Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Twiz
#595819
Wie kan mij vertellen hoeveel lever er in een weekmenu gegeven mag worden. Twizzle is ong. 34 kilo en krijgt ongeveer 8 kilo eten per week waarvan 15% orgaan, inclusief pens.
Mag ze dan 4 á 5 % van het totale menu aan lever (dus éénderde van het orgaan gedeelte, lijkt mij niet..........) of is het 4 á 5 % van het orgaan gedeelte. Ik weet wel dat er niet teveel lever gegeven mag worden, maar ja.........wat is teveel?
Door Lizzy
#595902
Ongeveer 1/3 van de hoeveelheid orgaan mag bestaan uit lever. Ik vind dat zelf errrrug veel hoor, maar je schijnt het te mogen geven. Ik geef minder. Want, als ik even uit mijn hoofd reken: voer je 1200 gram orgaanvlees per week en dus zou je 400 gram lever per week mogen voeren. Nou, als ik kijk naar de vitamine A behoefte van een hond en de hoeveelheid vitamine A in lever: dan kun je al met minder af.

Ik heb een keer uit zitten rekenen hoeveel vitamine A een hond nodig heeft en hoeveel lever ik per week aan Brutus moet voeren (Brutus weegt 32 kilo) en ik geloof dat ik met iets meer als 50 gram lever per week aan deze behoefte zat. Meer daarover in deze discussie : http://62.148.190.109/forum/index.php/t ... 432.0.html
Door Twiz
#596769
Hoi Lizzy,

Bedankt voor je reactie.
Ook de link bevat aardig wat extra info.
Ja....400 gram lijkt mij ook teveel. Met 150 á 200 gram lever per week zit ik denk ik aan de veilige kant, en hoef ik me in ieder geval niet druk te maken over tekorten.
Ze krijgt nu ook één maaltijd per week vuile hertepens (stinkt niet maar bevat gewoon nog een soort gras deeltjes?) ongeveer 500 á 600 gram, kan ik de rest dan aanvullen met hart (hert en geit) en eventueel nieren, of moet ik op pad voor ander orgaan om aan te vullen?
Ze krijgt ook elke week vette verse vis (zalmkop, sardientjes of makreel, dat bevat natuurlijk ook het één en ander aan orgaan, al is het weinig.)
Door Lizzy
#597041
Dus je geeft lever, pens en hart. Nou, dat lijkt me al schitterend. Mocht je af en toe niertjes kunnen scoren, dan lijkt me dat een fijne afwisseling.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door