Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#566364
Bij sommige honden, die op latere leeftijd nier- of leverproblemen hebben wordt er wel eens gezegd "kapotgevoerd door te sterk eten met te veel eiwitten". Het gaat dan wel over brokken.

Kan je een hond met barf "te sterk voederen"?

Ik probeer zoveel mogelijk de juiste percentages te hanteren, maar ik geef uitsluitend vlees, vis en groenten. Geen koolhydraten of rijst.
Het zijn sporthonden met een grote energiebehoefte en dat maakt dus dat ze een kleine 1.5kg eten per dag (hond van ongeveer 35kg). Als ik minder geef, staan ze te mager.

Mag ik zo verdergaan of is dat te veel van het goede?
Door Laura2004
#566368
Ik denk ook dat wat je omschrijft meer veroorzaakt wordt door het voeren van ongezonde eiwitten en wat jij geeft zijn gezonde eiwitten.
Ik ben er van overtuigd dat je goed bezig bent!!!
Laatst gewijzigd door Laura2004 op do 08 jun 2006, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#566626
Ga zo gerust verder. Een hond (wolf) is erop gebouwd om de juiste eiwitten prima te kunnen verteren. En wat zijn de juiste eiwitten? Inderdaad, vlees (en vleesbot en orgaanvlees en vis). Wanneer je een hond voert met droge voeding zoals brokken, dan bevat dat 1)te weinig vocht, waardoor de nieren extra belast worden en 2)je voert de, voor de carnivoor, verkeerde eiwitten, namelijk voornamelijk plantaardige eiwitten en verhitte vleeseiwitten. Beide belastend voor het hondenlichaam.
#567404
Thanks!! Ze zien er prima uit en hebben energie genoeg :)

Misschien is dat de beste parameter om te weten of je goed bezig bent, maar omdat ik nog heel weinig ervaring heb met verse voeding, ben ik nog vlug onzeker :-[

Mijn jongens vinden het echter prima zo dus het zal wel goed zitten zeker
:)
Laatst gewijzigd door workingmalinois op za 10 jun 2006, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door