Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Paul_Barte
#53975
vlcaki schreef: <<Ja natuurlijk is dat een ideale mogelijkheid maar aangezien je dat nergens kan kopen............<<


wat niet kan kopen Paul ?
Paardevlees ?
Ja Roger...inderdaad paardevlees. Behalve paarderookvlees wat overal wel verkrijgbaar is is er niet 1 supermarkt of slager hier in de buurt waar paardenvlees vlees voor het grijpen ligt. Niet iedereen woont naast een slachthuis waar ze paarden slachten.

En als......het na veel moeite lukt om aan paardenvlees te komen zullen de mensen dit toch compleet moeten gaan maken.....en dat is nu precies Roger wat mensen niet willen of niet kunnen en daarom vleesvoer geven.

Zonder vleesvoer zou waarschijnlijk 98% van de mensen die dit geven nog gewoon brokken voeren!!!!
Wees blij dat deze mogelijkheid er is en de mensen op deze manier in aanraking komen met vers en misschien zelfs wel 100% gaan barfen in de toekomst.
Door Lizzy
#53979
Natuurlijk zijn er vleessoorten genoeg waar minder caloriën in zitten en waar je mee kunt afwisselen. Geen probleem. En ja, een zelf samensteller is daar veel flexibeler in. So what? Ben je nu ineens tegen versvlees? Mmm, eerlijk gezegd begrijp ik nog steeds jouw standpunt niet. Maar dat zal wel komen omdat ik dom ben!

Maar laten we nou niet in een disussie belanden waarbij we zeggen "eigen schuld, dik bobbeltje", OK? Mijn Basset heeft al een aantal jaren overgewicht Roger. Niet omdat ze thuis nou zoveel te eten krijgt, maar wel omdat zij een expert is in het jatten van voedsel - buiten (brood dat mensen aan de eendjes voeren enzo - en overgewicht? Wat is overgewicht... ze is een kilo of 3 te zwaar geweest). En langzaam afbouwen was geen optie Roger. Zij moest DIRECT afvallen want we liepen het risico dat zij verlamt zou blijven. En dan kan ik haar dood laten maken. Snap je?

Fytomix (hetgeen overigens inhoud van schapenmaag is en die staan buiten) kan wel degelijk een optie zijn, vind ik. Het heeft trouwens ook goed gewerkt. Ik kan me herinneren dat jij daar enige tijd geleden zelf ook erg enthousiast over was, over fytomix?
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 15 feb 2004, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door vlcaki
#53993
<<Natuurlijk zijn er vleessoorten genoeg waar minder caloriën in zitten en waar je mee kunt afwisselen. Geen probleem. En ja, een zelf samensteller is daar veel flexibeler in. So what? Ben je nu ineens tegen versvlees?<<


Neen, ik ben niet tegen versvlees, waarom zou ik, en waar leid je dat uit af?

Heb hier nog niet zo lang geleden ergens gepost dat diepvriesvleesvoeding net zo goed , biologisch geschikt , is dan wat ik onder Barf-en verstaan.

Trouwens bij die duitse dog ging het over een combinatie van brok en zelf samenstellen , niet over de combinatie van versvlees en zelf samenstellen, en als dan een zelf-samensteller zijn mening geeft over hoe aanvullen en brok weglaten, dan geef ik toch normaal antwoord in de zin van hele lappen pens, niet gemalen, die blijven het langst in het maag darmkanaal zitten, hieromtrent kan je lezen in zowel dHondt als Donath,

Zeker als er dan nog eens de vraag gesteld word over maagtorsie.
OK , de oorzaak is nog niet gekend maar, ik blijf die uitspraak van die da. 25 geleden meer dan redelenijk vinden en wanneer werkt de maag het hardst en het langst ,met brok erin, met gemalen vlees of met hele lappen vlees erin? (zie ook weer Donath volgens mij)

Ik ben dus niet tegen diepvriesvlees, maar mag ik geen vinger leggen op de zwakke plekken of mag daar niet over gepraat worden hier?


<< Mmm, eerlijk gezegd begrijp ik nog steeds jouw standpunt niet. Maar dat zal wel komen omdat ik dom ben!<<

hier zet ik ze nog eens :

1/je kan schuiven met vleessoorten om de kcal van je hond op te voeren of af te remmen , zonder dat je buikvulling gebruikt

2/als je geen exacte samenstelling van diepvriespaketten kend kan je geen exacte kcal bereking maken en kan je ook niet zeggen dat de fabrikant ernaast zit.

3/Brok is niet compatibel met versvlees en ook niet met diepvriespaketten, en dit heeft niks te maken met de manier van verteren of aanmaken van maagsappen en de verzuring , hier in deze stelling, maar met het feit dat je dan niet weet wat en hoeveel je hond binnen krijgt, vb. die duitse dog.
enerzijds te weinig brok volgens de normen van de fabrikant en anderszijds te weinig kcal uit vlees edm.
Verder heb ik echt mijn twijfels over de kcal vermeld op de brok en de echte opname door de hond, die berekeningen kloppen niet, volgens mij.


<<Maar laten we nou niet in een disussie belanden waarbij we zeggen "eigen schuld, dik bobbeltje", OK? <<

Neen , het feit dat het over jouw Basset gaat is wat anders, ik hou het gewicht van de honden op peil door te schuiven met die vleessoorten, dat noem ik voeren op zicht.


<< Zij moest DIRECT afvallen want we liepen het risico dat zij verlamt zou blijven. En dan kan ik haar dood laten maken. Snap je? <<

Ja dus, zie hierboven



<<Fytomix (hetgeen overigens inhoud van schapenmaag is en die staan buiten) kan wel degelijk een optie zijn, vind ik. Het heeft trouwens ook goed gewerkt. Ik kan me herinneren dat jij daar enige tijd geleden zelf ook erg enthousiast over was, over fytomix? <<

Fytomix van carnibest is dacht ik pensinhoud van kalveren, en daar heb ik zeker in de winter mijn bedenkingen bij.
Fytomix van Bibi is de inhoud van de boekmaag van lammeren, en daar zie ik niet goed zitten hoe ze op het slachthuis de inhoud van de pens en de boekmaag gescheiden kunnen houden tijdens het slachten, plus het feit dat de inhoud van een boekmaag heel weinig is.

Maar dat zijn twee bedenkingen waar ik mijn het een en ander bij afvraag dus.

Ja , ik kieper de inhoud van een volle pens en boekmaag van een schaap , als ik 100 % weet waar ze vandaan komt in een soort van metalen mand achter in de tuin,(en dat stoort niemand) en de honden kunnen er konstant over beschikken , maar ze komen er zelden of nooit aan, en dan nog alleen met hele kleine beetjes.
Dus invriezen of in olie bewaren doe ik al heel lang niet meer omdat het voor mijn honden niet intressant is.
Om een voorbeeld te geven, als ik grote lappen pens geef, of hele konijnen of kippen, en ze kunnen het niet op , gaan ze het begraven, fytomix niet, dus, daar trek ik mijn eigen conclusie uit.



Gr.
roger.
Door jeanne
#54025
Nou, ik weet wel zeker dat als ik een hele bak fyto in de tuin zou zetten dat madam zich werkelijk dood zal eten.
En daar is Freule dus echt geen uitzondering in onder de bassets :-\
Hele lappen pens, kipfilet en grote stukken runderhart glijden hier zo naar binnen en ik heb dan zelf het idee dat ze een voller gevoel heeft als dat ze gemalen pens of in stukjes gesneden hart/kip of ander vlees heeft gegeten. Daarna ploft ze op de bank en beweegt ze voor de rest van de dag niet meer, uitbuiken noem ik dat. ;)
Laatst gewijzigd door jeanne op zo 15 feb 2004, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#54027
Wil nog 1x reageren op deze discussie die nu een heel andere wending krijgt als wat het discussiepunt was in het begin.

Roger, in het begin heb ik je gevraagd of ik correct begreep wat je al diverse keren had gezegd n.l.:

>>Wat je eigenlijk zegt is het volgende:
1 gram eiwit uit b.v. schapenvlees levert meer Kcal als 1 gram eiwit uit paardenvlees.......begrijp ik dat correct?
<<
Je antwoord hierop was volmondig JA!!

De vraag was niet of 1 gram schapenvlees meer Kcal levert als 1 gram paardenvlees want dan was het antwoord inderdaad JA geweest.

Met dit laatste ben ik het uiteraard eens en heb dat ook eerder aangegeven.

Jij zegt: je kan schuiven met vleessoorten om de kcal van je hond op te voeren of af te remmen , zonder dat je buikvulling gebruikt

Ik zeg in mijn allereerste reactie op de topic: Vaak is het geen kwestie van hoeveelheid maar van WAT er gevoerd wordt.

Daarna vervaagt de discussie in de opneembaarheid van koolhydraat en dat je niet kunt uitrekenen wat de exacte Kcal zijn in een diepvriespakket ???

:'( :'(
Gebruikersavatar
Door chooky
#54044
Volgens mij is het zo dat 1 gram eiwit, als het een eiwit soort is die bij het spijsverteringsstelsel van het dier hoort (hond = carnivoor -> vlees) een bepaalde hoeveelheid energie levert.Bij de hond ligt dit rond de 4kcal Het zal iets verschuiven, maar niet drastisch veel.

Bij eiwitten die niet echt bij het spijsverteringsstelsel van het dier horen, zoals die uit granen en groenten, ligt dit denk ik anders. De voedingsmiddelen moeten eerst voorbewerkt (gekookt, verhit, gepureerd) worden voordat de eiwitten benut en verbrand kunnen worden en dan dus energie leveren. Ik denk dat dit ook zo is bij de koolhydraten. Onbewerkt leveren de voedingsmiddelen de hond zo goed als niets op, maar verhit/gepureerd weer wel.

Ik denk dat paarde-eiwitten niet anders verteerd worden als lams-eiwitten. Die zullen dan ook dezelfde energie leveren. Ik vermoed dat dit anders is als je dierlijke eiwitten vergelijkt met plantaardige eiwitten, maar dit weet ik niet. Misschien dat er ook meer verbrand wordt tijdens de vertering ervan en er dus op die manier meer verloren gaat. Dat wat eventueel wel mee zou kunnen spelen is dat de verbranding van vetten meer energie vergt dan de verbranding van eiwitten. Bij de verbranding van vet vlees gaat er dus ook weer meer energie verloren dan bij de verbranding van vetarm vlees, maar ook hier weet ik niet over welke getallen we praten.

Ik denk ook best dat je enigzins een calorische waarde kan toekennen aan een diepvriesproduct, aangezien er op de verpakking wordt aangegeven hoeveel eiwitten erin zitten en hoeveel vet en hoeveel koolhydraten. Dit is anders als er aangegeven zou zijn er zit ...% spiervlees (welk dier, dus hoeveel eiwit/vet?) ...% orgaan en ...%groente in. Dan weet je de vleessoorten niet en zijn de verhoudingen eiwit/vet/koolhydraat niet bekend.
Door Janet
#54045
Paul_Barte schreef:Daarna vervaagt de discussie in de opneembaarheid van koolhydraat en dat je niet kunt uitrekenen wat de exacte Kcal zijn in een diepvriespakket ???
Dat geeft niet hoor, dat kan ik ook niet ;D.
Door vlcaki
#54057
<<>>Wat je eigenlijk zegt is het volgende:
1 gram eiwit uit b.v. schapenvlees levert meer Kcal als 1 gram eiwit uit paardenvlees.......begrijp ik dat correct?
<<
Je antwoord hierop was volmondig JA!!

De vraag was niet of 1 gram schapenvlees meer Kcal levert als 1 gram paardenvlees want dan was het antwoord inderdaad JA geweest.<<


dat klopt dat moet ""vlees" zijn , de totale som van de eiwitten en de vetten X hun respetievelijke factoren .



<<Jij zegt: je kan schuiven met vleessoorten om de kcal van je hond op te voeren of af te remmen , zonder dat je buikvulling gebruikt

Ik zeg in mijn allereerste reactie op de topic: Vaak is het geen kwestie van hoeveelheid maar van WAT er gevoerd wordt.<<

ja, dat komt op hetzelfde neer.
ha dat wil misschien zeggen dat ik beter moet lezen, (waar heb ik dat nog gehoord)

<<Daarna vervaagt de discussie in de opneembaarheid van koolhydraat en dat je niet kunt uitrekenen wat de exacte Kcal zijn in een diepvriespakket ???<<


Neen , in de eerste instantie in deze topic niet voor het uitrekenen van diepvriespakket maar van die brokken, die de duitse dog krijgt, omdat die factoren voor koolhydraten volgens mij niet opgaan voor de hond.


Verder in de discussie heb ik geschreven dat het zelfs voor een diepvriespakket altijd een verschil zal geven als je niet weet hoeveel van welke dieren er onderdelen in zitten.
Staat er op de verpakking dan meer op dan : "bevat spier- en orgaanvlees van rund, kip en schaap"

gr.
Roger.
Laatst gewijzigd door vlcaki op zo 15 feb 2004, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door vlcaki
#54059
<<Ja Roger...inderdaad paardevlees. Behalve paarderookvlees wat overal wel verkrijgbaar is is er niet 1 supermarkt of slager hier in de buurt waar paardenvlees vlees voor het grijpen ligt. Niet iedereen woont naast een slachthuis waar ze paarden slachten.<<


ik woon er verder ook niet naast Paul want ook in Belgie worden geen paarden geslacht, wel heel veel vlees verwerkt.

Groenveld Vlees in Haarlem.
Als ze karkassen binnenkrijgen, hebben ze zeker en vast ook snijlingen die anders in kroket verwerkt worden.

gr.
Roger.
Door DiNero
#54641
Jeetje! Hier moet ik eens even goed voor gaan zitten om alles door te lezen.
Al de berekening met kcal enzo neem ik zo nog maar eens goed door want daar kom ik nog niet helemaal uit!
Ik snap dat brok en Barf dus niet samengaan omdat hij dan niet de nodige energie eruit haalt? Ik voel me echter nog niet zeker genoeg om helemaal op Barf over te gaan. Hij moet nog zoveel groeien en ik ben toch een beetje onzeker of ik het 'goed' doe.
De brokken zijn zo goed als op en ik heb vanmorgen 16 kilo Duck gekocht. Ik wil dan 1/2 Duck, 1/2 Barf gaan geven. Wel met het doel uiteindelijk geheel te Barfen.
Ik las ook nog ergens wat over de wisselende tijden voeren. Dat zijn ze hier al wel gewend, meestal eten ze ergens tussen 8.00-12.00 en 17.00-22.00.
groetjes, linda
Verse pens hebben ze dit weekend voor het eerst gehad (dank je linda ;D). In de eerste instantie bleven ze er maar een beetje mee schudden, gooien en slepen en heb ik het in stukjes gesneden. Volgende keer geef ik weer een hele lap en kijken of ze het dan wel opeten.
Door Lizzy
#54647
Nou Linda, om je eerlijk de waarheid te zeggen snap ik van de hele discussie niet veel. Volgens mij is de strekking van het verhaal/punt van de discussie ook een paar maal gewijzigd. Ik zou je niet kunnen zeggen of het kcal berekenen wel zo interessant is. Ik doe er niets mee en ik stel de voeding voor mijn honden ook zelf samen..... het is wel handig om te weten welke vleessoorten meer eiwit en vet leveren dan anderen (een hond haalt energie/kcal uit eiwit en vet en koolhydraat). Zoals Roger schrijft kun je dan eventueel magere soorten vlees geven wanneer jouw hond wat te stevig is en vette soorten geven wanneer jouw hond wat te mager is.

Persoonlijk vind ik de conclusie dat brokken en barf niet goed samengaat wel een conclusie waar ik achter sta, maar dan om andere redenen. Ik vind brokken en het verteren van botten niet goed combineren. En ik vind dat dat met het maagzuur te maken heeft (en het feit dat maagzuur minder zuur wordt wanneer je koolhydraat-rijke voeding voert).

Ik vind dat versvlees en zelf samenstellen wel goed samen kan gaan. Ik weet niet hoevaak je wilt gaan samenstellen?

Maar volgens mij is het gewoon het handigst om je zoveel mogelijk aan de regels te houden. Bijv. de theorie van Ian Billinghurst of die van Mogens Eliasen of die van Tom Lonsdale, net wat jou het meest aanspreekt. Volgens mij moet dat niet te moeilijk zijn! Ook niet met een Duitse Dog :D.

Groetjes, Lizzy
Door DiNero
#54662
Hoi Lizzy,
Ik zat zelf te denken aan 's morgens de duck en 's avonds zelf samenstellen.
Aan RMB's hebben ze tot nog toe gehad, lamsribben/nek (rug kan ik ook krijgen, nog niet gehaald), kipkarkassen en kippennekken. Kalf heb ik nog niet gevonden. En hart, lever, niertjes zowel schaap als rund.
Ik moet het nog even voor mezelf op papier zetten en wil het dan hier ook weer in de menu's zetten.
Nog even een vraagje over olie ik heb lijnzaadolie, in het reformhuis hadden ze geen borageolie. De vrouw heeft mij een andere olie meegegeven, zat volgens haar ook veel GLA (dacht ik??) in. Het is 'balans extra olie', bevat omega 3, 6 en 9. Het bevat koolzaadolie, zonnebloemolie, lijnzaadolie en teunisbloemolie. Ik dacht ze om de dag te geven, maar omdat hier ook al lijnzaadolie in zit, zal ik dan alleen deze doen?
groetjes, linda
Door Paul_Barte
#54665
Linda,

Kan me voorstellen dat je na deze 'discussie' door de bomen het bos niet meer ziet :-\

Indien zelfs mensen met een zeer goede kennis 'onderweg verdwalen' wil ik dan ook adviseren:
'forget it' !!!!

Evenals Lizzy ben ik van mening dat een complete versvleesvoeding prima is te combineren met zelf samenstellen.
Door Lizzy
#54673
Linda.B schreef: Hoi Lizzy,
Ik zat zelf te denken aan 's morgens de duck en 's avonds zelf samenstellen.
Aan RMB's hebben ze tot nog toe gehad, lamsribben/nek (rug kan ik ook krijgen, nog niet gehaald), kipkarkassen en kippennekken. Kalf heb ik nog niet gevonden. En hart, lever, niertjes zowel schaap als rund.
Ik moet het nog even voor mezelf op papier zetten en wil het dan hier ook weer in de menu's zetten.
Nog even een vraagje over olie ik heb lijnzaadolie, in het reformhuis hadden ze geen borageolie. De vrouw heeft mij een andere olie meegegeven, zat volgens haar ook veel GLA (dacht ik??) in. Het is 'balans extra olie', bevat omega 3, 6 en 9. Het bevat koolzaadolie, zonnebloemolie, lijnzaadolie en teunisbloemolie. Ik dacht ze om de dag te geven, maar omdat hier ook al lijnzaadolie in zit, zal ik dan alleen deze doen?
groetjes, linda
Hoi Linda,

OK, ik denk dat dit een goed plan is hoor. En ik denk dat je je dan inderdaad gewoon het beste kunt houden aan de regels (die van Ian B of Mogens of Lonsdale - wat jou het meest aanspreekt). Hoewel Duck waarschijnlijk (net als ieder ander) versvleesvoer redelijk wat orgaanvlees bevat. Je zou de hoeveelheid orgaanvlees dus kunnen beperken tot 5% a 10% in plaats van de 10%-15%.

Wat je dus vooral nodig hebt is: spiervlees van allerlei verschillende dieren, geschikte RMB's (en ik denk dat voor een Duitse Dog qua kleinere dieren de hele karkassen geschikter zijn dan bijv. kippennekken en vleugels want die zijn eigenlijk te klein. Daar hoeft hij zijn gebit niet 1 keer voor te gebruiken... Denk ook eens aan karkassen van parelhoen, eend, konijn, etc.), gepureerde groentes en dingen als rauwe eieren en wat orgaanvlees waaronder pens.

Qua olie: jij bedoelt vast de Omega & More Perfect Balance van de firma Witsenburg. Deze olie bevat inderdaad lijnzaadolie (omega 3) en het bevat zelfs borageolie (GLA - omega 6). Het bevat 2 keer zoveel omega 3 als omega 6 vetzuren. Het is ontzettend duur, deze olie, maar dat komt voornamelijk doordat de oliën van EKO kwaliteit zijn en natuurlijk omdat er borageolie in zit. Ik vind het wel goed spul. Hier kun je meer lezen over deze olie: http://www.wnp.nl/omeganmore.htm. Ik neem het trouwens zelf. Want ik ben vegetarier en wil toch aan mijn omega 3 vetzuren komen. En het bevalt mij wel goed. En ik geef het af en toe ook aan mijn honden. Ik geef het ongeveer 2 keer per week. Gek genoeg gaan ze hier vies ruiken als ik het vaker geef!

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 16 feb 2004, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door