren rennen ook niet weg........ dus mischien...... wie weet... is spekuleer ook maar een eind weg ;D
Gebruikersavatar
Door pike
#626518
Cathelijn schreef: misschien wel vegetarisch, maar de Inca's waren ook zeer oorlogszuchtig en overheersend. Dus een vegetarisch leven maakt de mens nog niet vredelievend  :-\
Sterker, volgens mij waren ze kannibalistisch :o
Gebruikersavatar
Door pike
#626520
Lizzy schreef: Nou, ik vraag me dus oprecht wel eens af waar al die agressiviteit bij mensen vandaan komt. Want waar heeft de mens van oorsprong al deze agressie voor nodig? Voor het 'vangen' van gras?
Het lijkt mij dat die agressie niet door vlees veroorzaakt wordt, net zo min als onze honden agressief of vals worden van vlees. Maar al die troep die in ons voedsel wordt gestopt?? Laatst een engels programma gezien over moeilijke en uiterst agressieve kindertjes. Zij gingen op een suikervrij dieet en toen werden het hele lieve kindertjes. Dan hebben we het dus nog niet eens over  E-nummers.
Gebruikersavatar
Door pike
#626531
conleeuw schreef: Kijk, al waren wij in de evolutionaire verleden vegetarisch, dan kregen wij toch nog dierlijke eiwitten binne, ik laat mij niet wijs maken dat in de oertijd, de appeltjes of wilde vijgen of andere plantaardige, insect vrij waren, dus ongetwijfeld pikten de oer mensen ook wel een wormpje hier en een krekeltje daar in hun eten mee. Daarbij komt dat als je de "oude" culturen (ons bekend dus niet stok oud in evolutionaire termen...) qua eetgewoonte bekijk, zie Aboriginals en bushman bijvoorbeeld, dan is insecten eten toch een deel van hun bestaan....... kan mij zo voorstellen dat ook in de oer tijd enigsinds gebruik werd gemaakt van deze bron van eiwitten  :-\  en eieren rennen ook niet weg........ dus mischien...... wie weet... is spekuleer ook maar een eind weg ;D
Bij al die "oude" culturen, dus bij al die volkeren die bestonden toen de westerlingen niet zo heel lang geleden op ontdekkingsreis gingen, werd vlees gegeten. Als ze zelf geen dieren hielden, dan werd er jacht op gemaakt. Bij het ene volk meer dan bij het andere. Als ze wel dieren hielden werd er evengoed ook nog gejaagd.
In de prehistorie, als je niet sterk genoeg was of niet de juiste wapens had dan moest je gewoon slim zijn. Je groef een kuil als val of joeg de dieren de afgrond in. En voor dat we zo slim waren en voor dat we vuur maakten? Toen aten we gewoon wat we konden vinden: naast zaden, vruchten, knollen, blad, insecten waren dat ook kadavers of de resten daarvan.
Niet dat ik iedereen aan het vlees wil hoor ;) Maar als vegetarieër moet je inderdaad heel goed weten waar je mee bezig bent om er voor te zorgen dat je alle benodigde essentiële eiwitten binnen krijgt. En als je aldus verantwoord bezig bent zal de herseninhoud ook wel hetzelfde blijven lijkt mij.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door