Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door vlcaki
#53917
<< Eiwit is eiwit en dat levert gewoon 4 caloriën. <<



lizzy,

eiwit is eiwit , maar het aantal grammen eiwit per 100 gram vlees verschilt van diersoort tot diersoort, en die moet je toch kennen, en idem voor vet.

gr.
Roger
Laatst gewijzigd door vlcaki op zo 15 feb 2004, 00:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#53923
vlcaki schreef: op blz.47 gaat Donath verder : was nu de chemische samenstelling van het voedsel, dus de hoeveelheid eiwit, vet en koolhydraat bekend , dan kon men door een eenvoudige berekening het aantal calorien te weten komen.

En die chemische samenstelling verschilt toch van eiwitsoort tot eiwitsoort en van vet tot vet, althans weer volgens die tabellen
was nu de chemische samenstelling van het voedsel, dus de hoeveelheid eiwit, vet en koolhydraat bekend , dan kon men door een eenvoudige berekening het aantal calorien te weten komen.

Klopt en die is bekend zie de tabellen.

En die chemische samenstelling verschilt toch van eiwitsoort tot eiwitsoort en van vet tot vet, althans weer volgens die tabellen

Klopt, aminozurenpatroon is anders van diverse eiwitten maar aan de Kcal geeft dat geen drastische verschillen.

Ook mag je van mij de factor van koolhydraat verlagen voor mijn part tot 1 maar dan waren alle honden die brokken eten allang de pijp uit geweest en buiten het feit dat er heel veel klachten uit voortkomen blijven ze gewoon leven.
Door vlcaki
#53928
<<Ook mag je van mij de factor van koolhydraat verlagen voor mijn part tot 1 maar dan waren alle honden die brokken eten allang de pijp uit geweest en buiten het feit dat er heel veel klachten uit voortkomen blijven ze gewoon leven.<<


Omdat het een grote massa is in koolhydraten Paul wat in de brok verwerkt word daarom overleven ze erop.
Hun carnivore spijsverteringsstelsel laat dat niet toe daar die factor 4 uit te benutten volgens mij , maar omwille van die grote massa, die dan nog eens voorbewerkt is slagen ze er wel in om te overleven, de hoeveelheid is hier van belang.

Als mijn honden , dreigen dikker te worden dan minder ik geen hoeveelheden voer.
Ik ga schuiven met het vlees, en bijvoorbeeld de hoeveelheid paardevlees opdrijven en het lamsvlees verminderen, maar de hoeveelheid voer blijft konstant.

Als ze wat te mager gaan worden, dan drijf ik de hoeveelheid voer niet op , maar ga weer schuiven met dat spier of organvlees wat het meeste kcal opleverd en dat is schaap.

Op die manier hou ik het gewicht op peil, bij gelijke prestaties en dat is alleen maar omwille van de verschillen in benutbare kcal in de soorten vlees en niet door een kilo meer of minder te voeren, maar gewoon door te spelen met de beschikbare kcal.
Door vlcaki
#53952
ok paul, we gaan verder,

komen we terug op het voorbeeld van die duitse dog, opgroeiende hond 40 kilo.

die 800 gram brok per dag, die kcal die ie daar uit haalt per dag kloppen voor geen meter want die zijn gebaseerd een hoeveelheid koolhydraten., en ik blijf erbij dat die faktor 4 daar niet logisch is voor een hond.
Tenzij je zoals ik hierboven als schreef brok in bulk voert, en dan kan ie erop "over"leven

1200 gr. rmb's als je half half neemt dan zit je op 600 gram vlees/vet bot waar hij een bepaalde hoeveelheid energie uithaald die je kan uitrekenen, en 600 gram bot voor calcium en mineralen.

Idem voor de organen

de 400 gram gf mixen reken ik ook niet als energieleverancier ( zelfs niet als dat fytomix zou zijn)

dus waar haalt die hond zijn , min of meer exact,
bepaal-bare kcal uit die ie als vleeseter nodig heeft: enkel en alleen uit 600 gram kippevlees/schapevlees en 200 gram orgaan.

lijkt mij heel logisch dat die hond te mager blijft, en veel moet eten.

kan je, volgens mij als zelf samensteller, twee dingen doen: ofwel kieper je die brok buiten en geef je daar in de plaats pens, grote lappen pens, en dit kan best zonder je hoeveelheid botten aan te passen want de verhouding ca/ph gaat bij pens de betere richting uit, en dan zit je volgens mij perfect, en zeker indien je dan je kipkarkassen nog wat kan afwisselen met lamsbotten met wat vlees en of kalfsbotten met wat vlees.

ofwel geef je terug alles brok en ga je voor de bulkvoeding van ongezonde koolhydraten, waar de berekening voor geen meter klopt naar een carnivoor toe.

IK opteer dus voor de oplossing zoals ik in het begin al schreef hele lappen pens opbouwen en brok eruit.

gr.
Roger.
Laatst gewijzigd door vlcaki op zo 15 feb 2004, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#53953
Ik snap wel dat je je verbaast over die factor 4. Maar als het een factor 1 zou zijn, dan viel iedere hond op deze aarde (denk ik) neer op brokken (waarbij 60% a 70% bestaat uit koolhydraat en niet zoveel vet en eiwit).
Door Lizzy
#53954
vlcaki schreef: << Eiwit is eiwit en dat levert gewoon 4 caloriën. <<



lizzy,

eiwit is eiwit , maar het aantal grammen eiwit per 100 gram vlees verschilt van diersoort tot diersoort, en die moet je toch kennen, en idem voor vet.

gr.
Roger

Ja, als je goed leest is dat ook precies wat ik schrijf. Dus wat is je punt?
Door Lizzy
#53956
Lizzy schreef: Ik snap wel dat je je verbaast over die factor 4. Maar als het een factor 1 zou zijn, dan viel iedere hond op deze aarde (denk ik) neer op brokken (waarbij 60% a 70% bestaat uit koolhydraat en niet zoveel vet en eiwit).
Ik had die van jou nog niet gelezen Paul! Maarehhh, ik dacht dus exact hetzelfde :).
Door Paul_Barte
#53957
vlcaki schreef:

Als mijn honden , dreigen dikker te worden dan minder ik geen hoeveelheden voer.
Ik ga schuiven met het vlees, en bijvoorbeeld de hoeveelheid paardevlees opdrijven en het lamsvlees verminderen, maar de hoeveelheid voer blijft konstant.

Als ze wat te mager gaan worden, dan drijf ik de hoeveelheid voer niet op , maar ga weer schuiven met dat spier of organvlees wat het meeste kcal opleverd en dat is schaap.

Op die manier hou ik het gewicht op peil, bij gelijke prestaties en dat is alleen maar omwille van de verschillen in benutbare kcal in de soorten vlees en niet door een kilo meer of minder te voeren, maar gewoon door te spelen met de beschikbare kcal.
En dat is precies wat ik je gedurende de hele tijd probeer uit te leggen :-\

Doordat het percentage vet in schapenvlees ongeveer 3x zo hoog is als in paardenvlees zet schapenvlees meer aan. Schapenvlees levert meer Kcal maar dat heeft geen bal te maken met de hoeveelheid energie van de eiwitten maar van de hoevelheid vet.

Evenals Lizzy snap ik ook niet waar je heen wilt en het lijkt wel of je de tabellen niet begrijpt.
Door Lizzy
#53961
100 gram paardenvlees heeft een gemiddelde waarde van:
20,6 gram eiwit
2,67 gram vet
0,55 gram koolhydraat
Benutbare energie uit eiwit 91/88 kcal
Benutbare energie uit vet 25/24 kcal

100 gram schapenvlees heeft een gemiddelde waarde van:
17,6 gram eiwit
16,6 gram vet
0,3 gram koolhydraten
Benutbare energie uit eiwit 77/75 kcal
Benutbare energie uit vet 158/150 kcal
Door vlcaki
#53969
<<Ja, als je goed leest is dat ook precies wat ik schrijf. Dus wat is je punt?<<


Dat als je kan schuiven met vleessoorten je kcal kan verhogen of verlagen, en hiervoor hoef je geen, soms waaardeloze, dure "buikvullers" te gebruiken.

Dat je een kcal waarde die opgegeven word door de fabrikant van een diepvriesproduct nooit juist kan narekenen en dat je altijd met verschillen zal zitten, dus de bewering hier een paar weken terug dat de kcal berekening van Duck voor geen meter klopte , die stelling is niet juist omdat je de juiste samenstelling en hoeveelheden of verhoudingen onderling van de vleessoorten die de fabrikant gebruikt niet kent en daar dus verschillende uitkomsten mogelijk zijn.

En dat in dat geval van die Duitse dog hierboven de kcal berekening niet klopt omdat gewoon die energieomzetting van die koolhydraten niet juist is voor een hond.
Je kan je hond geen én brok én versvlees geven want dan geef je om aan de behoefte , naar de richtlijn van de fabrikant toe, te weinig brok en anderzijds te weinig kcal uit die versvoeding.
Brok én versvlees, of je het nu zelf samensteld of diepvries kant en klaar koopt zijn niet compatibel, vandaar dat die dd. 2 kilo nodig heeft.

dat ik verder die tabellen niet begrijp of kan lezen is een beetje te simpel, daar denk ik anders over, kan net zo goed zeggen dat jullie mijn standpunten hierboven niet kunnen of willen begrijpen.

gr.
Roger.
Laatst gewijzigd door vlcaki op zo 15 feb 2004, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door vlcaki
#53970
<<
Lizzy schreef: 100 gram paardenvlees heeft een gemiddelde waarde van:
20,6 gram eiwit
2,67 gram vet
0,55 gram koolhydraat
Benutbare energie uit eiwit 91/88 kcal
Benutbare energie uit vet 25/24 kcal

100 gram schapenvlees heeft een gemiddelde waarde van:
17,6 gram eiwit
16,6 gram vet
0,3 gram koolhydraten
Benutbare energie uit eiwit 77/75 kcal
Benutbare energie uit vet 158/150 kcal<<



juist , en wat doe je dan als je hond te dik is fytomix toevoegen aan het schapevlees of paardevlees geven?

'kan zijn dat ik de tabellen verkeerd interpreteer maar ik ga over naar paardevlees dan.

Of ik kan ook een light versie kopen en dan moet ik de tabellen niet kunnen interpreteren.

Gr.
Roger.
Laatst gewijzigd door vlcaki op zo 15 feb 2004, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#53971
Hè hè........we zijn er :D

Ja natuurlijk is dat een ideale mogelijkheid maar aangezien je dat nergens kan kopen............
Door vlcaki
#53972
<<Ja natuurlijk is dat een ideale mogelijkheid maar aangezien je dat nergens kan kopen............<<


wat niet kan kopen Paul ?
Paardevlees ?
Door Lizzy
#53973
Mmmm, zeer onduidelijk en vertroebelend allemaal. En, voor niemand te begrijpen. Tenminste, niet voor die mensen die al deze oude discussies ook gevolgd hebben.... En nee, als jij niet duidelijk uitlegt wat jouw punt is dan moet je niet verwachten dat mensen jouw standpunt inderdaad begrijpen.

En nee, ik ga niet over op alleen paardenvlees. Ik geef liever lamsvlees + fytomix en kalkoenvlees + fytomix. Om de doodsimpele reden dat ik een hond heb die met spoed af moet vallen. En, het lijkt mij dus helemaal NIET gezond om enkel en alleen paardenvlees aan je hond te geven. Louter omdat andere vleessoorten weer aminozuren en vitamine bevatten die paardenvlees NIET bevat. En zo elkaar aanvult. Ik zou een aantal weken alleen paardenvlees veel te eenzijdig vinden. Dat is ook wat ik tegen heb op het boek van de Bolster. Kip, kip, kip en kip. Ik denk dat we geen reclame moeten maken voor het voeren van 1 soort vlees. Maar da's mijn persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 15 feb 2004, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door vlcaki
#53974
<<En nee, ik ga niet over op alleen paardenvlees. Ik geef liever lamsvlees + fytomix en kalkoenvlees + fytomix. <<

mijn punten staan hierboven duidelijk uitgelegd, meen te hebben gelezen van Paul dat ie schreef "ha nu zijn we er , maar dat kunnen we niet kopen"

wie heeft het over enkel en alleen paardevlees, er zijn ook nog wat andere kcal arme (of minder rijke) vleessoorten.

Als verder je hond met spoed moet afvallen heb je het sowieso al te ver laten komen in het verleden en dan kan je beter rustig afbouwen

en wat is fytomix ?
zeker in de wintermaanden , als de kalveren op stal staan?
Laatst gewijzigd door vlcaki op zo 15 feb 2004, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door