Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bart H
#624413
Vandaag een doos kalfs spareribs in de aanbieding bij de Makro gekocht (4,75 per kg).

Laten ontdooien en aan mijn schnauzer gegeven, die een ervaren botteneter is. Toen hij klaar was, viel het mij op dat het terras bezaaid was met botsplinters.

Is dit normaal? Afbeelding
Door 202Spots
#624422
Bart H schreef: Toen hij klaar was, viel het mij op dat het terras bezaaid was met botsplinters.

Is dit normaal? Afbeelding
Ik vind kalfs ribben TE hard, en koop ze niet meer...ik heb ze ook wel is met de hamer bewerkt, en kwam toen ook tot de ontdekking dat ik alleen maar die lange spinters kreeg, geen verbrijzelde bot zoals met andere botten...nee, echt van die 3-5 cm lange scherpe splinters.
Ik hoop dat je ze hebt opgeraapt en weg gegooit/gegooid...
weg gedaan! 
Laatst gewijzigd door mahuni op wo 30 aug 2006, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bart H
#624424
202spots schreef: Ik vind kalfs ribben TE hard, en koop ze niet meer...ik heb ze ook wel is met de hamer bewerkt, en kwam toen ook tot de ontdekking dat ik alleen maar die lange spinters kreeg, geen verbrijzelde bot zoals met andere botten...nee, echt van die 3-5 cm lange scherpe splinters.
Ja, hier ook van die lange splinters. Nooit een soortgelijk probleem met lamsribben gehad.


Wat een teleurstelling! 8 kilo kalfsribben in de vriezer. Afbeelding

Ik hoop dat je ze hebt opgeraapt en weg gegooit/gegooid...
weg gedaan!
Afbeelding
Door 202Spots
#624436
Bart H schreef: Ja, hier ook van die lange splinters. Nooit een soortgelijk probleem met lamsribben gehad.
Lamsrib is zachtere bot...dus volgende keer lam!!
Wat een teleurstelling! 8 kilo kalfsribben in de vriezer. Afbeelding
Nee!!! hoef je niet alles weg te gooien hoor, maar laat alleen het vlees eraf kluiven en dan de kale rib weg halen. ;)
Ik bedoeld de spinters weg gedaan voordat die worden opgegeten!
Afbeelding
"iemand" van sisilieja zit mij te peste over me schrijven, dus voordat ze weer wat heeft aan of op te merken ....snappie ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#624530
Bart H schreef:


Wat een teleurstelling! 8 kilo kalfsribben in de vriezer. Afbeelding


Afbeelding
Je kunt ze natuurlijk ook gewoon in je eigen vriezer leggen :D
Door Lizzy
#624535
Ik voer ook kalfswervel en rib. En hoewel ik het ook wel hard vind en ook wel wat splinters vind, voer ik het al lange tijd, zonder problemen. Ik geef wel vooral lekker flink wat pens. Maar, als het echt te gek is met de splinters of als je het eng vindt: dan zou ik het ook een andere bestemming geven....
Door Bart H
#624582
Bedankt voor de reacties. Ik vind het inderdaad te eng om het weer the geven. De splinters die ik vond waren werkelijk vlijmscherp.
Door Cindy de Wolf
#624584
Ik voer zo af en toe kalfsribben van het IC, zo af en toe omdat ik 5.00 de kg toch wel duur vind. Maar dit verhaal beangstigd mij toch wel behoorlijk en ik heb net een aantal kg besteld :o Die van het IC zijn wel heel erg goed bevleesd. Wat zeggen de kenners hiervan?
Door Lizzy
#624669
Cindy de Wolf schreef: Ik voer zo af en toe kalfsribben van het IC, zo af en toe omdat ik 5.00 de kg toch wel duur vind. Maar dit verhaal beangstigd mij toch wel behoorlijk en ik heb net een aantal kg besteld :o Die van het IC zijn wel heel erg goed bevleesd. Wat zeggen de kenners hiervan?
Ik ken ze niet, denk ik. Maar als jij die ervaring niet hebt, dat je splinters ziet: zou ik ze blijven voeren, met pens. Ik voer ze ook. Bij mij komen ze alleen niet van IC vandaan maar van De Boer & Zn. Maar volgens mij haalt IC ze daar ook!
Door Cindy de Wolf
#624782
Lizzy schreef: Ik ken ze niet, denk ik. Maar als jij die ervaring niet hebt, dat je splinters ziet: zou ik ze blijven voeren, met pens. Ik voer ze ook. Bij mij komen ze alleen niet van IC vandaan maar van De Boer & Zn. Maar volgens mij haalt IC ze daar ook!
Ik heb ze tot nu toe altijd zonder extra vlees/pens gegeven, omdat er al zo'n onwijs dikke laag vlees op zit. Ik zal ze met pens gaan geven. Zijn ze bij De Boer en Zn goedkoper?
Door Lizzy
#624808
Cindy de Wolf schreef: Ik heb ze tot nu toe altijd zonder extra vlees/pens gegeven, omdat er al zo'n onwijs dikke laag vlees op zit. Ik zal ze met pens gaan geven. Zijn ze bij De Boer en Zn goedkoper?
Als jij geen nare ervaringen hebt met splinters, kun je ze ook zo blijven geven maar wat extra pens is wat extra veiligheid...

Bij Boer & Zn zijn de ribben even duur maar de wervels goedkoper maar daar zit dan ook vrijwel geen vlees aan. Nu kun je daar als particulier niet rechtstreeks kopen trouwens.
Door bas rouge
#624830
Cindy de Wolf schreef: Ik heb ze tot nu toe altijd zonder extra vlees/pens gegeven, omdat er al zo'n onwijs dikke laag vlees op zit. Ik zal ze met pens gaan geven. Zijn ze bij De Boer en Zn goedkoper?
Ik geef ze ook wel eens, de kalfsribben van IC, vind ze te duur voor regulier. Ik geef ze altijd zonder extra vlees erbij omdat er zo veel vlees aan zit. Ik heb geen problemen gezien; niet splinteren, niet bij vertering en ook niet qua hardheid. Ik heb een ouder klein hondje die echt niet alles van bot goed kapot krijgt dus als hij die ribben makkelijk eet dan geloof ik echt niet dat ze te hard zijn. De kalfswervels die ik weleens koop via Canis Naturalis zijn voor die kleine echt te hard.
Door Domestic_Dog
#624993
Hier laten ze de botten zelf al liggen, ze kluiven het vlees eraf, knagen nog wat aan zo'n wervel en lopen dan weg  ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#625117
Ik voer ook geen kalfsribben meer, ik vond hier superlange haarscherpe splinters op de vloer. Hier krijgen ze aan rib alleen nog geiten of lamsribben.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door