Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door nesje
#623832
hallo,

we hebben sinds een maand de diagnose pancreatitis gekregen voor onze hond.

sindsdien zit hij op dieetvoedig (I/D), maar we vullen het aan met verse groenten.

Graag had ik geweten wat wel of niet gegeven mag of kan worden aan een hond.

wat ik al weet:

worteltjes, gekookt: ja
witloof, gekookt: ja

tomaten: ????? (lust het wel)

maar wat nog?

kolen zouden niet zo goed zijn...

alvast bedankt!
Door 202Spots
#623887
felina schreef: In jouw geval is het verstandig om alles rauw te voeren, dus barf.
Nou nou.....alles rauw is prima maar dat kan NU echt niet gelijk gebeuren hoor...Het heeft voor Cis echt wel 5-6 maanden geduurd voordat ze weer helemaal over was op alles en alleen maar rauw.

Maar weet je de oorzaak van de pancreatitis?

Hie kan je meer lezen over Cissy en ook hoe we haar terug op rauw hebben gekregen:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 411.0.html
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 31.30.html
Door 202Spots
#624117
nesje schreef: Graag had ik geweten wat wel of niet gegeven mag of kan worden aan een hond.
wat ik al weet:
worteltjes, gekookt: ja
witloof, gekookt: ja
tomaten: ????? (lust het wel)
maar wat nog?
kolen zouden niet zo goed zijn...
Worteltje is goed,maar ik zou liever andijvie of broccoli inplaats van de witlof geven, tomaat zou ik ook niet doen,en beetje kool moet ook kunnen,boerenkool of chinese kool.
Verder...boontjes, selderijstengel, courgette,beetje bloemkool, koolraap...er is genoeg om uit te kiezen!
Door nesje
#624218
dank je wel voor de info!!

wortels eet hij heeel graag, gisteren kreeg hij reeds een portie, vandaag de rest!

dit vond ik op een andere site (na lang zoeken!!!):

groenten: wortel, bloemkool, broccoli, andijvie, spinazie, boontjes, sla, tomaat (niet teveel!!!), spruiten, kool

fruit: appel, sinaasappel, peer en banaan

bklijkbaar moet alles gemixt worden, dus snij ik het eerst heel klein en dan pletten met een vork.

best wordt alles gekookt, niet?


mag platte kaas of yoghurt eigelijk? platte kaas lust hij wel (een klein beetje geprobeerd)
Door Lizzy
#624234
Bij mijn weten is het belangrijk om zo weinig mogelijk vetten te voeren. Dus een magere versie van barf (voer je nu brokken?). Dat betekent: geen lamsvlees. Wel magere vleessoorten. Wel veel groente en ook magere kwark en yoghurt kan prima gegeten worden.

Ik zou zelf geen fruit geven. Dat bevat gewoon teveel suikers. Ik zou wel groente geven. Je kunt groente koken, maar je kunt ook rauwe groentes helemaal pureren.
Door 202Spots
#624389
Lizzy schreef: Bij mijn weten is het belangrijk om zo weinig mogelijk vetten te voeren. Dus een magere versie van barf (voer je nu brokken?). Dat betekent: geen lamsvlees. Wel magere vleessoorten. Wel veel groente en ook magere kwark en yoghurt kan prima gegeten worden.
Ik zou zelf geen fruit geven. Dat bevat gewoon teveel suikers. Ik zou wel groente geven. Je kunt groente koken, maar je kunt ook rauwe groentes helemaal pureren.
Ze geeft nu Hills I/D aangevuld met groentes..
Wanneer je zelf gaat samenstellen dan ook eerst alle vlees koken en alle vet en velen (en bot ook) eraf halen voordat je 't geeft.
Cis d'r smaak was erg veranderd en ze vrat geen rauwe groentemix....ik kookte alle groente,en dan mag het wel in kleine stukjes blijven.

Kweet nie wat platte kaas is ??? Maar yogurt en cottage cheese kan je geven.
Door Lizzy
#624394
202spots schreef: Ze geeft nu Hills I/D aangevuld met groentes..
Wanneer je zelf gaat samenstellen dan ook eerst alle vlees koken en alle vet en velen (en bot ook) eraf halen voordat je 't geeft.
Cis d'r smaak was erg veranderd en ze vrat geen rauwe groentemix....ik kookte alle groente,en dan mag het wel in kleine stukjes blijven.

Kweet nie wat platte kaas is ??? Maar yogurt en cottage cheese kan je geven.
Volgens mij is dat kwark. En je hebt volle en halfvolle en magere kwark. Magere kwark lijkt me wel geschikt. Dat zit een beetje tussen yoghurt en cottage cheese in, zeg maar.
Door nesje
#625683
k heb mijn hondje vandaag brocolli gegeven. Goed gemixt, dus geen stukjes.

ik had er enkele stukjes bloemkool bijgedaan, maar dat was niet zoveel.

hij heeft het met veeeeeel enthousiasme opgegeten!!!

daarna nog wat bloemkool bijgevoegd die wij over hadden, en dat staat nu klaar voor morgen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door