Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door roefus
#627829
Ik vind de redenering van Pike helemaal niet zo raar.
Bij mensen wordt geregeld gesteld dat als ze te vaak heel grote maaltijden eten dat dan de maag uitlebbert.
Dat zou dan dus inhouden dat de elasticiteit net verslapt.
En de vraag is of dat danook het hongergevoel bevordert (lijkt mij van wel).

Bovendien vraag ik me af: als je een hond ongelimiteerd laat eten, dien je dan ook niet heel goed op de temperatuur te moeten letten van het aangeboden voedsel ?
Ik neem aan dat een wolf die zijn prooi naar binnen slokt, deze prooi haast op lichaamstemperatuur eet.
En klompen vlees en vleesbot op koelkasttemperatuur of net kamertemperatuur lijkt mij dan heel anders.
Want net die enorme hoeveelheid in een maag zal veel minder snel de eigen lichaamstemperatuur aannemen.
En ik vraag me af of dat niet ook een wezenlijke rol kan spelen, of extra gevaar kan opleveren bij dergelijke experimenten.
En hoe doen andere organen dan mee, die de boel helpen verteren (ben geen bioloog, maar bijvoorbeeld de milt?)

Bij de wolf heeft 'volvreten' uiteraard ook een overlevingsfunctie; hij moet maar zien wanneer de volgende maaltijd zich aandient.
Bij de huishond is dat niet van belang
Dus ik zie zelf zo'n experiment niet zitten.

Geloof best dat na een poosje vasten, zelfs Roefus zichzelf voorbij eet.
Maar ik experimenteer niet met mijn dieren.
Ze zijn ook ánders dan 'de wolf', vraag me werkelijk af of dat niet méér is, dan wat velen denken (qua interieur en exterieur).
Door bas rouge
#632929
Ik laat Rein steeds vaker zo veel eten dat ie zelf stopt. Het kan bij hem ook goed, hij stopt gewoon als ie genoeg heeft. Hij heeft vandaag 1460 gram parelhoen en zalmstaartdelen op. Da's 4.7% van zijn gewicht. De parelhoen is niet helemaal opgegaan, daar is nog een 250 gram van over terwijl hij dat wel erg lekker vindt. Hij had genoeg.
Gebruikersavatar
Door pike
#633021
bas rouge schreef: Ik laat Rein steeds vaker zo veel eten dat ie zelf stopt. Het kan bij hem ook goed, hij stopt gewoon als ie genoeg heeft. Hij heeft vandaag 1460 gram parelhoen en zalmstaartdelen op. Da's 4.7% van zijn gewicht. De parelhoen is niet helemaal opgegaan, daar is nog een 250 gram van over terwijl hij dat wel erg lekker vindt. Hij had genoeg.
Met 4,7% is het dan toch geen grote eter. En kan hij toch nooit een bomvolle maag hebben? Die van mij eten dagelijks 4,25 (Pike) en 4,5% (Armagnac). Bij minder komen de ribben erdoor. PIke zou beide bakken leegeten als hij de kans kreeg. (Gaat hem niet lukken ;))
Door bas rouge
#633166
pike schreef: Met 4,7% is het dan toch geen grote eter. En kan hij toch nooit een bomvolle maag hebben? Die van mij eten dagelijks 4,25 (Pike) en 4,5% (Armagnac). Bij minder komen de ribben erdoor. PIke zou beide bakken leegeten als hij de kans kreeg. (Gaat hem niet lukken ;))
Dat klopt hoor, hij is dus geen grote eter maar op deze manier vind ik het wel veilig. Hij is overigens ook altijd randje te mager, daarom mag hij ook zoveel eten als hij wil, hij eet toch nooit zoveel dat ik er zenuwachtig van word.
Door evelyn02
#633180
In de tuinen liggen veel appels en peertjes. voor de honden de tuin in mogen, raap ik het fruit eerst op. Maar er vallen steeds weer peren en appels of ze plukken ze zelf van de boom.
Ze komen dan tonnetje rond weer binnen van al het fruit dat ze gegeten hebben. Ik vermoed dat ze dan soms wel een procent of 10 eten  :(. Als ik ze eten geef zijn ze zelden zo dik en ik geef regelmatig grote maaltijden...
Gelukkig zijn mijn honden dus gewend regelmatig een grote maaltijd te krijgen, anders zou ik ze helemaal niet meer in de tuin kunnen laten.
De enige bijverschijnselen van de peren zijn enorme, luidruchtige winden. Ze kijken dan heel verbaasd naar achter wie zo'n herrie maakt. De appels poepen ze gewoon weer uit maar de peertjes gaan gisten  ;)
Door Femke
#633219
evelyn02 schreef: De appels poepen ze gewoon weer uit maar de peertjes gaan gisten  ;)
vind je dat niet eng?
Door roefus
#633413
bas rouge schreef: Ik laat Rein steeds vaker zo veel eten dat ie zelf stopt. Het kan bij hem ook goed, hij stopt gewoon als ie genoeg heeft. Hij heeft vandaag 1460 gram parelhoen en zalmstaartdelen op. Da's 4.7% van zijn gewicht. De parelhoen is niet helemaal opgegaan, daar is nog een 250 gram van over terwijl hij dat wel erg lekker vindt. Hij had genoeg.

Ja, da's dan ook geen risico, want die gaat niet over de grens.
Feitelijk zou ik dat bij Roefus ook kunnen doen, want die houdt ook op als-ie genoeg heeft.
Maar ik HEB honden gehad, waarvan ik zeker weet dat ze door waren gegaan.
Ik weet dat ik een Duitse Staande had die ooit bij de voorraad-emmer brokjes kwam.
En die at dus die emmer leeg, in één keer, slokte zelfs de brokken naar binnen.
Gelukkig kotste hij ze ook uit  8)
Bij zulk soort hond zou ik dus nooit en te nimmer experimenteren.
Moet niet aan de hoeveelheid vleesbot DENKEN, wat zo'n dier naar binnen had kunnen schrokken.
Vraag me zelfs af, wat er dan nog uitgekotst kan worden, als het noodzakelijk is.
Door roefus
#633418
evelyn02 schreef: In de tuinen liggen veel appels en peertjes. voor de honden de tuin in mogen, raap ik het fruit eerst op. Maar er vallen steeds weer peren en appels of ze plukken ze zelf van de boom.
Ze komen dan tonnetje rond weer binnen van al het fruit dat ze gegeten hebben. Ik vermoed dat ze dan soms wel een procent of 10 eten  :(. Als ik ze eten geef zijn ze zelden zo dik en ik geef regelmatig grote maaltijden...
Gelukkig zijn mijn honden dus gewend regelmatig een grote maaltijd te krijgen, anders zou ik ze helemaal niet meer in de tuin kunnen laten.
De enige bijverschijnselen van de peren zijn enorme, luidruchtige winden. Ze kijken dan heel verbaasd naar achter wie zo'n herrie maakt. De appels poepen ze gewoon weer uit maar de peertjes gaan gisten  ;)
Nou, sorry hoor, maar hier zou ik dus wérkelijk bang voor zijn.
Een over-volle maaginhoud aan gistend fruit  ::)

Ik beweer niet dat ik weet waar maagtorsies vandaan komen.
Maar ik denk zo maar dat het veel met gisting en gasvorming te maken kan hebben.
En waarschijnlijk nog een heel scala aan andere factoren.
Maar gasvorming lijkt mij duidelijk een 'mee-spelende' factor.
Ik wil me nergens mee bemoeien, en dit is ook niet vervelend bedoeld: maar hier zou ik dus bang voor zijn.
Door evelyn02
#634962
Natuurlijk vind ik het ook wel eng maar hoewel ik mijn best doe om al het fruit op te ruimen lukt het toch niet altijd. Maar ik zien het ook niet zitten om ze maanden niet in de tuin te laten.
Ik durf het risico te nemen omdat: ze regelmatig al grote maaltijden krijgen, dus de spieren  goed getraind zijn. Verder merk ik dat het fruit de maag heel snel passeert (te zien aan de brokken appel in de ontlasting). De gasvorming zal waarschijnlijk in de darm plaats vinden en niet in de maag.

Evelyn
Gebruikersavatar
Door pike
#635040
roefus schreef:
Ik weet dat ik een Duitse Staande had die ooit bij de voorraad-emmer brokjes kwam.
En die at dus die emmer leeg, in één keer, slokte zelfs de brokken naar binnen.
Gelukkig kotste hij ze ook uit  8)
Bij zulk soort hond zou ik dus nooit en te nimmer experimenteren.
Moet niet aan de hoeveelheid vleesbot DENKEN, wat zo'n dier naar binnen had kunnen schrokken.
Vraag me zelfs af, wat er dan nog uitgekotst kan worden, als het noodzakelijk is.
Is het nou niet zo dat een hond zich overeet aan de brokken omdat die in de maag uitzetten??? In elk geval die geexpandeerde brok en dat zijn ze tegenwoordig bijna allemaal. Als ze stoppen met brokken eten als ze vol zitten zetten die brokken nog steeds verder uit terwijl er dus geen plaats meer is.  Ik heb zelf wel eens met stijgende verbazing de enorme berg gigagrote uitgekotste brokken aangestaard terwijl ik precies wist welk een beetje hij gegeten had en hoe klein die brokjes toen waren. Bot en rauw vlees zet niet uit.
Door roefus
#635418
pike schreef: Is het nou niet zo dat een hond zich overeet aan de brokken omdat die in de maag uitzetten??? In elk geval die geexpandeerde brok en dat zijn ze tegenwoordig bijna allemaal. Als ze stoppen met brokken eten als ze vol zitten zetten die brokken nog steeds verder uit terwijl er dus geen plaats meer is.  Ik heb zelf wel eens met stijgende verbazing de enorme berg gigagrote uitgekotste brokken aangestaard terwijl ik precies wist welk een beetje hij gegeten had en hoe klein die brokjes toen waren. Bot en rauw vlees zet niet uit.
Ik weet niet of een brokken-hond zich eerder te barsten eet.
Het voorbeeld wat ik gaf, betrof een jonge hond.
En gelukkig kwam de hele inhoud terug, nog voordat het de gelegenheid had gekregen om zich in de maag uit te zetten.
Maar goed, ik kan me voorstellen dat het 'sein om te stoppen' bij een gulzige brokken-hond altijd te laat komt omdat de brokken pas in de maag het volledige volume aannemen.
Maar eigenlijk denk ook niet dat iemand zo idioot is om een brokken-hond onbeperkt te laten eten (bij wijze van experiment ofzo).

Bot en rauw vlees zetten niet uit, accoord.
Maar ik kan me tóch afvragen of een gulzige schrokkerd, die grote stukken bot haastig naar binnen werkt, niet ook in de problemen kan komen als hij ongelimiteerd eten mag.
Gebruikersavatar
Door pike
#635592
roefus schreef: Bot en rauw vlees zetten niet uit, accoord.
Maar ik kan me tóch afvragen of een gulzige schrokkerd, die grote stukken bot haastig naar binnen werkt, niet ook in de problemen kan komen als hij ongelimiteerd eten mag.
Tja lastig. Kan me voorstellen van wel dan. Als hij heel erg schrokt ja dan stopt hij misschien te laat maar het lijkt me dat het dan weer terug komt eigenlijk. Als Pike iets te groot naar binnen schrokt komt het ook direct weer terug (terwijl die gewoon een afgemeten portie krijgt dus nog niet eens een volle maag heeft).
Door roefus
#635625
pike schreef: Tja lastig. Kan me voorstellen van wel dan. Als hij heel erg schrokt ja dan stopt hij misschien te laat maar het lijkt me dat het dan weer terug komt eigenlijk. Als Pike iets te groot naar binnen schrokt komt het ook direct weer terug (terwijl die gewoon een afgemeten portie krijgt dus nog niet eens een volle maag heeft).
Je kunt het proberen............. :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door