Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door 202Spots
#609724
Lizzy schreef: Nu zal je hond niet direct doodgaan van een beetje ingevroren yoghurt/cottage cheese, dus ik vind die vergelijking met zaagsel en karton niet echt opgaan. Maar ik denk dat vers beter is.
Beide weinig smaak en weinig voedingswaarde ...dus meer als vulling toch ;)
Ik vind het zelf erg weinig moeite om alles wat vers gebruikt kan worden er ook vers bij te doen..of het nou cottage cheese of yogurt of ei is..vers is altijd lekkerder en gezonder. 8)
Door Lizzy
#609726
The202spots schreef: Beide weinig smaak en weinig voedingswaarde ...dus meer als vulling toch ;)
Ik vind het zelf erg weinig moeite om alles wat vers gebruikt kan worden er ook vers bij te doen..of het nou cottage cheese of yogurt of ei is..vers is altijd lekkerder en gezonder. 8)
Ja, maar karton en zaagsel zijn ongezond en dat geldt niet voor een beetje ingevroren yoghurt ;)

Overigens gaat jouw opmerking ook zeker op voor groentes. Rauwe groentes die ingevroren worden verliezen vrij snel smaak en vitamines. En toch vriezen we het in.
Door tieneke
#609752
Pyts schreef: Ik voer ook nog volledig, dat wil zeggen...elke dag praktisch alles, rmb/spier dan wel orgaanvlees/groentemix en wat restjes...

Ik zou echt liever gewoon een kilo kippennek ontdooien dan dat over de dag voeren.

Dan de volgende dag een halve kilo spier/halve kilo orgaan

En dan een dag vanalles wat...zoiets. En dan van meerdere diersoorten. Maar dat kan dus ook? :-[

Ja hoor kan ook ;)
Hier krijgen ze 2 maaltijden per dag op maandag kipkarkas en in de avond pens.
Op dinsdag eendennekken en in de avond runderstrot.
Op woensdag krijgen ze kipkarkas wat ik aanvul met orgaan kalkoenlever/konijnlever/runderhart/etc en groentenmix,in de avond konijndelen.
Zo heb ik een kompleet weekmenu wat in mijn hoofd zit.
Door tieneke
#609754
Lizzy schreef: Rauwe groentes die ingevroren worden verliezen vrij snel smaak en vitamines. En toch vriezen we het in.
Heb deze week de groentenmix vers gemaakt,gaat sneller dan voor een paar weken tegelijk :D
Door 202Spots
#609789
Wanneer ik van 'n paar verschillende groentes 'n klein beetje heb om voor 1 maaltijd de mix te maken, dan zou dat goed uitkomen....
maar aangezien ik de mix van 8-12 verschillende groentes maak, en van alle groentes 'n grote hoeveelheid heb,(plus de knoflook,gember,alfalfa e.d) is het voor mij makkelijker om alles op dezelfde dag te pureren en dan in te vriezen.
Wanneer ik all die groente in de koelkast zou bewaren om dan elke dag 'n dagelijkse mix te maken, dan denk ik dat de gekoelde groentes van 'n week oud,(of ouder) toch wel meer vitamientjes verloren hebben in de koelkast, dan de verse groentes die gelijk zijn ingevroren.

Ik geloof ook dat verschillende groentes verschillen reageren door invriezen, kijk alleen al naar blad groentes of knol,en dat vit. en/of smaak verlies bij de ene groente meer of minder kan zijn dan de andere...
Maar alles door elkaar vind ik het zelf dus makkelijker om 'n grote hoeveelheid in te vriezen, komt nog bij dan de Spots meer dan genoeg groentes eten en waarschijnlijk ook meer dan genoeg Vitamines naar binnen werken.
Door Mevroi Kruim
#609929
tieneke schreef: Heb deze week de groentenmix vers gemaakt,gaat sneller dan voor een paar weken tegelijk :D
Zo doe ik het ook. En dan maak ik meerdere keren per week een mix en dan elke keer van verschillende groentes. Zo hoef ik niet een week heel veel verschillende groentes in de koelkast te bewaren.
Tenslotte eet ik zelf ook niet elke dag 10 verschillende groentes maar wel over een week gerekend.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#610040
The202spots schreef: Wanneer iemand nutteloze ontdooide prut als maag vulling wil geven, dan is natte zaagsel of carton misschien ook wel leuk voor de afwisseling??? ;)
Nou ja, hier reageer ik verder maar niet op >:(
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#610377
tieneke schreef: Heb deze week de groentenmix vers gemaakt,gaat sneller dan voor een paar weken tegelijk :D
Maar dan heb je wel elke week die klere bende in de keuken.
Tenminste bij mij is het een slagveld na groentemix maken! >:(
Ik doe het dan ook liever eens in de zoveel weken, ben dan wel iets langer bezig, maar hoef maar 1 x alles af te wassen en schoon te maken.
Door chrisje
#610389
tieneke schreef: Ik zie mij geen pakketjes maken eerlijk gezegd...vind het al een hele forse klus om alles netjes geportioneerd in te vriezen.
Iedere maaltijd krijgen ze hier maar 1 soort bot/vlees,sommige maaltijden aangevuld met groenten etc en orgaan
Zo doe ik het ook. Alles zit hier in pakketjes ingevrozen en ik haal het er de avond ervoor uit. De ene dag is het pens dag, dan weer vleesdag of vleesbotdag of visdag of ... . Ik heb een weekmenuutje, en daar hou ik me meestal aan. Hier is het meestal één pensdag, één visdag, drie dagen vlees/bot dagen en twee vleesdagen gemengd met orgaan en 1x per week een eitje. 
Laatst gewijzigd door chrisje op ma 07 aug 2006, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bas rouge
#610410
Ik voer zeker niet elke dag compleet. Ik wil over een 3-4 weken alles in juiste verhoudingen (ongeveer) aan ze geven. Ik had een weekmenu maar aangezien ik niet altijd alles in huis had, verschoof dat steeds. Ik heb twee vriezers die eigenlijk bijna altijd redelijk vol tot stampvol zitten. Het is niet zo dat ik maar wat doe, ik heb goed in mijn hoofd wat ze aten tot een week terug ongeveer. Een keer pensdag (met groente), een keer een ribbendag (lam, geit of enkele keer kalfsrib), een keer vis (zalm, sardines of koolvis), een keer eendnek of kalkoennek, een keer zuivel met fruit, een keer lever, een keer hart (of ander orgaan, nier, tong, testikels), een of twee keer een spiervleesmaal (runderkopvlees, lam, geit, hert, paard of kalkoen) een keer kip (heel of bouten), een keer kipkarkas en nou ja, zo een beetje dus.

Eens in het half jaar houd ik 4 weken alles bij wat ik ze geef en bereken dan achteraf of het okay is globaal en dat was het die keer dat ik dat deed. De maand september is het weer zover.....
Laatst gewijzigd door bas rouge op ma 07 aug 2006, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#610442
Sanyo schreef: Maar dan heb je wel elke week die klere bende in de keuken.
Tenminste bij mij is het een slagveld na groentemix maken! >:(
Ik doe het dan ook liever eens in de zoveel weken, ben dan wel iets langer bezig, maar hoef maar 1 x alles af te wassen en schoon te maken.
Jeetje, wat spook jij dan allemaal uit?  :o

Ik gooi gewoon een eitje en wat stukken groente in de beker van m'n staafmixertje, ff draaien - klaar! Niks slagveld.
Door 202Spots
#610448
Kruimel schreef: Jeetje, wat spook jij dan allemaal uit?  :o
Ik gooi gewoon een eitje en wat stukken groente in de beker van m'n staafmixertje, ff draaien - klaar! Niks slagveld.
Maar wanneer je 'n hoeveelheid voor 4-6 weken tegelijk doet...dan zitten de spetters ook tegen 't plafond!! ;) 8)
Laatst gewijzigd door 202Spots op ma 07 aug 2006, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#610451
The202spots schreef: Maar wanneer je 'n hoeveelheid voor 4-6 weken tegelijk doet...dan zitten de spetter ook tegen 't plafond!! 8)
Reden temeer om dat niet te doen - reuze hekel aan plafond witten  ;D ;D

Maar ik wilde maar zeggen, als je kleine hoeveelheden maakt hoeft dat dus geen slagveld op te leveren.
Door 202Spots
#610457
Kruimel schreef: Reden temeer om dat niet te doen - reuze hekel aan plafond witten  ;D ;D
Mijn is verf...(kan ik gewoon wassen als ik dat zou willen  ;))
Door tieneke
#610520
Kruimel schreef: Zo doe ik het ook. En dan maak ik meerdere keren per week een mix en dan elke keer van verschillende groentes. Zo hoef ik niet een week heel veel verschillende groentes in de koelkast te bewaren.
Tenslotte eet ik zelf ook niet elke dag 10 verschillende groentes maar wel over een week gerekend.
Denk dat ik(net) nog geen 10 verschillende groentes in 1 week haal ;D ;D
Stelletje boeffiesss! :P
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door