Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Monica
#604704
misschien ben ik wel een truttel maar ben een beetje aan het overschakelen naar vers vlees. Mijn honden kregen vroeger alleen brok, daarna ben ik ze eerst 1 keer per week de avondmaaltijd gaan vervangen door versvlees compleet en nu zit ik op elke avond vers vlees. Ze kregen ook 1 á 2 keer per week een bot met een beetje vlees eraan. Omdat er nu een slachterij op ons eilandje is kan ik dus makkelijker vleesdingen halen. Nu heb ik een kippenpoot voor ze maar vind het eigenlijk wel eng om dat zo te geven (waarschijnlijk benik weer een watje) Kan ik het anders niet eerst met een hamer een beetje pletten?
Door evelyn02
#604708
je kan het pletten met een hamer maar je kan het vleugeltje ook vasthouden en uit je hand laten eten. Dan kunnen ze het niet in één keer inslikken.

Evelyn
Door Mevroi Kruim
#604756
Als je hond niet gewend is om botten te eten zou ik de poot zeker pletten met een hamer. Beter is om met kippeennekken of -vleugels te beginnen, dat zijn hele veilige vleesbotten.
Botten met een beetje vlees eraan die ze niet opeten (recreatiebotten) zijn riskant voor het gebit, die zijn erg hard en ze breken er makkelijk een tand of kies op. Kun je beter niet geven.
Door Monica
#605364
Ze krijgen botten van de niet dragende delen (dat had ik hier al gelezen)
ze hebben weleens een knie gekregen maar dat krijgen ze niet meer.

Ik heb de poten geplet. 2 honden waren netjes aan het eten beetje trekken en kauwen op de kippepoot. De andere 2 probeerde het gulzig in 1 keer naar binnen te werken. Bij 1 is dat ook gelukt de ander kon ik nog net redden en heb ik vastgehouden zodat hij er stukken af kon trekken.

Kan het erg kwaad dat die ene hond de poot in één keer naar binnen heeft gewerkt?? Moet ik iets doen?
Door Lizzy
#605376
Nou, dit is niet zoals je het hebben wilt, in 1 keer inslikken. Aangezien je de poten geplet hebt, denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken. Maar, blijkbaar is een poot dus te klein voor deze hond. Misschien moet je voor deze hond een (deel van) hele kip proberen. Hoe groot/zwaar is hij/zij eigenlijk?
Door 202Spots
#605755
Kruimel schreef: Als je hond niet gewend is om botten te eten zou ik de poot zeker pletten met een hamer. Beter is om met kippeennekken of -vleugels te beginnen, dat zijn hele veilige vleesbotten.
Monica schreef: Ze krijgen botten van de niet dragende delen (dat had ik hier al gelezen)
ze hebben weleens een knie gekregen maar dat krijgen ze niet meer.
Ik heb de poten geplet. 2 honden waren netjes aan het eten beetje trekken en kauwen op de kippepoot. De andere 2 probeerde het gulzig in 1 keer naar binnen te werken. Bij 1 is dat ook gelukt de ander kon ik nog net redden en heb ik vastgehouden zodat hij er stukken af kon trekken.
Wanneer je gisteren het advies krijgt om met nekken of vleugels te beginnen...waarom heb je vandaag dan evengoed de poten gegeven ???
Kippen POTEN zijn OOK gewicht dragende delen hoor...hoewel niet zo zwaar en hard als rund of schapenpoot, maar de hond moet toch wel 'n beetje aan rauwe botten gewend zijn voordat ie kippen POOT eet.
De botjes van de kippen nek.vleugels en karkassen zijn in verhouding kleiner/lichter en zachter dan de poot en beter als eerste bot dan 'n poot(ook al is ie plat geslagen) :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door