Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Femke
#3460
Hoi Lizzy,

Sunday doet het bijna nooit, vanavochtend dus wel omdat hij zich écht niet lekker voelde.

Gisteravond hebben ze vrij laat gegeten (rond 9 uur) en als we zelf samenstellen krijgen ze eerder teveel dan te weinig.

Gisteravond heeft sunday gehad:
(ik weeg nooit af)
1,5 opscheplepel levertjes
1,5 opscheplepel hartjes
1 groentemixje bestaande uit wortel, appel en sperciebonen, alles gepureerd en de bonen uit pot, samen ongeveer 2 flinke opscheplepels, misschien wel 3
1 restje doperwtjes
1 teentje knoflook

als ik zo de hoeveelheid (volume) in de bak bekijk is het aardig meer dan de 2 plakken eten die hij normaal krijgt.
Vanmorgen na het uitlaten heeft hij 1 plak vlees gehad en een groentemixje.

Maar ik vraag me af wat het voor zin heeft dat hij gras staat te plukken als hij er toch niet van gaat braken. Is het dan niet verstandiger om hem op een andere manier te laten braken? Het lijkt mij nl niet erg lekker voor zijn darmen als deze zulke grote plukken onverteerbaar spul te verstouwen krijgen.

Nicolette schreef net ergens iets over vezels, zou het anders helpen als ik de volgende keer (heb nog voor 2 maaltijden hartjes en lever liggen) bijv een plak roggebrood erdoor te doen (roep ook maar wat, heb niet zoveel verstand van voeding)??
Door Lizzy
#3461
Hoi Femke, honden kunnen zich wel misselijk voelen, gras eten en dan toch niet spugen. Wat voor zin het heeft, weet ik ook niet!

Als ik naar jouw menu kijk, dan zou ik zelf even geen fruit en vlees combineren (sommige honden worden daar misselijk van) en ik zou zelf ook geen doperwtjes geven (sommige honden krijgen daar buikpijn van).

Aangezien er geen koolhydraten in deze maaltijd zitten, kan het wel zijn dat hij veel sneller honger krijgt! Koolhydraten leveren namelijk wel energie.

Ik zou daarom (als ik jou was) een keer gekookte zilvervlies rijst (langer laten koken dan aangegeven staat op het pak) toevoegen. Desnoods nog wat groente erbij zoals andijvie en waterkers. Geef ook een paar keer geen knoflook, maar verse gember ipv knoflook. Ongeveer 1/2 cm verse gember is genoeg. En dan eens kijken hoe het dan gaat.

Groetjes, Lizzy
Door Femke
#3462
Ik ga het proberen!!

Vraagje: Waartoe dient de gember? En moet ik die raspen ofzo? Of kan die ook door de knoflookpers?

Hoeveel tijd moet er anders tussen groente/fruit en vlees zitten) Dan geef ik e.e.a. wel met een tussenpoos ertussen.
Doperwten zal ik niet meer geven.

Ik snap het eigenlijk niet zo goed, ik dacht dat ik geen rijst bij de zelfgemaakte maaltijden mocht voegen?
Door roger
#3463
<<[quote]Roger ziet zijn honden altijd voornamelijk kweekgras eten<<

Mijn honden geven de voorkeur , als ze in de tuin zijn en grassen eten, aan een soort van papyrus, geen inheemse plant maar een plantensoort die hier eigenlijk niet thuishoort.
De bladeren zijn breed en heel erg scherp, je snijd er makkelijk je vingers aan open.

Op andere plaatsen geven ze de voorkeur aan kweekgras,(peenen, puinen in het kempisch dialect)  dat is ook breedbladig.In ieder geval zoeken ze altijd breedbladige grassoorten op , geen fijne dunne sprietjes en ik zie daar maar een reden voor, nl. maag prikkelen en darmtransit stimuleren.

Dat ze daar andere voordelen uithalen daar heb ik persoonlijk heel sterk mijn twijfels over.

Gr.
Roger.
Laatst gewijzigd door roger op zo 26 okt 2003, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ziggy
#3464
Hoi Roger,
hier is dat ook zo met Yoko, die eet dagelijks breed gras, geeft er niet van over en de slierten komen er lags achter terug uit doch enkel de middennerf, de rest is meestal verdwenen, samen met de andere resten.
Groet,
Vic.
Door Sander
#3465
Hoi Roger, mijn hond heeft regelmatig aanvallen van misselijkheid. Ze likt dan de grond en eet, als ze dat toevallig tegen komt, ook veters, takken, bladeren, draden, kortom: alles. Wanneer zij zo'n aanval van misselijkheid heeft, slikt zij veel lucht naar binnen. Met het naar binnen slikken van lucht, zwelt haar maag op (bloat) en dit heeft (helaas) 1 maal geleid tot een maagtorsie.
Hoi Lizzy,

Mijn hond heeft een paar keer precies zo'n aanval gehad. Gelukkig niet met maagtorsie, maar ze vreet wel alles wat ze tegenkomt. Een keer op het strand heeft ze aan een stuk zand lopen happen. Ze slikt ook heel veel lucht.
Ik weet nooit zo goed wat ik met een dergelijke aanval aanmoet. We zorgen er doorgaans voor dat ze niets kan opeten en wachten verder af. Meestal is het na een paar uur over.
Enig idee waardoor het komt? En wat doe je er precies tegen?

Sander
Door Lizzy
#3466
Hoi Sander, nee, ik weet helaas niet waar het door wordt veroorzaakt... Wist ik het maar!! Wat bij Whoofer dus bijzonder goed helpt is haar onmiddellijk de homeopathisch druppels Acidum Sulfuricum D6 te geven (ik geef dan echt iedere 15 minuten 15 druppels). Daarnaast helpt het masseren van de buik. Ik zal even het onderwerp opzoeken dat ik hier eerder over heb geschreven!

Groetjes, Lizzy
Door Sander
#3468
Hoi Sander, dat was in dit onderwerp:

http://www.barfplaats.nl/cgi-bin/yabb/Y ... ;start=7#7
Dank je! Die aanvallen van Bo komen echt precies overeen. Gelukkig heeft ze het niet zo vaak, een keer of vijf in een jaar tijd. Ik heb er nog geen patroon in kunnen herkennen. Wat zijn dat voor druppels, waar zijn ze voor bedoeld?
Door Red_Hunter
#3469
Ik herken dit heel goed. Als Coffee de gewone energique krijgt ( of zoals vroeger wel eens de Rodi) dan wil ze alleen maar gras eten en luistert totaal niet meer (al is dat voor een setter niet vreemd ;D ;D) Haar buik gaat dan geweldig tekeer. Meestal na de ontlasting is het dan over en gaat ze lekker verder met rennen. Tegenwoordig krijgt ze de lam en rijst versie van energique en hebben we er geen last meer van. Als je verder ziet wat ze uit de bosjes allemaal snaait begrijp je niet dat ze daar dan geen last van krijgt (dode konijnen vol met maden, alle botten van dode dieren en in het voorjaar verse fazanten jongen uit de lucht geplukt)
Verder eet ze ook veel gras als ze een lege maag heeft. Dat heb ik ontdekt doordat ze vroeg moest eten om haar nuchter te hebben voor een operatie. 's morgens liep ze ineens gras te eten, dus dat was snel aanlijnen en doorlopen.

Trudie
Door Lizzy
#18472
Sander schreef:

Dank je! Die aanvallen van Bo komen echt precies overeen. Gelukkig heeft ze het niet zo vaak, een keer of vijf in een jaar tijd. Ik heb er nog geen patroon in kunnen herkennen. Wat zijn dat voor druppels, waar zijn ze voor bedoeld?
Hoi Sander, dit zijn homeopathische druppels en helpen dus tegen dit soort aanvallen. Het werkt ook tegen maagwand ontstekingen.
Groetjes, Lizzy
Door 202spots
#19334
Femke schreef: Vraagje: Waartoe dient de gember? En moet ik die raspen ofzo? Of kan die ook door de knoflookpers?
Hi Femke
Ik denk niet dat het meevalt om gember door de knoflookpers te krijgen,het is nogal vezelachtig. ;)
Ik maal het altijd gelijk met de groentenmix.
Hieronder staat waar het allemaal goed voor is.
http://users.pandora.be/leeflang/algeme ... ember.html o.m:
Gember
Gunstige effecten
Behandeling spijsverteringsproblemen : indigestie, winderigheid, misselijkheid, zeeziekte en braken. Neutraliseert zuren.
Tegen duizeligheid, reisziekte
Behandeling verkoudheid en griep
Behandeling artritis : verlicht pijn
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door