Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door satriba2001
#574207
Ben sinds een paar maanden voor 50% bezig met Barf en had nog een vraagje.
Waarom wordt er meestal aangeraden meerdere diersoorten als voedingsbron te gebruiken?
Hebben de verschillende soorten een andere voedingswaarde?
Ik heb momenteel de beschikking over zalmkoppen, goed bevleesde kipkarkassen, kippennekken en spiervlees van rund of paard. Vanaf volgende week ook pens.
Als ik het goed voorheb is het vlees aan de karkassen spiervlees. Bij wat hoort zalm?
Nog een ander vraagje : ik heb vorig weekend van iemand gehoord dat een hond kan overleven op enkel vuile pens. Dit zou een ideale verhouding fosfor/calcium hebben en een hoge voedingswaarde. Klopt dat ?

Groeten

Yolande
Door 202Spots
#574236
satriba2001 schreef: Waarom wordt er meestal aangeraden meerdere diersoorten als voedingsbron te gebruiken?
Hebben de verschillende soorten een andere voedingswaarde?
Ja dat is correct
Ik heb momenteel de beschikking over zalmkoppen, goed bevleesde kipkarkassen, kippennekken en spiervlees van rund of paard. Vanaf volgende week ook pens.Als ik het goed voorheb is het vlees aan de karkassen spiervlees. Bij wat hoort zalm?
Je bent op weg, maar is beter on iets meer variatie te krijgen, misschien nog iets als kalkoen,struisvogel, ,eend,konijn,lam, hert e.d erbij? ;)
Zalm met graat /kop word als "vlees'bot gerekend.
Nog een ander vraagje : ik heb vorig weekend van iemand gehoord dat een hond kan overleven op enkel vuile pens. Dit zou een ideale verhouding fosfor/calcium hebben en een hoge voedingswaarde. Klopt dat ?
Ik denk niet dat ik alleen pens zou willen voeren..
Door 202Spots
#574386
satriba2001 schreef: Heb je ook enig idee waar het verschil in voedingswaarde zit bij de verschillende soorten?
Om ALLE voedingswaardes te zien kan je hier invullen wat je wil weten:
http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/
Ik heb als voorbeeld alleen even vlug de kcal, protein en Vit A vergeleken van rauw vlees,(zonder bot)

Zoals je kan zien heeft kip en zalm dus WEL Vit A, maar rundvlees en lamsvlees NIET...zo zijn ook de andere mineralen en vitaminegehaltes verschillend bij de verschillende diersoorten.
En daarom is het belangrijk om 'n variatie van verschillende soorten vlees/gevogelte en vis te geven, en wat er niet of weinig in de ene bron zit, dat krijgen ze dan wel bij de andere vleesbron.

Chicken, broilers or fryers, breast, meat and skin, raw
(100 gram Mager rauw kipvlees)
kcal 172
proteing 20.85
Vitamin A, IU IU 83

Lamb, domestic, cubed for stew or kabob (leg and shoulder), separable lean only, trimmed to 1/4" fat, raw
(100 gram Mager lamsvlees)
kcal 134
Protein g 20.21
Vitamin A, IU IU 0

Beef, chuck, clod roast, separable lean and fat, trimmed to 1/4" fat, USDA choice, raw
(100 gram mager rundvlees)
kcal 161
Protein g 18.81
Vitamin A, IU IU 0

Fish, salmon, Atlantic, farmed, raw
(100 gram Zalm)
kcal 183
Protein g 19.90
Vitamin A, IU IU 50
Laatst gewijzigd door mahuni op wo 21 jun 2006, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#574701
satriba2001 schreef: Ben sinds een paar maanden voor 50% bezig met Barf en had nog een vraagje.
Waarom wordt er meestal aangeraden meerdere diersoorten als voedingsbron te gebruiken?
Hebben de verschillende soorten een andere voedingswaarde?
Ja. Ze hebben een ander eiwit-patroon, andere vitamines en mineralen, andere hoeveelheden vetzuren, etc.
Ik heb momenteel de beschikking over zalmkoppen, goed bevleesde kipkarkassen, kippennekken en spiervlees van rund of paard. Vanaf volgende week ook pens.
Perfect!
Als ik het goed voorheb is het vlees aan de karkassen spiervlees. Bij wat hoort zalm?
Zalmkop reken ik tot vleesbotten vanwege het hoge gehalte aan 'graat'.
Nog een ander vraagje : ik heb vorig weekend van iemand gehoord dat een hond kan overleven op enkel vuile pens. Dit zou een ideale verhouding fosfor/calcium hebben en een hoge voedingswaarde. Klopt dat ?
Ja, ik ken 'm inmiddels. Wat een onzin. Ik kan ook overleven op alleen patat..... En we praten hier niet over overleven. We praten op Barfplaats over je hond zo gezond mogelijk voeden. En alleen pens geven hoort daar gewoon niet bij....

De voedingswaarde van pens is niet slecht. Maar ook niet overdreven goed. Het eiwitpatroon is niet om naar huis te schrijven, vandaar dat we blanke pens ook 'waardeloos' vinden. En ineens is dan vuile pens ideaal? Nou, het eiwitpatroon veranderd niet hoor, bij het blank maken van de pens... En vuile, echt vuile pens is gewoon verboden te verhandelen, dus daar kunnen de meeste mensen niet eens aankomen... Dus ja, vuile (voor zover mogelijk) is prima voer als onderdeel van het totaal.

De calcium/fosfor verhouding (tjonge, dit gaat ook echt een eigen leven lijden!) is redelijk gunstig maar pens bevat nog altijd meer fosfor als calcium. Met andere woorden: als je een pup op laat groeien op ALLEEN pens: krijg je een misvormde hond....
Door satriba2001
#574707
Bedankt voor de reacties, ben nu toch wat wijzer geworden.
Ik ga ook nog lams- of geitenribben zien te vinden en dan zit het wel goed denk ik.

Groeten

Yolande
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door