Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#607101
ik wil heel graag 'parttime' gaan barfen (nou ja, Bono en Sem dan...) Deels vanwege onzekerheid in het begin; zodat ik zeker weet dat ze alles binnen krijgen. Deels omdat ik vaak vroeg op moet ivm werk en 't dan niet zo zie zitten om met stukken vlees aan de slag te gaan op m'n nuchtere maag...

Maar nou begrijp ik dat in kvv veel orgaanvlees voorkomt. Wat voor soort orgaanvlees kan ik ze dan het beste geven; wat is 't gezondste? Of kan ik ze van allerlei soorten een beetje geven of elke week wisselen? Of hoef ik ze naast de kvv geen orgaanvlees meer te geven (wel iets toch; maar minder 'procenten'?)
Groetjes Inge
Door Twiz
#607230
Het ligt eraan wat jij verstaat onder parttime barfen. Is dat twee keer per week of ongeveer de helft van de week?

Als je maar af en toe eens een dagje (bv. in het weekend) wil barfen zou ik zeker geen orgaanvlees erbij geven. Juist vlees/botsoorten die niet in kvv zitten zijn dan een prima aanvulling.

Vaak bevat kvv (ruim) voldoende orgaan, en ook vaak rund en/of kip, die vleessoorten zou ik dan niet geven, maar juist geit of eend of paard. Ook zou je eens een visdag kunnen overwegen, sardientjes zijn makkelijke beginners visjes, en als ze goed bot verteren kun je ook zalmkop geven. Ik zou wel gewoon beginnen met kippenekken, even vast houden als ze te schrokkerig zijn. En dan langzamerhand uitbreiden met eventueel eendenekken, parelhoenkarkas  en kwartel.
Als dat allemaal prima gekluift wordt en goed verteerd kun je verder met lams, geit en hertenribben.

Bedenk wel......het is verslavend, je wil de beestjes steeds meer barfmaaltijden gaan geven.
In de ochtend kun je (voordat je naar je werk gaat) gewoon spiervlees met groenten geven, en pas 's avonds eventueel de vleesbotten. Dan heb je ook geen probleem met "stukken"  vlees.
Je zorgt dat het in kant en klare hoeveelheden in de vriezer ligt, en dat haal je er de avond van tevoren uit, net zoals bij kvv.
Dus vroeg opstaan hoeft echt geen belemmering te zijn ;)
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#607554
parrtime in de zin van 's ochtends kvv en 's avonds BARF. Maar waarschijnlijk is de overstap naar volledig BARF dan inderdaad snel gemaakt. 't is natuurlijk maar net hoe ik 't menu in elkaar zet; wat geef ik 's ochtends en wat 's avonds.
Kippennekken eten ze heel netjes; ik hoor ze echt kraken. Verder hebben we al het één en ander 'uitgeprobeerd' of ze 't lusten; ik heb nog niet meegemaakt dat ze iets niet lusten...
Dus dan wordt 't (in eerste instantie toch even) een half om half BARFverhaal; is dan bijvoorbeeld ong. 10% orgaanvlees nog teveel?
Door Happy Tail
#607613
zo zijn wij ook een tijdje bezig geweest, smorgen hamburgers en savonds Barf, toen vond ik het zo weinig om 200 gram hamburger (energique) te voeren dat ik zoiets had van dat kan best een kipcarbo zijn. en verder gegaan.

Toen we dus Partime Barften gaf ik helemaal geen orgaanvlees erbij, want ik dacht nl dat er in menig KVV al meer dan genoeg orgaan verwerkt zit.
ik zou dan ook diersoorten zoeken die net niet in je KVV zitten, dan is het nog een inimieni stapje naar 100% Barf
Door Lizzy
#607672
Inge en Bono schreef: parrtime in de zin van 's ochtends kvv en 's avonds BARF. Maar waarschijnlijk is de overstap naar volledig BARF dan inderdaad snel gemaakt. 't is natuurlijk maar net hoe ik 't menu in elkaar zet; wat geef ik 's ochtends en wat 's avonds.
Kippennekken eten ze heel netjes; ik hoor ze echt kraken. Verder hebben we al het één en ander 'uitgeprobeerd' of ze 't lusten; ik heb nog niet meegemaakt dat ze iets niet lusten...
Dus dan wordt 't (in eerste instantie toch even) een half om half BARFverhaal; is dan bijvoorbeeld ong. 10% orgaanvlees nog teveel?
Ik zou zeggen dat 10% dan maximaal is.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#608719
Tinker schreef: Ik geef aan orgaanvlees: Lamspens,Runderpens,Lamshart,runderhart,Schapenlong,Kippenlevertjes,kippenhartjes,kippenmaagjes.Dit waar ik makkelijk aan kan komen omdat ik niet over"goede"adresjes beschik.Het kippenorgaan koop ik allemaal bij de poelier en de pensen en lam/rundharten en long bij Carnibest.
Dan zou ik dus (van wat jij noemt) het beste lamspens, lamshart en schapenlong kunnen geven omdat kippen en rundvlees gebruikt worden voor kvv... Als ik 't goed begrijp.
Als ik dit zo lees, kan ik beter volledig gaan barfen met de 2 doggies, omdat je dan de verhoudingen in vleesbot/spiervlees/groenten/orgaanvlees en de verhoudingen in soorten vlees (diersoorten) beter bij kan houden...
Ik ga weer even denken  ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door