Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#618217
Tinker schreef: Ja ik ook ;) Maar mijn vraag was valt kvv nou ook onder industrieelvoer?Ik denk zelf van wel,want het word door de industrie gemaakt en er worden dingen aan toegevoegd waar we geen idee van hebben.Ik heb wel eens op een ander forum gelezen dat men kvv omschreef als"natte brokken". :o ;D
Vind ik een onterechte term eigenlijk. Brokken zijn nog altijd verhit geweest en kvv is dat niet. Dan is blikvoer eerder te omschrijven als 'natte brokken'. Ik snap ook niet dat er op dat andere forum zo denigrerend over gedaan wordt. Kvv is toch vaak een mooi begin om te wennen aan rauwvoer? Veel mensen stappen daarna over op barf. Dus ik snap het niet helemaal. Kvv wordt inderdaad wel fabrieksmatig klaargemaakt dat klopt maar de term Industrieel voer vind ik meer passen, gevoelsmatig dan he, bij brok en blik.
#618222
Tinker schreef: Ja ik ook ;) Maar mijn vraag was valt kvv nou ook onder industrieelvoer?Ik denk zelf van wel,want het word door de industrie gemaakt en er worden dingen aan toegevoegd waar we geen idee van hebben.Ik heb wel eens op een ander forum gelezen dat men kvv omschreef als"natte brokken". :o ;D
ik vindt van niet, KVV is niet doodgekookt, niet verdroogd, wordt geen eindeloze conserveermiddelen, geur en smaakstoffen toegevoegd,  nou na mijn weten niet.
Bijvoorbeeld, van de site van Bandit:  "Banditvoer bestaat uit 100% biologisch vlees en groenten zonder conserveringsmiddelen en smaak/kleurstoffen."
Dat is toch iets anders dan brokken, ik vindt het niet helemaal terecht om te zeggen dat KVV natte brokken zijn, brokken met water overgoten is natte brokken, KVV is nog steeds rauw vlees/bot/groenten, met wat miniralen en vitamintjes toegevoegd. Ook Barfers voegen wel eens dingen toe aan de dieet van hun honden, zei het visolie of probiotica, daar vindt ik geen bezwaar bij, dat is wat mij betreft een onderdeel van optimaal willen voeren, maar we kunnen het wel met elkaar eens worden dat brokken.... wat voor een groot deel uit granen bestaan en verhitte vlees en conserveer middelen en geurstoffen en ga zo maar door, niet te vergelijken is met KVV die op basis van vers rauw vlees en organen met soms iets aan granen (niet altijd) en soms met toegevoegde vitamine en mineralen.
Laatst gewijzigd door conleeuw op zo 20 aug 2006, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
#618224
Ja, ik vind dat kvv ook onder industrieël voer valt. Het is gemalen en je mag blij zijn dat je ongeveer weet wat er in zit. Geen enkel merk geeft precies aan wat erin zit, hoeveel van welk spiervlees, welk orgaanvlees en hoeveel. En inderdaad wat er aan toevoegingen inzit, daar moet je ook naar raden.
Tevens heb je ook niet de afwisseling in voedingsbronnen die barf wel kan bieden.

Neemt niet weg dat ik het niet te vergelijken vind met brok!
Het is vers, en het vlees wat erin zit is altijd nog beter als dat wat er door de brokken is gevlogen.
Als het in brokken tenminste vlees is, en niet een of ander meel van de Rendac.
Een ander voordeel is dat het veel minder granen bevat  en geen conserveringsmiddelen, smaakstoffen en antioxidanten.

En het is inderdaad een mooi begin om aan vers voeren te wennen, en over te stappen naar barf!
#618275
Ik denk dat alles wat niet thuis klaargemaakt is onder industrieel valt. Maar dat hoeft niet perse slecht te zijn.
Thuis klaargemaakt is wel altijd beter, naar mijn mening.
Alleen wil/kan niet iedereen dat.
En als mensen voor gemak kiezen dan heb ik liever dat ze voor kvv kiezen.

Toevoegingen staan op de verpakking vermeld. Wettelijk verplicht, dus dat kun je terugvinden.
#618338
Tinker schreef: Valt kvv eigenlijk dan ook niet onder"indutrieelvoer"?Want dat is ook een gemalenprutje aangevuld met vitamientjes.We gokken erop dat het goed is omdat het vlees is,maar wàt er nu echt allemaal in zit weten we eigenlijk niet. :-\
Ja dat valt daar ook onder met dat verschil dat het in iedergeval vers en rauw is meer in de trant van de pakjes iglo spinazie of uit de koeling de bakjes gemengd fruit die je alleen nog naar binnen hoeft te schuiven.
#618873
ik dacht dat ik een half jaar geleden of zo topics gelezen had over mensen die bij KVV producenten binnen geweest waren om te kijken.??

De fokkers van onze hondjes zijn bij Kivo binnen geweest en hebben daar precies gezien wat er in het KVV gaat.
Geen enkel probleem.
Niks geen troep en rotzooi. Gewoon dezelfde kipkarkassen die ik ook bij de poelier afhaal, pens, kopvlees etc.

Ok, als je op safe wilt spelen, dan geef je barf, maar wie geeft jou de garantie dat het rund geen groeihormonen heeft gehad? Niemand. Geloof maar niet dat de hormonenmaffia uitgeroeid is. Voor geld willen heel veel mensen best wat risico lopen. Dan kun je nog zo goed je best doen, maar je hond eet wel 'troep'.

En alle kip is overgoten met allerlei antibiotica en entingen om de uitval niet te groot te laten worden.
En in commercieel konijnenvoer zit standaard een (antibiotica)middel om diarree tegen te gaan...

Ik vind dat je wel reeël moet blijven. Dat KVV gemalen rommel is daar ben ik het niet mee eens. Misschien is het beter om een lap pens/vlees etc.  te geven, maar de voedingswaarde veranderd er echt niet door.

Duidelijk is dat KVV een redelijk groot deel orgaan bevat. Zonder goedkope grondstof wordt het onbetaalbaar.
En je weet niet precies wat er in gaat. Maar ik denk dat het in elk geval veeeeel beter is dan brok.

Als je het écht goed wil doen, dan moet je biologisch gaan barfen.
Weer een stap verder?
#619410
ik denk dat zelf maken zo wie zo beter is dan kant en klaar kopen. Of het nu om menseneten gaat, of voor dieren.
En dan heb je natuurlijk wel verschil in brok, blik en kvv, net als verschil in fastfood, magnetronmaaltijden en kant en klare maaltijden van de groentenboer.
Mijn kids waren (en zijn) geen voorstander van groenten. Tsja, jammer. Ik ben daar vrij streng in. Ze eten wat ik kook (en ik heb hier echt geen kant-en-klare maaltijden in huis, op een keer pizza na eens in de 3 maanden  ;). En ze eten het op ook. Al zitten ze tot 21.30 uur aan tafel! Ik ben dan wel weg gegaan van tafel he, blijf er niet bij  ;)
Bij de honden is dat anders: ze krijgen eten. Eten ze het niet binnen 3 minuten op, pak ik het weg, en krijgen ze het een volgende voeding weer. Niet eten? Morgen weer een dag.
Tsja, verschil moet er zijn  ;)
#620642
Ik ben afgelopen september een hond van 4 jaar oud verloren aan een maagtorsie. Nu heb ik gelezen dat dit sneller gebeurt door het veel voeren van granen. (dus meer risico bij brok) In oktober is een hond van bijna 10 jaar overleden aan botkanker, in januari één verloren aan MH (een soort leukemie) en de mededeling dat de vierde leed aan botkanker en nog een half jaar te leven had.
Hij is er nog, maar de tumor is wel veel minder snel gaan groeien toen ik 's morgens brokken ging voeren en 's avonds pens. Ik kon toen nog niet aan meer spullen komen. Nu kan ik daar wel aan komen en voer compleet barf. Mijn honden voelen zich er goed bij.
Mijn vierde hond zal ik er niet mee kunnen redden, maar hij leeft er waarschijnlijk wel langer door. En de vijfde en mijn twee nieuwe honden hebben er zeker baat bij.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door