Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#620067
Hee Andre, wat gaaf dat je weer terug bent! Hoe is het met je? Hoor je nog wel eens wat van Benjamin? (ik vroeg me toevallig laatst af hoe het met jullie was. Wat een toeval!).

Als ik eerlijk ben? Dan denk ik dat we het antwoord op jouw vraag niet weten..... Ik weet ook dat Billinghurst schrijft dat HD niet voor kwam, voordat de brok z'n intreden deed in Australie (dat was een tikkie later als bij ons). Dat is dan iets dat we van hem aan moeten nemen, want ik kan nergens wetenschappelijke bewijzen/bevestigingen hiervan vinden. Helemaal uit z'n nek kleppen zal hij niet want hij is DA en heeft in zijn praktijk vast gezien dat het aantal HD gevallen toe nam na de introductie van brokken.

Of het helemaal genetisch is, is ook nog maar de vraag... Toevallig schreef Kruimel daar laatst nog wat over in dit onderwerp: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 139.0.html. Na jaren van HD rontgenen is er eigenlijk niks veranderd. Bij de rassen die bekent staan om HD: hebben ze nog steeds HD-problemen.

Pitcairn schrijft "HD is a genetic problem complicated by a variety of environmental influences. The cause, however, is not really understood".

Maar, hij schrijft ook "Generactions of poor feeding practices have contributed greatly to the development of HD, the effects magnifying with each generation. Of possible, you should avoid selecting an affected dog in the first place. Apart from that, good prevention means feeding the pregnant female or newly acquired puppy a wholesome, fresh, well-supplemented diet as outlined in this book".

Maar feit blijft: als je het mij vraagt weten we het gewoon niet.

Zelf vermoed ik dat voeding een essentieel punt is. Maar genetica zal er ook vast mee te maken hebben. En volgens mij zijn er talloze andere 'environmental infuences' te noemen. Zo zat ik laatst te filosoferen. De puppies van vandaag de dag groeien bij veel mensen vaak op in de woonkamer. En als ze buiten komen: dan is het wandelen aan de riem. Volgens mij is een puppy beter af als ie de hele dag een beetje rond op het erf mag scharrelen. Lekker in de buitenlucht en bewegen zoveel of zo weinig als zij zelf willen, zonder gedwongen te worden in een bepaald tempo. Maar te weinig lopen is dus ook niet goed. Volgens mij worden veel pupjes, vooral van grote rassen die gevoelig zijn voor skelet problemen, juist te watjes-achtig behandeld. Nou goed, pups groeien dus veelal op in huis, liggen 23 uur per dag mee te roken en als ze uit worden gelaten aan het riempje: dan snuiven ze 'prettig' uitlaatgassen in (we weten allemaal dat sigarettenrook en luchtverontreiniging vitamine C vernietigt bij de mens. Mogelijkerwijs is de hoeveelheid vitamine C die de hond zelf aan maakt niet meer voldoende, in specifieke omstandigheden. Zoals meeroken en luchtvervuiling. Ik weet het niet hoor, maar zou het je verbazen?). En dat moeten ze dan allemaal overleven op brokken. Dus, als je ouders hebt die HD in de genen heeft en je geeft deze puppies brokken en de verkeerde beweging en je laat ze 23 uur per dag 'lekker' met je meeroken: dan krijg je misschien eerder problemen als dat je ouders neemt die HD in de genen hebben en je de puppies verse voeding geeft, genoeg bewegingsvrijheid, lekker in gezonde buitenlucht waar ze mogen spelen en ravotten. God, ik zal niet beweren dat deze puppies HD-vrij zijn, maar als je een paar generaties op deze wijze met hen doorfokt, dan sluit ik eerlijk gezegd niet uit dat je wel een verbetering ziet. Maar niet binnen 1 generatie. En misschien ook niet in 2 of 3.

Maar ja, het is maar een filosofietje van mij. En wie probeert het uit? Volgens mij is het vrij gecompliceerd, om zo'n onderzoek goed uit te voeren. En aangezien er een miljoenen-industrie achter de diervoeding zit, weet ik sowieso wel zeker dat dit onderzoek nooit gesponsord zal worden door de gebruikelijke instanties. Ik heb Eliasen ook snel dat onderzoek met die Labrador-puppies aan horen halen. Maar ik vond het eerlijk gezegd nogal dunnetjes, het bewijsmateriaal. Maar goed, wie weet dat hij je meer materiaal kan leveren Andre!
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 23 aug 2006, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#620074
Het zou ook allemaal veel simpeler zijn als je wist hoe het vererfde. Nu kun je honden met slechte heupen samenbrengen en de 1ste en/of 2de generatie gebeurt er niks, allemaal netjes, en dan patsboem, 3de generatie weer puinhoop. Je kunt er volgens mij pas iets zinnigs over zeggen als je een paar generaties achter elkaar vrije honden hebt. Maar dan nog, zo ken ik ook wel fokkers die al generaties lang brokken voeren en waar hd amper voorkomt. (maar ook die altijd de pech lijken te hebben)
Door Mevroi Kruim
#620198
Zo simpel als recessief of dominant hoeft het ook nog hiet te zijn, laat staan dat er maar een enkel gen voor verantwoordelijk hoeft te zijn. Er zijn legio eigenschappen die intermediair vererven, dwz 1 gen met de eigenschap, halve eigenschap (halve sterkte, bv een kleuropbleekgen werkt dan voor de helft) 2 genen, dus homozygoot, hele sterkte. Daarnaast zijn bij bijna alle eigenschappen meerdere genen betrokken die dan ook nog op elkaar inwerken. HD is zeker geen simpel verervende eigenschap, dat is duidelijk, en daarnaast is er ook nog een hele grote invloed van het milieu op of en hoe het zich manifesteert. Ook zonder barf kunnen fokkers het verschijnen van HD beinvloeden door de manier waarop ze hun pups en jonge honden op laten groeien. Langzaam laten groeien en weinig beweging hebben bv heel duidelijk invloed op de mate van HD op latere leeftijd.
Door André
#620265
Angelique en Cindy

Bedankt voor je reactie's, eigenlijk neig je te kunnen denken dat HD niet iets met voeding te maken heeft.
Het is inderdaad wel frappant dat enkele typische honden meer HD hebben dan andere.
Waarschijnlijk  het fokbeleid ?
Door André
#620273
Lizzy schreef: Hee Andre, wat gaaf dat je weer terug bent! Hoe is het met je? Hoor je nog wel eens wat van Benjamin? (ik vroeg me toevallig laatst af hoe het met jullie was. Wat een toeval!).
Dank je vriendelijk met mij gaat het goed, met jou ook hoop ik? Benjamin is naar Zweden gegaan en verblijft nu in een sledehondenkennel aldaar.
Lizzy schreef: Als ik eerlijk ben? Dan denk ik dat we het antwoord op jouw vraag niet weten..... Ik weet ook dat Billinghurst schrijft dat HD niet voor kwam, voordat de brok z'n intreden deed in Australie (dat was een tikkie later als bij ons). Dat is dan iets dat we van hem aan moeten nemen, want ik kan nergens wetenschappelijke bewijzen/bevestigingen hiervan vinden. Helemaal uit z'n nek kleppen zal hij niet want hij is DA en heeft in zijn praktijk vast gezien dat het aantal HD gevallen toe nam na de introductie van brokken.
Ja inderdaad, dat was ook eigenlijk mijn vraag, sommige bovenstaande antwoorden zijn daardoor tegenstrijdig. Wellicht kan het zo zijn dat de situatie na de intrede van de brok is verslechtert, en dat er meerdere generatie's van de brok af moeten om het oorspronkelijke resultaat te behalen.
Lizzy schreef: Of het helemaal genetisch is, is ook nog maar de vraag... Toevallig schreef Kruimel daar laatst nog wat over in dit onderwerp: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 139.0.html. Na jaren van HD rontgenen is er eigenlijk niks veranderd. Bij de rassen die bekent staan om HD: hebben ze nog steeds HD-problemen.

Pitcairn schrijft "HD is a genetic problem complicated by a variety of environmental influences. The cause, however, is not really understood".

Maar, hij schrijft ook "Generactions of poor feeding practices have contributed greatly to the development of HD, the effects magnifying with each generation. Of possible, you should avoid selecting an affected dog in the first place. Apart from that, good prevention means feeding the pregnant female or newly acquired puppy a wholesome, fresh, well-supplemented diet as outlined in this book".
Hij schrijft : het heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van HD.
Nu kun je je dus afvragen , als kunstmatige voeding geen invloed op de genen , dan zou het waarschijnlijk kunnen werken  als een katalisator.
Lizzy schreef: Zelf vermoed ik dat voeding een essentieel punt is. Maar genetica zal er ook vast mee te maken hebben. En volgens mij zijn er talloze andere 'environmental infuences' te noemen. Zo zat ik laatst te filosoferen. De puppies van vandaag de dag groeien bij veel mensen vaak op in de woonkamer. En als ze buiten komen: dan is het wandelen aan de riem. Volgens mij is een puppy beter af als ie de hele dag een beetje rond op het erf mag scharrelen. Lekker in de buitenlucht en bewegen zoveel of zo weinig als zij zelf willen, zonder gedwongen te worden in een bepaald tempo. Maar te weinig lopen is dus ook niet goed. Volgens mij worden veel pupjes, vooral van grote rassen die gevoelig zijn voor skelet problemen, juist te watjes-achtig behandeld. Nou goed, pups groeien dus veelal op in huis, liggen 23 uur per dag mee te roken en als ze uit worden gelaten aan het riempje: dan snuiven ze 'prettig' uitlaatgassen in (we weten allemaal dat sigarettenrook en luchtverontreiniging vitamine C vernietigt bij de mens. Mogelijkerwijs is de hoeveelheid vitamine C die de hond zelf aan maakt niet meer voldoende, in specifieke omstandigheden. Zoals meeroken en luchtvervuiling. Ik weet het niet hoor, maar zou het je verbazen?). En dat moeten ze dan allemaal overleven op brokken. Dus, als je ouders hebt die HD in de genen heeft en je geeft deze puppies brokken en de verkeerde beweging en je laat ze 23 uur per dag 'lekker' met je meeroken: dan krijg je misschien eerder problemen als dat je ouders neemt die HD in de genen hebben en je de puppies verse voeding geeft, genoeg bewegingsvrijheid, lekker in gezonde buitenlucht waar ze mogen spelen en ravotten. God, ik zal niet beweren dat deze puppies HD-vrij zijn, maar als je een paar generaties op deze wijze met hen doorfokt, dan sluit ik eerlijk gezegd niet uit dat je wel een verbetering ziet. Maar niet binnen 1 generatie. En misschien ook niet in 2 of 3. 
ja okee in dit geval  1+1+1=4
Lizzy schreef: Maar ja, het is maar een filosofietje van mij. En wie probeert het uit? Volgens mij is het vrij gecompliceerd, om zo'n onderzoek goed uit te voeren. En aangezien er een miljoenen-industrie achter de diervoeding zit, weet ik sowieso wel zeker dat dit onderzoek nooit gesponsord zal worden door de gebruikelijke instanties. Ik heb Eliasen ook snel dat onderzoek met die Labrador-puppies aan horen halen. Maar ik vond het eerlijk gezegd nogal dunnetjes, het bewijsmateriaal. Maar goed, wie weet dat hij je meer materiaal kan leveren Andre!
Door André
#620274
pippy schreef: Hoi andre leuk je hier te zien  ;)

Gr, Wendy en de 2 ambullen  :D
Nou dat is leuk om te lezen, het genoegen is geheel wederzijds Wendy
Door André
#620278
Kruimel schreef: Zo simpel als recessief of dominant hoeft het ook nog hiet te zijn, laat staan dat er maar een enkel gen voor verantwoordelijk hoeft te zijn. Er zijn legio eigenschappen die intermediair vererven, dwz 1 gen met de eigenschap, halve eigenschap (halve sterkte, bv een kleuropbleekgen werkt dan voor de helft) 2 genen, dus homozygoot, hele sterkte. Daarnaast zijn bij bijna alle eigenschappen meerdere genen betrokken die dan ook nog op elkaar inwerken. HD is zeker geen simpel verervende eigenschap, dat is duidelijk, en daarnaast is er ook nog een hele grote invloed van het milieu op of en hoe het zich manifesteert. Ook zonder barf kunnen fokkers het verschijnen van HD beinvloeden door de manier waarop ze hun pups en jonge honden op laten groeien. Langzaam laten groeien en weinig beweging hebben bv heel duidelijk invloed op de mate van HD op latere leeftijd.
Ik begrijp wat je bedoelt Kruimel, ik ben alleen benieuwd naar het feit dat Billinghurst schrijft ,
aandoeningen aan het skelet zijn met BARF zijn te verhelpen danwel te verminderen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#620279
Andre schreef: Angelique en Cindy

Bedankt voor je reactie's, eigenlijk neig je te kunnen denken dat HD niet iets met voeding te maken heeft.
Het is inderdaad wel frappant dat enkele typische honden meer HD hebben dan andere.
Waarschijnlijk  het fokbeleid ?


Fokbeleid zal er zeker mee te doen hebben, daar met een C fokken bij ons gewoon is toegestaan.
Voeding speelt naar mijn mening wel een rol, maar dan in die zin dat als je heel slecht voert en/of incompleet dat je de problemen wat meer in de hand werkt. Vers gevoerde honden groeien vaak wel op met betere bespiering waardoor slijtage wellicht minder kans heeft en een foto dan wel een C/D heup laat zien, maar dat de hond er in de praktijk totaal geen last van heeft en er gewoon oud mee wordt.
Ik filosofeer maar wat hoor, ik weet het namelijk ook niet :-\
Door Elvira
#620322
Andre schreef: Kun/wil je hier iets meer over vertellen?

Alvast bedankt

André
Hij zei : Geef nooit meer dan 20% koolhydraten omdat dit het risico op HD vergroot!

Dit was op grond van een zwitsers onderzoek van ik dacht 2005.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door